Shadow

Industria se împotrivește proiectului de directiva europeană privind pachetele de călătorie

Noua directivă europeană privind pachetele de călătorie, care este în acest moment discutată în cadrul Uniunii Europene provoacă multe proteste din partea sectorului, care o consideră necesară dar inadecvată în mai multe puncte.

Plenul Parlamentului European a aprobat la mijlocul lunii martie, cu 610 voturi pentru, 58 împotrivă și 13 abțineri, revizuirea directivei privind pachetele de călătorie, al cărui scopt este consolidarea protecției consumatorilor care cumpăra pachete turistice personalizate offline și online.

Acești turiști -120 de milioane în cazul mediului online, potrivit calculelor făcute de Bruxelles- vor fi de acum înainte acoperiți de normele care garantează repatrierea în cazul în care un operator de turism da faliment, afirmă Comisia.

În cazul în care circumstanțe „inevitabile” și „imprevizibile” impiedică turistul să se întoarcă acasă la timp, organizatorul va trebui să gestioneze o cazare similară cu cea rezervată inițial sau să plătească un sejur de cinci nopți de până la 125 de euro pe noapte.

Parlamentul European introduce, de asemenea, controale mai stricte asupra suprataxării de preț, de exemplu pentru creșterea prețului la combustibil, care nu va putea să depășească 8% (față de cea de 10% propusă de Comisie). Și companiile vor fi obligate să scadă prețurile în circumstanțe echivalente. În plus, organizatorii nu vor putea schimba în mod semnificativ programul zborurilor odată ce vânzarea a fost încheiată.

Comisia recunoaște, la fel ca și sectorul, că vânzările online au schimbat în mod semnificativ modul în care este rezervată o călătorie și în prezent multe pachete turistice nu se încadrează în sfera de aplicare a normelor actuale ale UE, care datează din 1990, în timp ce alții lasă consumatorii într-o „zonă gri” legală, declară comisia.

Alegerile pentru Parlamentul European vor întârzia progresul noii directive.
Alegerile pentru Parlamentul European vor întârzia progresul noii directive.

Noua legislație, potrivit organismului, va clarifica normele privind pachetele turistice și consolidează protecția consumatorilor. Turiștii trebuie să fie informați cu privire la drepturile lor și la modul în care acestea sunt acoperite. Pentru toate tipurile de pachete este prevăzut un novel ridicat de protecție a consumatorului și o informare completă, spune comisia.

Trebuie indicat faptul că organizatorii trebuie să fie responsabili de executarea serviciilor de călătorii incluse în contract, cu excepția cazului în care legislația natională prevede în mod explicit că vânzătorul este responsabil, afirmă deputații europeni.

Acum, Parlamentul European ar trebui să negocieze cu guvernele textul final după alegerile din luna mai, dar nu este de așteptat ca directiva să intre în vigoare până în 2017. Sectorul are încă timp de a influența conținutul directivei și asta încearcă să facă, având în vedere că în Europa cresc vocile de nemulțumire.

 

Incompletă și disproporționată

Asociația de agenții britanice ABTA afirmă că directiva este nedreaptă, având în vedere că nu ține cont de responsabilitatea anumitor site-uri, în special cele ale companiilor aeriene, deoarece acestea nu sunt în domeniul de aplicare al directivei. Asociația consideră că este esențială includerea acestor site-uri pentru „a asigura eficiența și consistenta extindere a protecției consumatorilor, care să fie dreaptă cu companiile turistice”.

Totuși, ABTA este de acord cu reducerea responsabilității pentru agențiile de turism inclusă în directivă. Agențiile britanice consideră ca noua directivă este necesară pentru „a asigura protecția consumatorilor într-un mod mai coerent și transparent”.

Pentru asociația germană de agenții și turoperatori DRV obligația organizatorului de gestiona o cazare similară celei rezervate inițial sau plătirea unui sejur de cinci nopți de până la 125 de euro pe noapte împovărează turoperatorii. Asociația consideră că această obligație ar însemna „o povară suplimentară disproporționată pentru organizatorii de călătorii”.

DRV respinge, de asemenea, includerea de controale mai stricte cu privire la suprataxarea de preț, care nu va putea depăși 8%. Pentru asociație, aceasta va reduce capacitatea de acțiune a turoperatorilor și va implica, de asemenea, un cost suplimentar pentru sector.

