Cât de mare este riscul contractării COVID-19 într-un avion? IATA știe

Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA) a demonstrat incidența scăzută a transmisiei de COVID-19 în timpul zborului cu un număr actualizat de cazuri publicate. De la începutul anului 2020, au fost raportate 44 de cazuri de COVID-19 în care se crede că transmisia este asociată cu călătoriile cu avionul (inclusiv cazuri confirmate, probabile și potențiale), într-o perioadă în care au călătorit aproximativ 1,2 miliarde de pasageri, ceea ce s-ar traduce într-un caz pentru fiecare 27 de milioane de călători. Chiar și presupunând că 90% din cazuri nu au fost raportate, ar fi un caz pentru fiecare de 2,7 milioane de călători. Estimările patronatului companiilor aeriene au fost confirmate de investigații independente efectuate de producătorii de flote Airbus, Boeing și Embraer cu privire la dinamica fluidelor din aeronavele lor. „Riscul de a contracta virusul la bord pare să fie în aceeași categorie cu cel de a fi lovit de fulger”, a conchis Alexandre de Juniac

„Riscul ca un pasager să contracteze COVID-19 în timp ce se află la bordul unui avion pare foarte scăzut, având în vedere aceste cifre. Recunoaștem că datele pot fi o subevaluare, dar chiar dacă 90% din cazuri nu ar fi raportate, ar fi un caz pentru fiecare 2,7 milioane de călători. Credem că aceste cifre sunt extrem de liniștitoare. Mai mult, marea majoritate a cazurilor raportate au avut loc înainte ca utilizarea măștilor în timpul zborului să fie răspândită„, a spus dr. David Powell, consilierul medical IATA.

O nouă perspectivă asupra motivului pentru care cifrele sunt atât de scăzute provine din publicația comună Airbus, Boeing și Embraer a unei investigații separate de dinamica computațională a fluidelor (CFD) efectuată de fiecare producător în avioanele lor.

În timp ce metodologiile diferă ușor, fiecare simulare detaliată a confirmat că sistemele fluxului de aer controlează mișcarea particulelor în cabină, limitând răspândirea virușilor. Datele din simulări au dat rezultate simulare:

Fotografie: Embraer (Studiu HEALTY JOURNEY)

Sistemele de flux de aer al aeronavelor, filtrele de aer cu particule de înaltă eficiență (HEPA), bariera naturală a spătarului scaunului, fluxul de aer descedent și ratele de schimb de aer ridicate reduc eficient riscul transmiterii bolii la bord în perioadele normale. 

Adăugarea utilizării măștilor faciale în cadrul strategiilor de prevenire a pandemiei coronavirusului adaugă un strat suplimentar și semnificativ de protecție, ceea ce face ca șederea în vecinătatea unei cabine de aeronave să fie mai sigură decât majoritatea altor medii interioare.

Studiu Airbus

Colectarea de date

Colectarea datelor realizată de IATA și rezultatele simulărilor separate se aliniază cu numărul scăzut raportat într-un studiu evaluat de cercetători publicat recent de Freedman și Wilder-Smith în Journal of Travel Medicine.

Deși nu există nicio modalitate de a stabili un număr exact de posibilele cazuri asociate zborului, contactul IATA cu companiile aeriene și autoritățile de sănătate publică, combinat cu o revizuire cuprinzătoare a literaturii disponible, nu a dat niciun indiciu că la bord este comun sau răspândit într-un fel. În plus, studiul realizat de Freedman/Wilder-Smith indică eficacitatea utilizării măștilor în reducerea continuă a riscului.

Studiu IATA: Is the cabin environment safe?

O abordare de straturi de protecție

IATA a recomandat utilizarea măștilor la bord în iunie și este o cerință comună în majoritatea companiilor aeriene de la publicarea și implementarea ulterioară a Ghidului de Decolare de către Organizația Internațională a Aviației Civile (ICAO). Acest ghid adaugă mai multe straturi de protecție asupra sistemului de flux de aer care asigură deja un mediu sigur în cabină, cu un risc foarte scăzut de transmitere a bolilor în timpul zborului.

