Noi tendințe în turism: poshtels, MAMIL, braggies…

Poshotels, MAMIL’s, „braggies”, staycations, urberification, wearables… Târgul World Travel Market, care a avut loc la Londra în noiembrie anul trecut a făcut cunoscute unele tendințe tehnologice și de consum care vor câștiga greutate în industria turismului anul acesta.

  1. – Poshtels: hosteluri elegante

Fuziunea cuvintelor engleze „posh” (elegant, de lux, sic) și „hostels” (adaposturi) ia naștere conceptul „Poshotels”. Adică, o unitate de cazare ieftină, dar cu elemente de design contemporan, dotată cu înaltă tehnologie sau chiar camere pentru două persoane în loc de dormitoare comune pentru șase, opt sau mai multe persoane.

Potrivit raportului de tendințe al Euromonitor a prezentat la WTM, „modelele de consum s-au schimbat după criză, ceea ce a dus la o creștere de unități de cazare low cost, neconventționale și de înaltă valoare”.

Potrivit Euromonitor, „poshotels” este un concept care atrage mai ales tinerii, dar și familiile, călătorii individuali – și cei care se deplasează pentru muncă – și chiar turiștii de peste 60 de ani, un grup demografic care crește rapid în Europa. Dar, în orice caz, ei „apreciază aspectul social de a se caza în hostels la prețuri de la 15 euro”.

„Termenul de ‘poshotel’ identifică hostels din segmentul lifestyle care au apărut în ultimii ani, în contrast cu adăposturile cele mai de bază. Ele reflectă dorința de a avea o ofertă mai diferențiată. Nu mai este vorba de a fi cel mai ieftin”, explică Carl Michel, președintele executiv al lanțului Generator Hostels.

Raportul întocmit de Euromonitor detaliază că segmentul de pensiuni din Marea Britanie va înregistra o rată de creștere anuală medie de 3% până în 2018, an în care sectorul, cu peste 650 de unități de cazare, va factura 272 de milioane de euro.

  1. – „Braggies”, slefie-urile noi

Potrivit unui sondaj realizat de eMarketer, numărul de utilizatori ai rețelelor sociale a crescut cu 18% în întreaga lume în 2013, prin urmare s-au depășit deja 1.700 de milioane de persoane. Facebook a dezvăluit că în fiecare zi sunt urcate 350 de milioane de fotografii în această rețea, comparativ cu cele 58 de milioane de pe Instagram. Dar WhatsApp câștigă bătălia: 400 de milioane de imagini pe zi.

Și, după cum indică raportul de tendințe al WTM, s-a detectat un nou comportament în rândul utilizatorilor de rețele sociale: fotografia „braggie” (de la verbul „to brag”, care înseamnă a se lăuda, a se da mare cu ceva). Adică: acea fotografie care și-o face o persoană (un selfie) și care este partajată în maxim 10 minute de când ajunge la hotel pentru prima dată. Un sondaj realizat de Hotels.com arată că cele mai încărcate imagini de către clienții hotelului sunt: o vedere de la fereastra hotelului, patul camerei și peisajul înconjurător.

În orice caz, întrebarea este cum pot hotelurile profita de această tendință. Lanțul Kimpton Hotels, de exemplu, oferă WiFi gratuit și vouchere pentru serviciile de spa pentru clienții care își partajează fotografiile pe rețelele sociale. La rândul său, Marriott permite clienților să acumuleze puncte dacă partajează imagini cu hotelul.

În orice caz, avertizează Euromonitor, „tendința ‘braggie’ crează o nouă provocare pentru operatorii turistici: fotografiile care sunt încârcate în mod spontan pe rețelele sociale înseamnă că serviciile prestate trebuie să fie perfecte dacă se dorește menținerea unei bune reputații pe Internet”.

