Comparatoarele au evoluat foarte mult de la apariția lor. În cazul lui TripAdvisor, care a luat naștere ca o rețea socială axată pe recenziile și evaluările clienților hotelurilor, schimbarea a fost mai evidentă. Pasul spre participarea în afacerea de rezervări a avut loc în vara anului 2013 atunci când a fost lansat metasearch-ul de hoteluri la nivel mondial.
Prin introducerea metacăutării, TripAdvisor s-a prezentat ca un adversar puternic pentru Trivago și Kayak și continuă să conducă schimbarea. Comparatorul s-a separat de Expedia în decembrie 2011, moment în care a inceput să cotizeze ca o companie independentă, iar în primele luni ale anului 2015 a atins o cifră de afaceri de 1.100 milioane de euro, cu o creștere de 23,5% față de anul anterior și profituri de 182 milioane de euro, cu 2,6% mai mult. Cu toate acestea, în 2013 Expedia a achiziționat metasearch-ul Trivago pentru a concura pe un nou teren, după ce în 2012 Priceline a cumpărat Kayak.
În ultimul an, s-a observat o strategie similară în cazul celei mai mari OTA chineze, Ctrip, care a achiziționat 45% din metasearch-ul Qunar, deținut de cel mai mare motor de căutare din țară, Baidu, care la rândul său a cumpărat 25% din agenție.
Recent, rivalitatea între cele două mari grupuri, Expedia și Priceline, în acest domeniu s-a materializat prin crearea a Direct Hotel Booking de către Trivago, în timp ce Priceline a aderat la Instant Booking, creat de TripAdvisor.
Așa cum explică Alberto Peris, CEO-ul și fondatorul CESAE (Școala de Turism și Management Hotelier din Madrid, Spania), „lansarea Instant Booking de către TripAdvisor presupune că toate etapele procesului de rezervare sunt completate pe aceeași plataformă. Instant Booking are avantajul metasearch-ului TripAdvisor care elimină marja pentru OTA în atragerea clienților pe propiul site”.
În timp ce, Priceline, care inițial nu a vrut să participe pe Instant Booking al TripAdvisor, a decis în cele din urmă să intre. Ca răspuns Expedia a lansat sistemul Trivago Direct Connect. Și gigantul Google s-a alăturat cu propiul său instrument pentru a ăncerca exploatarea pieței de rezervări hoteliere direct, cu noul său program Hotel Ads. Cu acesta percepe rate de comisioane în loc sa factureze pentru clic ca Adwords. Această nouă dinamicaăimplică, potrivit directorului CESAE, un nou conflict de interese pentru ca rezultatele de căutare ale Google ar putea favoriza propiile sale rezervări.
Prudența marilor actori
Pentru directorul studiilor universitare în Turism al Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Joan Miquel Gomis, „această piață suculentă, în special cea hotelieră și aeriană, a fost identificată rapid de către alți noi jucători, cazul lui Google și al lui Amazon. În timp ce Amazon a suferit un regres în strategia de expansiune în rezervarea de cazare, Google continuă angajamentul său încet dar sigur pentru această piață pe care o consideră strategică”. Și, el adaugă că, „Google progresează incet dar cu siguranță încercând să nu apară cu noile sale produse, ca și concurentul care este în realitate a doi dintre cei mai mari clienți ai săi de publicitate: grupurile Expedia și Priceline.
Sursă: hosteltur.com