“Ghidul cuprinzător al ICAO privind călătoriile aeriene în condiții de siguranță pe fondul crizei de COVID-19 se bazează pe mai multe straturi de protecție, care implică atât aeroporturi, cât și aeronave. Utilizarea măștilor este una dintre cele mai vizibile, dar gestionarea cozilor, prelucrarea fără contact, reducerea mișcării în cabină și serviciile simplificate la bord se numără printre numeroasele măsuri luate de aviație. La acestea se adaugă faptul că sistemele de flux al aerului sunt concepute pentru a preveni răspândirea bolilor prin rate de flux și schimb de aer ridicate, și prin filtrarea foarte eficiente a aerului reciclat”, a spus Powell. (a se citi: Orientări ICAO pentru decolarea industriei globale de transport aerian)

Caracteristicile de proiectare ale aeronavei adaugă un strat suplimentar de protecție care contribuie la incidența scăzută a transmisiei în zbor. Acestea includ:

  • Interacțiuni față în față limitate atunci când pasagerii se privesc înainte și se mișcă puțin.
  • Efectul spătarului care acționează ca o barieră fizică în calea mișcării aerului de la un rând la altul.
  • Minimizarea fluxului de aer înainte-înapoi, cu un design segmentat al fluxului, care este direcționat în general în jos de la tavan la podea.
  • Rata mare de aer proaspăt care intră în cabină. Aerul este schimbat de 20 până la 30 de ori pe oră (este reciclat și filtrat la fiecare două până la trei minute) la bordul majorității aeronavelor, ceea ce se compară foarte favorabil cu spațiul mediu de birouri (în medie de 2-3 pe oră) sau școli (în medie de 10-15 ori pe oră).
  • Utilizarea filtrelor HEPA care au o rată de eficiență a eliminării bacteriilor/virusului mai mare de 99,9%, asigură că alimentarea cu aer care intră în cabină nu este o cale pentru introducerea microbilor.

Interacțiunea acestor factori de design în crearea unui mediu unic cu risc scăzut fusese înțeleasă intuitiv, dar nu fusese modelată anterior înainte de simulările CFD de către primii trei producători în fiecare dintre cabinele avioanelor lor. Următoarele sunt elemente esențiale ale cercetării edectuate de producători:

Airbus

Producătorul european de aeronave a folosit CFD-uri pentru a crea o simulare de înaltă precizie a aerului în cabina unui A320, pentru a vedea cum se deplasează picăturile rezultate din tuse în fluxul de aer din cabină.  Simularea a calculat parametri precum viteza aerului, direcția și temperatura în 50 de milioane de puncte, de până la 1.000 de ori pe secundă.

Airbus a folosit apoi aceleași instrumente pentru a modela un mediu non-aeronautic, mai mulți oameni menținând o distanță de 1,8 metri între ei. Rezultatul a fost că expunerea potențială a fost mai mică atunci când s-au așezat unul lângă celălalt pe un avion decât atunci când au fost ținute la o distanță de șase picioare într-un mediu precum un birou, o sală de clasă sau un magazin alimentar.

Expoziția potențială este foarte scăzută … Chiar și cu toate scuanele ocupate. Bazat pe recomandarea Centrului de Control al Bolilor Contagioase (CDC), menține 6 picioare de distanță fizică minimă fără mască este la fel cu a păstra 1 picior de distanță la bordul aeronavei cu mască”, conchide Airbus în studiul său.

„După mai multe similări foarte detaliate folosind cele mai precise metode științifice disponibile, avem date concrete care arată că cabina aeronavei oferă un mediu mult mai sigur decât spațiile publice interioare”, a declarat Bruno Fargeon, Airbus Engineering și lider al Airbus Keep Trust în inițiativa de călătorii cu avionul. „Modul în care circulă aerul, este filtrat și înlocuit în avioane crează un mediu absolut unic, în care ai tot atât de multă protecție când ești așezat unul lângă altul sau când stai la șase picioare unul de altul la sol”.