  1. – Turismul P2P câștigă teren 

Turismul Peer to Peer (P2P) va continua să câștige teren în industria turismului în 2015, susține raportul  „World Travel Market Industry Report”, care a fost prezentat la târgul de turism de la Londra. Acest raport s-a bazat pe interviurile făcute cu o mie de turiști din Marea Britanie -persoane care au făcut vacanțe de cel puțin șapte zile în străinătate în ultimul an- precum și cu 1.229 de expozanți și cumpărători la WTM.

În acest sens, 14% din turiștii din SUA au rezervat deja vacanțe prin intermediul de platforme bazate pe modelul P2P – de exemplu, Airbnb, Uber, Homeaway, etc.- în timp ce acest raport în Marea Britanie ajunge deja la 10%.

Și ce este mai important, aproape nouă din zece britanici  care și-au rezervat deja vacanța prin intermediul platformelor P2P spun că o vor face din nou. În ce măsură P2P afectează deja companiile de turism tradiționale? 51% din companiile intervievate spune că nu le-a afectat; 19% spune că da; în timp ce 30% nu știe.

  1. – Impozite pe transportul aerian mai puțin dăunătoarea

Guvernul din Marea Britanie intenționează să pună în aplicare în 2015 o scădere a celor mai mari niveluri ale impozitului Air Passenger Duty (APD), care se aplică tuturor călătorilor care zboară în străinătate. Aceste reduceri ar favoriza călătoriile spre destinațiile din distanța lungă. Această scădere ar favoriza călătoriile spre destinații de distanță lungă, deoarece APD penalizează mai mult cu cât este mai mare distanța parcursă.

Australia, Noua Zeelandă, Canada, Japonia, Vietnam sau China sunt unele din țările care trezesc un interes mai mare pe piața britanică și care ar putea beneficia cel mai mult de această scădere.

  1. – Staycations se consolidează

Vacanțele de vară făcute în propia țară (staycations) au apărut ca o tendință din 2008, la începutul crizei economice, ca alternativă ieftină la călătoriile în străinătate, mai scumpe. Dar tot mai mulți britanici își doresc să descopere propia țară și anul viitor mai mult de o treime din turiștii intervievați de WTM spune că va face staycations.

91% dintre turiștii care fac staycations recunosc că prețul este factorul cheie care îi încurajează să-și petreacă vara în propia țară. Dar un alt factor care a apărut în forță este vremea bună din Marea Britanie din ultimul an. Astfel, faptul că temperaturile nu mai sunt atât de reci ca acum câțiva ani este pentru britanici un motiv „foarte important” sau „destul de important” pentru a practica staycations. O altă consecință a schimbărilor climatice?

  1. – Sosesc turiștii MAMIL

Aceștia sunt bărbați americani și europeni de vârstă mijlocie, într-o situație economică prosperă, dar modul lor de a se bucura de timpul și aerul liber este destul de diferit de cel al părinților. Ei preferă să meargă în colanți și urcați pe o bicicletă. Aceștia sunt MAMIL (middle aged man în Lycra) și noile lor modele de petrecere a timpului liber sunt o provocare pentru turismul de golf. Creșterea „bărbații de vârstă medii în colanți” a fost descris de Caroline Bremner, responsabilul departamentului de turism al firmei de consultanță Euromonitor, care a prezentat la Londra raportul „World Travel Market Global Trends Report 2014”.

„Ciclismul a devenit un sport foarte competitiv pentru acest segment de consumatori. De fapt, golful a suferit mai mult de pe urma efectelor recesiunii globale, în timp ce practicarea ciclismului a continuat să crească în acești ani”, a explicat Bremner. Iar pentru acest grup de consumatori, „ciclismul prezintă mai puține bariere de intrare, nu este nevoie de un teren de golf pentru a practica hobby-ul tău preferat … În timp ce golful are încă o imagine de exclusivitate”.

Numai în Statele Unite se estimează că există 22 de milioane de persoane care practică regulat ciclismul. „Acest sport trăiește un boom, în care se observă o activitate incluzivă, mai pentru femei, chiar mai multietnică”. Potrivit Carolinne Bremner, industria de golf (hoteluri, campuri, turoperatori specializați, etc.) a început deja să-și dea seama că MAMIL’s sunt un segment de consumatori care le scapă.

