În cele din urmă, și după mai mult de un an de studiu și respingere din partea sectorului, Parlamentul European și Guvernele din cele 28 de țări au ajuns săptămâna trecută la un acord final pentru a modifica legislația privind pachetele de călătorie, care include ca în cazul în care circumstanțe „inevitabile” și „imprevizibile”, cum ar fi dezastre naturale sau atacuri teroriste, impiedică turistul să se întoarcă acasă la timp, organizatorul va fi obligat să plătească până la trei nopți de hotel.
Negociatorii europeni au declarat că acest acord are drept scop consolidarea protecției consumatorilor care cumpără pachete personalizate de călătorie, compuse, de exemplu, din zbor, hotel și mașina închiriată, de pe Internet. Acești turiști (120 de milioane, protrivit estimărilor de la Bruxelles) vor fi de acum înainte acoperite de normele UE, care garantează repatrierea în cazul în care un operator de turism dă faliment.
Regulamentul introduce, de asemenea, controale mai stricte privind suprataxele din prețuri, de exemplu, pentru scumpirea combustibilului, care nu poate depăși 8%. Dacă acest prag este depășit, turistul poate anula contractul. Dacă au loc circumstanțe „inevitabile” și „imprevizibile”, cum ar fi catastrofe naturale sau atacuri teroriste, care împiedică turistul să se întoarcă la timp acasă, organizatorul va fi obligat să plătească până la trei nopți de hotel.
Înainte ca turiștii să încheie orice contract pe Internet, organizatorii și comercianții vor trebui să îi informeze de faptul că ei cumpără un pachet și să îi informeze cu privire la drepturile lor, așa cum specifică acordul. Informațiile oferite trebuie să includă numele a cel puțin unei părți responsabile și un număr de telefon în caz de urgență. Textul final va fi confirmat în următoarele zile atât de Parlamentul European cât și de Guverne.
Respingere din partea sectorului
În acest sens, trebuie reamintit ceea ce am avansat pe evisionturism cu privire la acest proces și respingerea generată în sector. Și, deși intenția inițială a promotorilor modificării legislației era ca organizatorul să asume costul a cinci nopți de hotel în caz de circumstanțe „inevitabile” și „imprevizibile”, în loc de cele trei aprobate, industria și-a exprimat respingerea față de acestea.
Asociația de agenții britanice ABTA a declarat că legislația este nedreaptă având în vedere că nu include angajamentul unelor site-uri, în special cele ale companiilor aeriene, deoarece acestea nu sunt în domeniul de aplicare al Directivei. Asociația consideră că a include aceste site-uri este esențial pentru a „asigură o extindere eficientă și consecventă a protecției consumatorilor, care să fie dreaptă cu companiile turistice”.
Pentru asociația germană de agenții și turoperatori DRV, obligația organizatorului de a gestiona o cazare similară celei rezervate inițial sau a plăti un sejur este un cost mare pentru turoperatori. Ei consideră că această obligație ar însemna „o povară suplimentară disproporționată pentru operatorii de turism”.
Pentru European Tour Operators Association (ETOA) reforma este în mod clar „greșită”, acest fapt fiind demnostrat de cele 435 de amendamente primite. Pentru această asociație o reformă a legislație este în mod clar necesară, deoarece cea actuală, elaborată acum mai bine de două decenii, a devenit încurcătură legală cu prevederi „nepractice, inaplicabile și care generează multe dispute legale”.
Din partea asociației de agenții de turism din Spania (CEAV), Eva Blasco asigură că „poziția oficială a CEAV este că dorim că această directivă să echivaleze obligațiile diferiților actori de pe piața turismului. Adică, o agenție sau un operator de turism să nu aibă mai multe obligații decât are o companie aeriană dacă această companie dă faliment, pentru ca în prezent organizatorul are mai multe obligații decât compania aeriană”.
Sursă: hosteltur.com