Shadow

Europa ar retrage certificările Boeing dacă va fi necesar

Șeful interimar al autorității europene de reglementare în domeniul aviației, Agenția Europeană de Siguranță a Aviației (EASA), a avertizat că agenția va suspenda aprobarea secundară a producției aeronave Boeing, dacă va fi necesar. El a adăugat, totuși, că este liniștit de faptul că producătorul de aeronave abordează ultima sa criză de siguranță. Gigantul aerospațial se află sub o presiune din ce în ce mai mare în ceea ce privește controalele de calitate pe liniile sale de fabricație începând cu 5 ianuarie, când o defecțiune la un dop al ușii laterale a smuls-o de pe aeronava 737 MAX 9 în timpul zborului, incident pe care ancheta ulterioară l-a atribuit unor șuruburi lipsă care nu au fost puse la loc după o reparație la o fabrică a producătorului american.

Într-un interviu acordat în exclusivitate agenției britanice de știri Reuters, directorul executiv interimar al EASA, Luc Tytgat, a făcut primele comentarii publice potrivit cărora cooperarea internațională care stă la baza producției mondiale de aeronave a fost testată mai rar ca niciodată de criza actuală cu care se confruntă Boeing în llegătură cu seria 737 MAX, cea mai bine vândută serie a sa.

Întrebat dacă EASA ar fi dispusă să nu mai recunoască aprobările americane care atestă că aeronavele Boeing sunt construite în condiții de siguranță, Tytgat a răspuns: „Dacă este necesar, da”. 

Administrația Federală a Aviației din SUA (FAA) a declarat săptămâna trecută ca un audit efectuat la Boeing și la furnizorul său Spirit AeroSystems, a descoperit mai multe cazuri de controale de calitate a producției deficitare și „inacceptabile”.

Producătorul american de flotă se confruntă, fără îndoială, cu cea mai mare criză din istoria sa, după ce Departamentul de Justiție al SUA (DOJ) a deschis o ancheta privind un incident în care a fost implicată o aeronavă 737 MAX 9 al companiei Alaska Airlines pe 5 ianuarie. 

Europa retiraría las certificaciones de Boeing si fuera necesario

Pact transatlantic

În cadrul unui pact transatlantic, Administrația Federală a Aviației din SUA (FAA) și EASA reglementează uzinele producătorilor de aeronave respectivi, Boeing și Airbus, și își recunosc reciproc aprobările de siguranță.

Dacă una dintre părți își pierde încrederea în verificările de conformitate ale celeilalte părți, aceasta poate convoca consultări și, dacă acestea eșuează, poate suspenda recunoașterea după o pauză de 30 de zile. Cu toate acestea, acestea sunt măsuri care au avut loc foarte rar.

„Toate instrumentele ar trebui să fie aplicabile, de îndată ce vom vedea justificarea sau situația care ne cere să luăm măsuri adecvate”, a declarat Tytgat, adăugând că o astfel de acțiune nu este iminentă, potrivit Reuters.

Influența EASA asupra proiectării avioanelor Boeing a crescut după două accidente mortale cu MAX, dar are puține posibilități de monitorizare suplimentară a producției Boeing, în afară de acțiunea drastică de suspendare a recunoașterii.

Când a fost întrebat ce ar putea determina EASA să meargă atât de departe, Tytgat a răspuns, vorbind doar în numele său: „Mai multe accidente mortale în viitor”. 

Cu toate acestea, el nu a văzut nicio amenințare imediată la adresa certificării producției Boeing. „Nu vedem ce nu poate fi menținută astăzi. Este vorba mai mult de condițiile de supraveghere și monitorizare care sunt în vigoare”.

Tytgat a spus că a avut o conversație cu directorii Boeing care a fost liniștitoare. „Am avut o schimbare o conducere. Au acordat o mare importanță controalelor de calitate, calității produselor, și am fost foarte liniștit de dorința conducerii de vârf de a schimba… controlul calității producției”.

FAA nu a abordat în mod direct comentariile lui Tytgat, dar un purtător de cuvânt a reiterat declarațiile anterioare ale agenției potrivit cărora Boeing trebuie să se angajeze la îmbunătățiri reale și profunde”. În orice caz, el a fost deja avertizat de administratorul FAA, Mike Whitaker, ca va opri producția Boeing dacă va vedea un motiv pentru a face acest lucru. Pentru moment, el a redus deja ritmul de producție.

Boeing a refuzat să comenteze.

Criza de siguranță

O decizie a oricăreia dintre cele mai puternice două autorități de reglementare în domeniul aviației din lume de a suspenda aprobările de producție pentru industriile de export ale celeilalte ar duce criza de siguranță pe un teritoriu necunoscut și ar provoca probabil reacții politice, au declarat experți citați de agenția de știri

Relațiile dintre agențiile americane și europene s-au îmbunătățit, dar încă suferă consecințele unei crize anterioare legate de accidentele fatale ale avioanelor MAX din 2018 și 2019, care au dus la blocarea la sol a modelului la nivel mondial.

Tytgat a declarat că EASA „lucrează extrem de bine” cu omologul său american, dar cuvintele sale au fost interpretate ca un avertisment clar pentru FAA cu privire la controalele de producție.

Agenția europeană a declarat că a fost invitată pentru prima dată de FAA să se alăture unui audit al Boeing în calitate de observator în cursul acestui an, după ce inspectorii americani au participat la un audit european recent al unei uzine Airbus din Statele Unite.

Mai multe informații despre subiect în

Boeing se confruntă cu o anchetă penală în legătură cu eșecurile de fabricație

SUA acordă lui Boeing 90 de zile pentru a implementa un plan de control al calității

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.