Asociațiile și patronatele care reprezintă interesele colective ale companiilor aeriene europene au denunțat liniile directoare neclare și fără caracter obligatoriu ale Comisiei Europene privind utilizarea voucherelor rambursabile pe care le oferă companiile ca alternativă la rambursările în numerar imediat pentru zborurile anulate din cauza pandemiei de COVID-19. Se așteptau la o modificare temporară a regulamentului privind drepturile pasagerilor, așa cum au solicitat 16 state membre, care nu au primit niciun răspuns de la CE. În prezent, industria transportului aerian se confruntă cu o datorie în rambursări în numerar de 9.200 milioane € (Bruxelles și 12 țări membre se înfruntă pentru rambursările zborurilor anulate).
Într-o declarație comună făcută de Airlines for Europe (A4E), Reprezentarea Internațională a Companiilor Aeriene (AIRE), Asociația Companiilor Aeriene din Regiunile Europene (ERA) și Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA), afirmă că „ultima recomandare a CE este dezamăgitoare și confuză atât pentru companiile aeriene cât și pentru pasagerii lor„.
Ei susțin că, pe de o parte, recomandările anunțate nu sunt obligatorii, ci ridică anumite așteptări cu privire la termenii voucherelor. „Unele companii aeriene ar putea fi într-o poziție de afaceri mai bună decât altele pentru a îndeplini acești termeni”.
Mai mult, recomandările pot fi implementate diferit în mai multe țări, parțial sau deloc, „creând astfel riscul de denaturare a pieței”. Și pasagerii nu sunt siguri la ce să se aștepte de la schemele de vouchere bazate pe locul în care locuiesc, întrucât ar putea varia între piețe.
Companiile aeriene europene se confruntă în prezent cu rambursarea în numerar a 9.200 de milioane de euro până la sfârșitul lunii mai, „din cauza unui regulament care nu a fost conceput pentru a face față anulărilor masive cauzate de o pandemie globală”.
Ele reamintesc că din luna martie au solicitat CE să propună o modificare de urgență a Regulamentului 261/2004 în sprijinul voucherelor de călătorie rambursabile, sau rambursarea amânată a biletelor, în locul perioadei curente de rambursare de șapte zile.
„În timp ce pasagerii au un drept clar de rambursare a biletelor lor, credem că voucherele rambursabile sau rambursarea amânată reprezintă un compromis corect și rezonabil, având în vedere situația de lichiditate fără precedent cu care se confruntă companiile aeriene în prezent”, a declarat Thomas Reynaert, director general al A4E.
El a amintit că nu mai puțin de 16 state membre ale UE care reprezintă 70% din cetățenii UE și-au exprimat sprijinul pentru soluția de vouchere temporare. Aceasta este și abordarea adoptată în alte țări, precum Canada.
„Într-o perioadă în care companiile aeriene se confuntă cu cea mai mare criză din istoria lor, suntem dezamăgiți și uimiți de faptul că Comisia a ignorat solicitarea majorității statelor membre pentru modificarea temporară a Regulamentului 261/2004.
„Prin emiterea de recomandări neclare în locul acțiunii de reglementare decisive de care companiile aeriene au nevoie disperată, mai multe companii ar putea fi obligate la mai multe dificultăți financiare, cu 6,7 milioane de locuri de muncă în domeniul aviației în risc în toată Europa”, a adăugat Rafael Schvartzman, vicepreședintele regional IATA pentru Europa.
Montserrat Barriga, CEO al ERA, a subliniat, la rândul său, că „modificarea UE261 este esențială pentru supraviețuirea acestei situații catastrofice care, altfel, ar dăuna consumatorului și ar duce la prețuri mai mari și mai puține rute„.
Sylviane Lust, CEO AIRE, a declarat că aveau nevoie de „o conducere puternică a Comisiei, cu reguli fără echivoc și identice pentru toate companiile aeriene, mari și mici. Avem contrariul. Comisia promovează chiar denaturarea pieței„.
Sursă: hosteltur.com