Și până în prezent, turismul de golf a încercat să răspundă la această nouă competiție prin oferirea de pachete noi pentru grupuri formate din mai multe generații și servicii suplimentare, adresându-se segmentului de congrese și convenții… Dar, așa cum indică Bremner, sunt răspunsuri improvizate ale industriei de golf și nu se observă nici o direcție clară cu privire la modul de a reacționa la această tendință, care atrage multe milioane de consumatori care nu mai merg la terenurile de golf.

 Noi tendințe de consum și tehnologice vor afecta industria turismului în următorii ani. #shu#
Noi tendințe de consum și tehnologice vor afecta industria turismului în următorii ani. Imagine Shutterstock.
  1. – Personalizarea serviciilor

Pe de altă parte, și asa cum au subliniat liderii industriei în timpul unei dezbateri organizată de World Travel Market, personalizarea este tendința proeminentă care va marca agenda industriei turismului în următorii ani. În practică, personalizarea va duce la furnizarea de servicii turistice pentru a se potrivi ca o mănușă în modelele de consum și nevoi ale fiecărui client.

Și acest lucru va fi posibil datorită noilor tehnologii și în special Big Data sau administrarea masivă de date, așa cum au adăugat managerii care au participat la reuniune. „Avem o agendă ambițioasă pentru a digitiliza toata afacerea noastră, cu o atenție deosebită acordată smartphone-urilor, care sunt ca o telecomandă care mișcă lumea în jurul tău”, a explicat Geraldine Calpin, vicepreședintele și șeful departamentului digital al grupului hotelier Hilton Worldwide. De fapt, a adăugat managerul grupului Hilton, „clienții așteaptă tehnologia ca și oxigenul”.

În orice caz, a subliniat Geraldine Calvin, cheia va fi oferirea unei tehnologii mai eficientă, mai ieftină și mai rapidă, astfel încât „fiecare persoană va putea avea o experiență diferită atunci când un ajunge la aeroport, la hotel… Ca totul să funcționeze în jurul său ca și cum ar fi magie”.

Și, așa cum au indicat participanții la această dezbatere la WTM, în trecut personalizarea de servicii a fost limitată la serviciile de lux. Totuși, noile tehnologii vor face posibil  ca acest concept să se extindă în mod masiv pe piața turistică.

„Dacă reușim să creăm o experiență cât mai felxibilă posibil, vom putea crește mult satisfacția pasagerului”, a indicat Drew Crawley, directorul comercial al British Airways.

De fapt, și așa cum au indicat sondajele realizate de această companie aeriană, nivelurile de satisfacție ale pasagerilor atunci când li s-a oferit servicii persoanalizate au depășit chiar și punctajul obținut după reînnoirea fizică a cabinei unui avion.

  1. – Informații în timp real

O zonă de afaceri unde personalizarea avansează extrem de rapid corespunde segmentului MICE & Business Travel, a declarat Gerladine Valentin, directorul de soluții al agenției Carlson Wagonlit Travel pentru Europa, Orientul Mijlociu și Africa. „Chiar acum se întâmplă ceva interesant și putem să ne concentrăm mai mult pe turiștii de business, prin intermediul de aplicații și procese digitalizate, pentru a avea toate informațiile în timp real în funcție de cum se deplasează și pentru a satisface nevoile lor.

Și oricum, a adăugat managerul CWT, pe măsură ce companiile de turism au mai multe informații despre client mulțumită Big Data, „nu numai că vom putea să personalizăm mai mult experiența de călătorie, ci de a ajuta la reducerea chletuielilor de călătorie”.

  1. – Pachete turistice mai flexibile

Personalizarea este, de asemenea, o tendință care intră în forță pe piața de vacanță, așa cum a afirmat Johan Lundgren, directorul executiv adjunct al turoperatorului TUI Travel. „Pachetele turistice de acum cinci ani seamănă din ce în ce mai puțin cu modul în care rezervăm în ziua de azi prin intermediul unui turoperator”, a spus acest manager.

