SUA investighează certificarea modelului 737 MAX și a sistemului său MCAS

Departamentul de Transport (DOT) al Statelor Unite investighează certificarea făcută de Administrația Federală a Aviației (FAA) a modelului 737 MAX și mai ales a sistemului său de control MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) pe care ancheta îl arată drept cauză erorilor care au dus în final la accidentele înregistrate de Lion Air și Ethiopian Airlines, potrivit unui raport publicat de Wall Street Journal. În același timp, The Seattle Times dezvăluie un compromis între FAA și Boeing pentru a grăbi aprobarea cu erori și omisiuni grave, cu repercusiuni asupra autorității aviației civile americane

Potrivit informațiilor publicate de WSJ, ancheta DOT a început după accidentul Lion Air, în care au murit 189 de persoane în octombrie. Procurorii federali și funcționării Departamentului de Transporturi analizează dezvoltarea aeronavelor Boeing 737 MAX, precum și aprobările de siguranță ale autorităților de reglementare a noului avion.

The Seattle Times a dezvăluit că FAA a facut o certificare eronata si concertata cu Boeing a sistemului de control al zborului 737 MAX pus sub semnul întrebării MCAS. Ei au spus că atunci când Boeing s-a grăbit în 2015 pentru a prinde din urmă compania Airbus și pentru a certifica noul 737 MAX „managerii Adminstrației Federale a Aviaiției au pus presiune asupra inginerilor săi pentru a delega o mare responsabilitate în evaluarea siguranței modelului Boeing 737 MAX și a aproba rapid analiza rezultată. „Dar analiza de siguranță originală pe care Boeing a oferit-o Administrației Federale a Aviației pentru un nou sistem de control al zborului în MAX, un raport utilizat pentru a certifica că avionul este sigur pentru a zbura, a avut mai multe defecte cruciale”.

Sistemul de control al zborului, numit MCAS (Sistemul de Mărire al Caracteristicilor de Manevră) este acum examinat după ce două accidente de aviație cu 346 de morți în mai puțin de cinci luni, a determinat FAA să lase la sol avionul.

Așa funcționează sistemul MCAS (graficul realizat de Mark Nowlin/The Seattle Times).
Așa funcționează sistemul MCAS (graficul realizat de Mark Nowlin/The Seattle Times).

Actualii și foștii ingineri care au participat direct la evaluări sau care erau familiarizați cu documentul au împărtășit detaliile „Analizei de siguranță a sistemului” MCAS a lui Boeing, potrivit The Seattle Times.

Boeing a afirmat în weekend că „FAA a considerat configurația finală și parametrii operaționali ai MCAS în timpul certificării modelului MAX”, și a ajuns la concluzia că respecta toate cerințele de reglementare și certificare”. Compania a adăugat că nu putea spune mai multe pentru că există o cercetare în curs, dar a recunoscut că „există unele deficiențe semnificative”.

Mai mulți experți tehnici din cadrul FAA au declarat că accidentul Lion Air din octombrie, în care anchetatorii din Indonezia au implicat în mod clar MCAS, „este doar cea mai recentă dovadă că agentia a mers prea departe cu delegarea certificării avioanelor și că este inadecvat ca angajații Boeing să aibă atâta autoritate în ceea ce privește analiza de siguranță a avioanelor companiei.

Cu toate acestea, după accidentele avionului Boeing 737 MAX, autoritățile de reglementare și industria aviației reevaluează dacă unii piloți au o pregătire și experiență suficientă și reevaluează minimul de instruire pe care trebuie să îl finalizeze înainte de a pilota noul model.

 

Presiuni și pierderi

Cel mai mare producător de avioane din lume s-a confruntat luni cu o presiune în creștere după ce Etiopia a dezvăluit asemănări între accidentul suferit de compania aeriană locală și unul petrecut anul trecut în Indonezia, centrând atenția pe siguranța unui software instalat pe avioanele 737 MAX ale lui Boeing, care a determinat producătorul aeronautic să anunțe că este pe punctul de a finaliza ajustarea lui.

Interzicerea funcționării modelului B373 MAX ar putea costa compania Boeing miliarde de dolari. Costul aterizării tuturor avioanelor 737 MAX ar putea fi între 1.000 și 5.000 milioane de dolari, potrivit estimărilor firmelor de pe Wall Street Melius Research și Jefferies. Ambele estimări au fost calculate pe baza unei opriri de trei luni. Boeing ar putea plăti acest cost, având în vedere că anul trecut a înregistrat venituri record de 101.000 milioane de dolari și un profit de 10.600 milioane de dolari. Compania estimase o îmbunătățire a acestor rezultate în acest an.

Analiștii indică faptul că unul dintre cele mai mari costuri pentru Boeing va fi despăgubirea companiilor aeriene care au blocate cele 370 de avioane. CEO-ul companiei Norwegian Air Shuttle a declarat că va trimite o factură către Boeing pentru veniturile pe care nu le mai primeste ca urmare a faptului că are cele 18 avioane 737 MAX 8 la sol. Analiștii DNB au estimat un cost potențial pentru Norwegian de între 5 și 15 milioane de coroane norvegiene (între o jumătate de milion și un milion si jumatate de euro) pe zi. Mai multe companii aeriene din mai multe țări au început să anunțe o revizuire a previziunilor privind pierderile cauzate de menținerea în stare de nefuncționare a avioanelor dacă situația se prelungește. De exemplu, costul pentru compania TUIfly este de 3 milioane de euro pe săptămână.

În orice caz, producătorul de flota se confruntă cu o criză financiară gravă și, mai rău, de încredere în ceva atât de indispensabil în aviație cum este siguranța, un factor care îl va împiedica să se redreseze pe termen scurt și, eventual, pe termen mediu.

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.