Relația dintre agenții și IATA, sau David vs Goliat

Agențiile europene au făcut încă un pas în a-și arăta disconfortul față de relațiile cu lobby-ul de transport aerian IATA, considerând că această asociație de companii aeriene abuzează de poziția sa dominantă. De fapt, Asociația Europeană a Asociațiilor Agențiilor de Turism (ECTAA) a denunțat IATA la autoritățile europene din domeniul concurenței. 

 

Această relație dintre agenții și companiile aeriene și-a marcat punctul de dezacord acum câtiva ani, când comisioanele au dispărut. Ulterior, IATA a înăsprit condițiile și termenele limită pentru agențiile de a lichida vânzările de bilete de avion prin BSP

 

Și ultimul capitol al acestei spirale de tensiune a implicat și GDS-urile. Iată că impunerea de către IATA și companiile sale aeriene a sistemului de rezervări NDC nu numai că obligă GDS-urile să creeze instrumente care să includă acest protocol pentru a nu fi lăsate în afara jocului, ci a luat ca ostatici agențiile, care au trebuit să adopte, de asemenea, acest mod de lucru. 

 

Denuntul făcut la autoritățile de concurență

În acest scenariu, nu este ciudat că ECTAA a denunțat IATA la autoritățile din domeniul concurenței. ECTAA consideră că asociația de transport aerian abuzează de o poziție dominantă împotriva agențiilor de turism. ECTAA consideră că relația comercială dintre agenții de turism și companiile aeriene a evoluat și nu are legătură cu relația anterioară dintre agent și furnizor. „Companiile aeriene au intrat în concurență directă cu agenții de turism în distribuția biletelor de avion, în timp ce sistemele clasice de compensare bazate pe comisioane au fost abandonate”. 

 

În ceea ce privește motivele reclamației, ECTAA subliniază faptul că în legătură cu acest program au fost identificate câteva aspecte-cheie care, în opinia ECTAA, restricționează concurența pe piața de distribuție a biletelor de avion. Aceste aspecte „nu pot fi private doar ca probleme independente, ci mai degrabă că programul este organizat ca un sistem dominant care restrânge concurența”. 

 

Deși programul agențiilor de pasageri IATA are „un impact direct și costisitor asupra practicilor comerciale și situația financiară a agențiilor de turism, precum și asupra distribuției indirecte în ansamblu -indică ECTAA – agenții de turism nu au voce în luarea deciziilor nici putere când vine vorba de stabilirea regulilor. Acest lucru se datorează faptului că organismul de conducere al Programului Agenției de Pasageri al IATA – Conferința privind Agenții de Turism de Bilete – este formată numai din companiile aeriene, care decid unilateral cu privire la regulile programului. 

 

Relațiile dintre agențiile și companiile aeriene reprezintă un exemplu de relații între sectoare cu structuri foarte diferite. În timp ce sectorul transporturilor aeriene este organizat ca un lobby de companii puține și mari, agentțile sunt un conglomerat de organizații care grupează mii de companii mici. 

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.