Interviu/După ce a încheiat un an nou record în Europa de Vest cu un grad de ocupare mult mai bine decât cel de dinaintea de pandemie, Hylko Versteeg, director de dezvoltare pentru Europa de Sud la InterContinental Hotels Group (IHG), prevede o „creștere foarte pozitivă” în 2023, „deși cu siguranță nu la fel de puternic ca cel din 2022”. Desigur, anul se deschide cu schimbări profunde în strategia Grupului, care își întărește produsul de vacanță prin alianță cu Iberostar, printre alte noutăți.
Cum abordați strategia de extindere pe segmente în noul an?
Continuăm cu strategia asset light pentru că nu suntem operatori și vrem să avem cât mai puține active fizice, nu este specialitatea noastră. Punctul nostru forte constă în managementul și franciză de hoteluri și a brandurilor. Dar este adevărat că a avut loc o schimbare importantă în focalizarea strategiei noastre de creștere, pentru că în mod tradițional, ne-am axat pe segmentul urban, dar segmentul de vacanță are un potențial enorm, nu numai în regiunea mea, care este destinația de vacanță pentru întreaga Europa, dar și pentru o problemă de loialitate: clienții hotelurilor noastre de oraș doresc să își folosească punctele în vacanță sau să se bucure de aceeași experiență cu garanția brandului. Prin urmare, dorim să continuăm să creștem în acest segment, și îi dăm un mare impuls în ceea ce privește marketingul, sistemele de vânzări etc., pentru a-l promova.
Și, în ceea ce privește tipurile de produs?
Nu mai este vorba doar de noi, ci și de ceea ce solicită piață și partenerii noștri. De aceea, strategia noastră de dezvoltare include lifestyle și lux în unitățile de tip boutique, unde observăm o creștere puternică. deoarece există o cerere foarte mare: clienții vor sa stea într-un mod diferit, caută ceva mai mult decât o simplă cameră. Dar vom continua să creștem și cu oferta noastră de servicii limitate. Holiday Inn Express, din care avem deja peste 3.000 de hoteluri, la care se va adăuga altele în construcție: în 2023 vom deschide în Barajas, în Portugalia avem mai multe, în Bilbao, Roma, Balcani, etc. Este adevărat ca expansiunea este un pic mai lent. Dar, odată deschis, este o formulă de succes, așa că noi credem că acest segment va cunoaște o dezvolatare foarte puternică. Și ne concentrăm, de asemenea, pe o a treia categorie, megaluxury, deși este o nișă mai mică, dar pentru care există din ce în ce mai multă cerere. Am deschis Kimpton Mallorca și avem mai multe proiecte Six Senses în Spania și Portugalia.
Credeți că piața se îndreaptă spre această linie de concentrare, ca în următoarele luni vor fi mai multe astfel de procese în acest proces la nivel internațional?
Cred că da. În cele din urmă, canalizarea rezervărilor prin sistemele marilor lanțuri este foarte puternică. O vedeți și în domeniul MICE (reuniuni, stimulente, conferințe și târguri), marile multinaționale preferând să ajungă la acorduri la nivel global, și pentru alți factori, evident pentru controlul costurilor, dar și pentru criteriile ESG (mediu, social și guvernantă), care devin din ce în ce mai importante pentru că sunt cu adevărat angajate în acest sens. Așadar, toate acestea vor duce la mai multe procese de concentrare în viitor, da.
Factori ESG
Tocmai ați vorbit despre factorii ESG. Cât de importanți devin aceștia în managementul hotelier? Pentru că devin din ce în ce mai importanți. Sunt atât companiile, cât și consumatorii cu adevărat conștienți de aceste aspecte?
Da, da unii din pură conștiință pentru că, de exemplu, am fost primul mare lanț hotelier care a eliminat materialele plastice de unică folosință din dotările din cele 880.000 de camere ale noastre. Imaginați-vă ce cantitate de plastic am folosit! Pe de altă parte, clientela o cere: marile companii calculează amprenta de carbon călătoriilor lor coporative sau MICE și trebuie să cunoască amprenta de carbon generată în hoteluri pentru că își pun limite în strategiile lor de călătorie globală iar noi ne concentrăm foarte mult și pe acest aspect. Există, de asemenea, un al treilea motiv, care se referă, de fapt, la costul utilitatilor (gaz electricitate etc.), care au crescut vertiginos, ceea ce contribuie, de asemenea, la a ne face pe toți mai ecologici.
Previziuni pentru 2023
Care sunt previziunile dumneavoastră pentru 2023, în mijlocul atâtor incertitudini?
