Atingerea neutralității emisiilor de carbon și, ulterior, a zero emisii nete până în 2050 este un proces lung și costisitor care implică cheltuieli, tehnologie și inovare și un cost foarte ridicat care, pentru industria aviației europene, a fost estimat la 800 de miliarde de euro. Cel mai mare cost ar fi reprezentat de producția de combustibili mai puțin poluanți pentru a înlocui combustibili fosili.
Acest lucru este arătat de un raport comandat de o serie de organisme și asociații europene din industria aviației, printre care se numără Airlines for Europe (A4E) și ACI Europe, asociații patronale de companii aeriene și, respectiv, aeroporturi.
Mai exact, studiul precizează că atingerea nivelului netZero ar necesita „eforturi suplimentare considerabile în comparație cu situația obișnuită”, pe care le precizează în patru puncte și a căror implementare ar costa 820 de miliarde de euro pe o perioadă de 32 de ani, între 2018, când au fost deja lansate diverse inițiative, și 2050.
-
Angajamente costisitoare pentru climă
în calitate de emițător de carbon și de alte gaze cu efect de seră în sectorul transporturilor și de mare poluator, industria aviației s-a angajat să decarbonizeze transportul aerian și să își accelereze eforturile pentru a-și reduce drastic emisiile, pentru a deveni netZero în emisii și pentru a face din Europa primul continent din lume neutru din punct de vedere al emsiilor de CO2 până în 2050. Un obiectiv pe care îl va atinge printr-o combinație de noi tehnologii, în special combustibili alternativi și combustibili de aviație sustenabili (SAF), precum și prin compensarea emisiilor de dioxid de carbon și prin aeronave și motoare mai eficiente – angajamente care au un cost foarte ridicat.
-
SAF
Cea mai mare cheltuială este de 441 miliarde de euro și ar urma să fie investiți în combustibili mai puțin poluanți pentru a înlocui combustibilii fosili din materii prime precum grăsimea animală, uleiul de gătit sau deșeurile menajere, potrivit raportului. Combustibilii sustenabili pentru aviație (SAF) pot reduce emisiile totale ale zborurilor cu aproximativ 80%, dar sunt de câteva ori mai scumpi decât combustibilul tradițional și reprezintă doar 1% din producția mondială de combustibil pentru aviație.
-
Finanțarea tranziției climatice
Raportul realizat de grupurile de cercetare SEO Amsterdam Economics și Royal Netherland Aerospace Centre, la care a avut acces Financial Times din Regatul Unit, sugerează că societățile din sectorul aviației, inclusiv companiile aeriene și aeroporturile, nu ar putea finanța singure tranziția climatică, invocand profituri inconsistente în trecut.
„Având în vedere că veniturile sunt scăzute din punct de vedere istoric, din cauza nivelurilor ridicate de concurență și exacerbate de recentele crize, capacitatea de absorbție a industriei, în special cea a companiilor aeriene și a hub-urilor europene, este de așteptat să fie scăzută”, se arată în raport.
În timp ce Europa derulează agenda europeană „Green Deal”, industra aviației a reușit să obțină un sprijin semnificativ din partea legislatorilor europeni, inclusiv clasificarea aeronavelor mai noi, mai eficiente, alimentate prin combustibili convenționali, ca fiind o investiție ecologică în conformitate cu normele UE privind finanțarea durabilă, pentru a contribui la atragerea de capital privat.
Raportul ilustrează faptul că Europa va avea nevoie de un mediu de investiții stabil și previzibil și de un cadru politic coerent pentru a se asigura că aviația europeana poate avea acces la capitalul necesar”, a declarat organizația patronală a companiilor aeriene A4E.
O analiză separată realizată de agentia de rating S&P Global afirmă că reglementările de mediu, inclusiv taxele UE pe emisiile de carbon, ar putea „stimula inovarea”, dar a recunoscut că investițiile în sursele de energie cu emisii reduse de dioxid de carbon și fărră emisii de carbon „sunt costisitoare și, prin urmare, riscante, mai ales având în vedere termenele lungi de investiții”.
-
Spălare ecologică
Experții în domeniul mediului au reacționat spunând că acest lucru ar însemna „un act major de spălare ecologică”, deoarece ar reclasifica efectiv aeronavele foarte poluante ca fiind sustenabile.
„Aceste aeronave reduc emisiile, chiar dacă doar puțin, dar nu pot fi calificate drept sustenabile în taxonomie”, a declarat Jo Dardenne, director de aviație la grupul de campanie Transport & Environment. „Taxonomia ar trebui să canalizeze investițiile către o aviație cu adevărat ecologică, adică combustibili curați și aeronave cu emisii zero”, a adăugat ea.
Greenpeace a denunțat recent practicile de „greenwashing” ale mai multor companii aeriene europene, susținând că afirmațiile pe care industria le face cu privire la modul în care intenționează să reduca emisiile de carbon sunt lipsite de substanță.
Sursă: hosteltur.com