Pe de altă parte, asociația nu este de acord cu dorința de a extinde conceptul de „forță majoră” pentru a include situația personală a călătorilor, cum ar fi îmbolnăvirea sau decesul unei rude. Asociația consideră că aceasta nu va prejudicia doar organizatorul ci va afecta și vânzarea de asigurări, având în vedere că în acest caz mulți turiști nu le vor mai considera necesare.

 

O greșeală

Pentru European Tour Operators Associaton (ETOA) reforma care se face este în mod clar „greșită”, fapt care este demonstrat de cele 435 de amendamente primite.

Pentru această asociație este în mod clar necesar să se abordeze o reformă a directivei, având în vederea că cea actuală, realizată acum mai bine de două decenii, a devenit o încurcătură legală cu dispoziții „deloc practice, inaplicabile și care generează multe litigii”, potrivit responsabilului de politici și strategie al ETOA, Tim Fairhurst.

Principala eroare a acestei reforme este că ia în considerare că există „un risc financiar inerent cumpărării unui produs vândut în pachet, care lipsește din produsele care nu sunt. Riscul financiar nu vine de la pachete, ci de la plata în avans, și a costului potențial în caz de faliment”.

„Armonizarea totală impiedică statele membre să adopte, acolo unde este necesar, măsuri mai stricte în favoare consumatorilor, cum este acum cazul actualei directivei de pachete de călătorie. În multe state membre propunerea de revizuire ar putea reduce standardele naționale de protecție a consumatorilor”.

Pe de altă parte, pentru ETOA noua directivă va permite, de asemenea, companiilor din afara Uniunii Europene să fie mai competitive.

 

Necesară dar incompletă

De la confederația spaniolă a asociațiilor de turism (CEAV), președintele adjunct pentru relații internaționale, Eva Blasco asigură că viziunea asociației este că „directiva trebuie modificată pentru că are aproape 30 de ani și este clar că în acești 30 de ani s-a complicat foarte mult contextul comercializării de produse turistice, mai ales pe Internet. Nici măcar nu ține cont că furnizorii vând o pluralitate de servicii. Noi luptăm pentru ca să se țină cont de această realitate, nu pentru ca directiva să aiba rolul exclusiv de a agrava obligațiile agențiilor. Există o întreagă parte a afacerii care în ziua de azi se află în afara directivei și consumatorul este neprotejat. Legislatorul nu știe foarte bine cum să îl acopere”.

Ea adaugă că „poziția oficială a CEAV este că dorim ca directiva să aducă la acelasi nivel obligațiile diferitelor părți implicate în turism. Adică, ca o agenție sau un organizator să nu aibă mai multe obligații decât o companie aeriană, în cazul în care compania aeriană dă faliment, pentru că în prezent organizatorul are o responsabilitate mai mare decât compania aeriană. Pentru agenția revânzătoare, noi sprijinim propunerea inițială, de a se diferenția responsabilitatea fiecărei părți, prin urmare, organizatorul să fie responsabil de organizare și agenția de obligațiile sale de informare, să nu fie responsabilă de ceea ce nu poate controla. Dar noi vrem că toate părțile să joace cu acealeași reguli”.

Industria se împotrivește proiectului de directiva europeană privind pachetele de călătorie

Poziția CEAV cu privire la această temă se reflectă și în alte aspecte, Astfel, de exemplu, cu privire la „dreptul de renunțare (sau puterea pe care o are un consumator de a anula un contract) în cele 24 de ore, nu se potrivește serviciilor de călătorii, în special, pachetelor pregătite de intermediari”.

În acest sens, asociația indică faptul că „introducerea acestui drept de renunțare ar pune intermediarii într-o situație se nesusținut față de consumator și partenerii lor de afaceri. În special, în vânzarea de pachete turistice care inlud transportul, organizatorii ar fi extrem de defavorizați, pentru ca vor trebui să ofere un drept de renunțare de 24 de ore, în timp ce furnizorul de servicii individuale nu va avea această obligație. Odată făcută rezervarea, orice anulare cauzează costuri, care de multe ori sunt de 100% din prețul biletului, indiferent dacă se anulează o oră mai târziu sau la o săptămâna după rezervare”.

Un alt aspect subliniat este că „o armonizare maximă va impiedica statele membre să aplice dispoziții mai adaptate pieței locale. Această directivă va aduce mari schimbări și, cu scopul de a asigură o aplicare uniformă și flexibilă, CEAV ar fi de acord cu un principiu general de armonizare minimă, cu unele prevederi în cadrul unei armonizări maxime, cum ar fi definițiile și normele privind modificare prețurilor”.

 

Sursă: hosteltur.com

 

1 Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.