Volumul de rezervări pe care îl avem pentru lunile următoare ne face să fim optimiști, deoarece acestea continuă să vină în forță. Este adevărat că tendințele cererii s-au schimbat, cu o reducere, de exemplu, a rezervărilor în avans pentru camere sau evenimente, cu mult mai multe rezervări de ultim moment. Dar politica noastră de anulare este aceeași ca înainte de COVID, pentru că nu puteam continua să oferim atât de mult flexibilitate și să riscăm să rămânem cu camere goale, iar cererea este suficientă cerere pentru a garanta ocuparea pentru proprietari. Dar nu credem că suntem singurii nu numai în domeniul ospitalității, ci și în cel al aviației și, având în vedere ca sunt mai puțin zboruri, toate sunt mai pline ca niciodată.
Ce se întâmplă cu segmentul MICE? De fapt, am crezut că va dura mai mult timp pentru a-și reveni, din cauza riscurilor de a aduce atât de mulți oameni împreună.
Într-adevăr, am crezut, de asemenea, că va dura mai mult timp pentru a reveni din cauza riscurilor de a aduce atât de mulți oameni împreună, dar acum avem mai multă cerere ca niciodată, atât de multă încât în unele destinații nu o putem absorbi pe toată. Deși există unele bariere indirecte, cum ar fi lipsa de capacitate aeriană sau costurile foarte ridicate, care fac multe evenimente să fie amânate, ceea ce ne face să fim destul de pozitivi și în privința anului 2023, pentru că în MICE ceea ce nu a putut fi organizat în 2022 a fost mutat în acest an. Dar cu siguranța evenimentele mari și-au revenit, și există si o cerere mai mare pentru grupuri mai mici decât înainte de COVID, credem noi, pentru că sunt mulți oameni care continuă să lucreze la distanță și există o nevoie mai mare de a se întâlni în comitete mici și mai frecvent, atât la nivel național, cât în Europa de Vest, unde există multă mișcare în acest sens.
Lipsa de talent
Una dintre problemele care afecteaza sectorul in general este lipsa talentelor. Cum se poate rezolva acest lucru?
Da, suferim de această problemă, ca multe alte lanțuri. Am implementat programe de formare suplimentare pentru a încuraja mult mai mult promovarea internă în cadrul companiei, punând în valoare caracterul nostru global. Cred că o cheie importantă constantă în creșterea cheltuielilor noastre de formare pentru a le oferi această motivație; evident, există și o parte de creștere a salariilor, dar această este mai mult hotel cu hotel, deoarece se duce în contul de profit și pierderele al fiecărei unități. Dar, bineînteles, departamentul de resurse umane este mai important ca niciodată. Noi, și știu că toate marile lanțuri lucrează deja pentru a readuce sexy în sectorul hotelier, pentru că sunt într-adevăr mulți oameni care l-au părăsit complet și este important că aceștia să se întoarcă. Și nu mai este vorba doar de salarii, ci și de ore de lucru flexibile, de echilibru între viața profesională și cea privată, de posibilități, de promovare la un hotel la altul… Sunt multe inițiative pe care le punem în aplicare.
A se citi și articolul Ceea ce este necesar în expansiunea hotelieră: repoziționarea în lux și lifestyle.
O altă problema care afectează sectorul este creșterea costurilor de aprovizionare, inflația… Aceasta nu este atât de mult o problemă, deoarece o parte din preț poate fi transferată către clientul final, sau cum intenționați să o abordați?
Există mai multe abordări: efectiv, prețurile. Facem foarte mult revenue management pentru a încerca să vindem întotdeauna la cel mai bun preț în funcție de cerere, la fel ca la o companie aeriană: nu veți plăți niciodată la fel ca persoană care stă lângă dumneavoastră. Dar este de asemenea adevărat, și acest lucru este pozitiv, ca această creștere a costurilor ne-a obligat să luăm decizii drastice in ceea ce privește consumul de electricitate, gaz, produse, etc., cu senzori în camere pentru a întrerupe alimentarea atunci când clientul nu este acolo: implementarea unei noii generații de lumini LED în clădirile noi; dispozitive pentru a reduce debitul la robinete și a facilita la un aport mai rapid de apă caldă; de asemenea, renegocierea contractelor de electricitate, gaz și apă pentru a obține tarife mai bune etc. Toate aceste sunt incluse în strategia noastră ESG, în ceea ce numim „Călătoria către ziua de mâine”, care detaliază toate aspectele la care lucrăm. Creșterea costurilor a fost un catalizator pentru a consolida măsurile care trebuie luate pentru a reduce consumul de energie și aprovizionarea cu energie.
Sursă: hosteltur.com