Shadow

Împotriva fobiei față de turism, implicarea rezidenților în dezvoltarea turismului

Odată cu redresarea activității turistice după pandemie și cu răspândirea apetitului călătorilor pe toate piețele, fenomenul de fobie față de turism de dinaintea pandemiei de Covid s-a intensificat în destinații consolidate precum Barcelona, Veneția și Bruges. Deoarece este clar că turismul nu are de gând să încetinească, World Travel Market a reunit responsabilii de turism din unele din aceste orașe pentru a afla ce inițiative adoptă pentru a combate  overtourism-ul și pentru a încuraja îmbunătățirea relațiilor dintre rezidenți și vizitatori

La Barcelona, campanii de comportament civic pentru turiști

În Barcelona, companii de comportament civic pentru turiștii Miquel Rodríguez Planas, șeful Departamentului de promovare Economică al Primăriei din Barcelona, după ce a amintit de schimbarea de guvern care a avut loc în fruntea Consistoriului, a respins „blamarea turismului, deoarece este un sector pozitiv care contribuie la dezvoltarea economică a orașului, pentru care reprezintă a patra sursă de venit”.

Cu toate acestea, după cum a recunoscut. „nu putem uita realitatea unui sector foarte puternic într-un oraș cu o mare presiune demografică, așa că trebuie să îl gestionăm, de exemplu printr-o promovare strategică a evenimentelor speciale, a anotimpurilor culturale, a ofertei gastronomice etc.”.

Cum luptă destinațiile împotriva overtourism
De la stânga la dreapta, primarul orașului Monterosso al Mare, Emanuele Moggia; Silvia Moggia, strateg de date și storyteller la The Data Appeal Company; Vincent Nijs, șeful departamentului de strategie la Visit Flanders; Miquel Rodríguez Planas, șeful departamentului de promovare economică al Consiliului municipal din Barcelona; și moderatorul, Harold Goodwin, consilier pe probleme de turism responsabil pentru WTM. Sursa: Hosteltur.

În Barcelona, ei susțin „campanii de comportament civic pentru ca turiștii să știe că sunt cetățeni temporari și că trebuie să se comporte ca atare”, potrivit lui Rodríguez Planas. De asemenea, ei pledează pentru „digitalizare, pentru a le oferi turiștilor o ofertă mai bună și pentru a optimiza gestionarea„. La aceasta se adaugă, „să se lucreze pentru a diversifica oferta turistică, pentru că toată lumea vrea să meargă în aceleași locuri”.

„Este ușor să criticăm turismul, dar nu totul este alb-negru, pentru că în Barcelona există mulți oameni care trăiesc din această activitate. Ceea ce trebuie să facem este să știm să o îngrijim și să o gestionăm”, a conchis șeful Departamentului de Promovare Economică al Primăriei din Barcelona. 

În Flandra, strategia turistică este concepută de toți împreună

În Flandra, primul lucru pe care l-au făcut a fost să analizeze sensibilitatea locuitorilor față de turism… iar rezultatele nu au fost rele, potrivit lui Vincent Nijs, șeful departamentului de strategie de la VisitFlandes. Astfel 80% dintre respondenți au susținut dezvoltarea turismului, deși au vorbit și despre impactul negativ pe care acesta îl are asupra vieții lor de zi cu zi, dar sentimentul general a fost pozitiv. Chiar și în timpul pandemiei, când nu a existat turism, au spus ca au simțit presiunea acestuia. „A fost o problemă mentală, dar nu ar trebui să o uităm pentru că este ceva care îi preocupă pe oameni.

De exemplu, aceștia și-au propus „să împiedice ca Bruges să devină un oraș muzeu, cu noua viziune „Travel to tomorrow„, bazată pe generarea de valoare, pe considerarea turismului ca un motor pozitiv pentru sustenabilitate, printre altele”. Astfel, orașul a lansat „o nouă politică a cărei strategie o definim cu toții împreună, pentru că este singura modalitate de a o face să funcționeze. Am lucrat timp de un an și jumătate pentru a decide ce viitor ne dorim și cum să transformăm turismul într-un motor pozitiv pentru a-l realiza”.

El a dat exemple specifice, cum ar fi „să nu ne mai concentrăm atenția asupra creșterii numărului de sosiri; nici noi nu participăm la multe târguri. Aveți nevoie de timp pentru a explica și pentru a concepe experiențe care să delimiteze ce segmente de cerere doriți să atrageți, care se potrivesc cu acea ofertă personalizată și cu cine sunteți ca destinație, astfel încât să nu trageți în profiluri de vizitatori care nu se potrivesc”.

Cazul extrem din Cinque Terre

Dar, fără îndoială, cel mai extrem caz auzit la această masă a fost cel a regiunii italiene Cinque Terre, formată din cinci sate cu 3.000 de locuitori, dar cu 4,5 milioane de vizitatori pe an. Cel mai mare oraș, Monterosso al Mare, are 1.000 de locuitori, dar primește 15.000 de turiști pe zi.

Iar dacă cifrele sunt șocante, cuvintele Silviei Moggia, data strategist și storyteller la The Data Appeal Company, referindu-se la atitudinea acestor locuitori față de o activitate turistică care îi întrece din toate punctele de vedere, nu a lăsat pe nimeni indiferent. Aceștia „văd turismul ca pe niște bani ușor de câștigat, nu trebuie să fii foarte profesionist și nu ai nevoie de pregătire, pentru că oamenii oricum se vor întoarce”.

În plus, după cum a adăugat el, „serviciile pentru rezidenți au fost transformate în servicii pentru turiști, încercând să răspundă la ceea ce cred ei ca vrea cererea, dar în realitate nu este așa, lăsând localnicii și vizitatorii fără servicii pentru viața de zi cu zi. Cel mai rău este că nu există nicio modalitate de a da timpul înapoi deoarece oamenii nu știu cum să facă altceva. Iar după pandemie, s-a umplut din nou de turiști. Este ca un drog: sunt bani ușor de câștigat, dar în cele din urmă te omoară.

Mai multe știri despre World Travel Market 2023 London 2023:

Cele mai disruptive efecte cu care se confruntă turismul mondial

Riscuri și oportunități pentru evoluția turismului în 2024

Piețele emergente revin după o pauză de patru ani

WTM London 2023 se concentrează pe turism experienţial

World Travel Market 2023: ce este nou

Cu toate acestea, municipalitatea din Monterosso al Mare ia măsuri pentru a atenua consecințele acestui fenomen, potrivit primarului său Emanuele Moggia. Aceștia caută „un echilibru între menținerea calității vieții rezidenților și furnizarea de servicii legate de comunitate și continuarea atragerii de vizitatori”. În acest scop, ei investesc în actualizarea ofertei turistice către un produs mai cultural și de lux, astfel încât cererea sa fie readaptată, rezidenții fiind un grup de părți interesate pe care ne putem baza pentru a decide împreună unde trebuie să fie concentrate investițiile.

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.