Boeing

Utilizând dinamica fluidelor de calcul CFD, cercetătorii Boieng au urmărit modul în care particulele de tuse și respirație se deplasează în jurul cabinei aeronavei. Au fost studiate diferite scenarii, inclusiv pasagerul cu tuse cu și fără mască, pasagerul cu tuse poziționat pe diferite scaune, inclusiv scaunul din mijloc și diferite variații ale ieșirilor de aer individuale ale pasagerilor (cunoscute sub numele de gâfâieli) care se aprind și se stâng.

Comparație în studiul Boeing a celor două medii, cum ar fi avionul și o sală de conferințe față de tiparul unui mediu de interior.

„Acest model a determinat numărul de particule de tuse care au pătruns în spațiul de respirație al celorlalți pasageri„, a spus Dan Freeman, inginer șef al Boeing’s Reliable Travel Inițiative. „Am comparat apoi un scenariu similar în alte setări, cum ar fi o sală de conferințe de birou. Pe baza numărului de particule din aer, pasagerii așezați unul lângă altul în avion sunt echivalenți cu o distanță mai mare de șapte picioare (sau doi metri) într-un mediu tipic interior„.

Embraer

Folosind modelele CFD, fluxul de aer al cabinei și dispersia picăturilor validate în teste de mediu ale cabinei pe scară largă, Embraer a analizat mediul cabinei luând în considerare o tuse a pasagerilor în mai multe locuri diferite și condițiile de flux de aer în aeronavele sale diferite pentru a măsura aceste variabile și efectul lor. Cercetările finalizate de Embraer arată că riscul transmiterii la bord este extrem de redus, iar datele reale despre transmisiile în zbor care ar fi putut să aibă loc susțin aceste descoperiri.

Embraer a monitorizat în studiul său propagarea particulelor și a determinat modelul de dispersie a particulelor de CFD în aeronavele sale, punând un pasager să tușească în mai multe locuri din diferite râanduri.

Luis Carlos Affonso, Vicepreședinte Senior Inginerie, Tehnologie și Strategie la Embraer a declarat: „nevoia umană de a călători, de a ne conecta și a-i vedea pe cei dragi nu a dispărut. De fapt, în momente ca acestea, avem nevoie și mai mult de familiile și prietenii noștri. Mesajul nostru de astăzi este că, datorită tehnologiei și procedurilor existente, puteți zbura în siguranță; toate cercetările o arată. De fapt, cabina unui avion comercial este unul dintre cele mai sigure spații disponibile oriunde în timpul acestei pandemii”.

Siguranța, cea mai mare prioritate

„Acest efort de cercetare demonstrează cooperarea și dedicarea pentru siguranța tuturor celor implicați în transportul aerian și oferă dovezi că aerul din cabină este sigur”, notează IATA.

Organizația subliniază că aviația își recâștigă reputația de siguranță la fiecare zbor. Acest lucru nu este diferit pentru zborul pe timp de COVID-19. Un studiu recent al IATA a constatat că 86% dintre călătorii recenți au considerat că măsurile COVID-19 din industrie le păstrează în siguranță și bine puse în aplicare. 

„Nu există niciun glonț de argint care să ne permită să trăim și să călătorim în siguranță în era COVID-19. Dar combinația de măsuri puse în aplicare îi asigură pe călătorii din întreaga lume că COVID-19 nu a pus sfârșit libertății de a zbura. Nimic nu este complet lipsit de riscuri. Dar cu doar 44 de cazuri publicate de transmitere potențială a COVID-19 în zbor la 1,2 miliarde de călători, riscul de a contracta virusul la bord pare să fie în aceeași categorie cu cel de a fi lovit de un fulger„, a conchis Alexandre de Juniac, directorul general și CEO-ul IATA.

 

Studii

Studiu Airbus: Keep Trust in Airbus. Preview of Airbus’ latest cabin air studies.

Studiu Boeing: Cabin Air Quality Research and Analysis

Studiu Embraer: HEALTHY JOURNEY by Embraer

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.