Clienții au mai multe opțiuni pentru a decide prin ce canale finalizează rezervarea, modul în care zboară, ce excursii achiziționează, ce cameră de hotel doresc…” Flexibilitatea din ce în ce mai mare”, a afirmat responsabilul TUI Travel. De fapt, a adăugat el, „tehnologia care va face posibil această personalizare la cerere era deja aici” și a citat chips-urile de identificare prin frecvențe radio, smartphone-uri din ce ăn ce mai performante, Big Data…

  1. – „Uberificarea” serviciilor

Un alt manager al industriei turismului, care a participat la WTM, a făcut, de asemenea, referire la personalizarea serviciilor ca o tendință de neoprit a fost Lee McCabe, șeful global al strategiei turismului al Facebook. Și tehnologia mobilă inundă tot și influențează comportamentul utilizatorilor decisiv.

Telefonul mobil, susține McCabe, provoacă o adevărata revoluție în domeniul serviciiilor printr-un proces care chiar el îl numește „Uberificare”, referindu-se la site-ul Uber de închiriere de mașini cu șofer. Adică: orice serviciu, fie închirieri de biciclete, de bărci sau avioane cu reacție private, poate să se ofere închirieri prin smartphone-uri. De fapt, a ajuns să afirme că „în viitor oamenii care vor cumpăra vor fi aceia care nu își vor putea permite să închirieze”.

Și pentru furnizori, asigură managerul Facebook, „nu a fost cel mai bun moment de oportunități pentru a putea accesa direct clientul”. Nu este surprinzător ca, 79% din utilizatori folosesc smartphone-ul la cel puțin două ore pe zi, și 86% utilizează aplicații, conform datelor furnizate de McCabe. Datorită lor, conform cuvintelor sale, „în ziua de azi toată lumea poate fi agent de turism și critic de călătorii”. Și, în plus, 25% din timpul pe care utilizatorii îl petrec pe profilurile de pe rețelele sociale se înregistrează atunci când sunt conectate prin intermediul dispozitivelor mobile. De fapt, Facebook înregistrează 703 de milioane de utilizatori zilnici care se conectează la rețea prin telefonul mobil.

  1. – Cunoașterea prin Big Data

Dar cheia constă în conectarea ofertei și cererea pe mai multe dispozitive pe care le folosește utilizatorul, la care este imposibil să continue cu cookies în procesul de cumpărare atunci când trece de la un dispozitiv la altul. Pentru a înțelege consumatorul Big Data este esențial cu scopul de a i se adresa într-un mod mai precis ca oricând.

„Cu cât mai repede te duceai într-un oraș nou te simțeai ca un străin, dar acum datorită mobilului pot să o exploreze ca un local; să cunoști mai bine împrejurimile, dar mediul te poate cunoaște mai bine datorită Big Data”, explică Lee McCabe.

Dar așa cum avertizează șeful global de strategiei de turism al Facebook, personalizarea călătoriilor ar trebuie să fie, de asemenea, adresată simplificării întregului proces de cumpărare, dar nu trebuie lungit cerând mai multe date deja cunoascute de aplicație, oferind astfel o experiență mai bună de cumpărare în doar două sau trei clicuri, așa cum fac, în opinia sa, aplicațiile Uber și Hotel Tonight. Viitorul călătoriilor, prin urmare, „se va afla în personalizarea fiecărui pas al procesului pe care îl experimentează clientul. Viitorul, astfel, va semăna mult cu trecutul”.

  1. – Dispozitive „wearable”

Și continuând cu tehnologia, raportul WTM prevede că începând din 2015 și mai ales în 2016 va avea loc decolarea defintivă ale dispozitivelor electronice „wearable” sau pe care utilizatorul le poartă: ceasuri, ochelari, brățări, piese de îmbrăcăminte… Toate ele conectate fără fir la smartphone-ul său.

Astfel, nouă milioane de dispozitive „wearable” vândute în 2013 este de așteptat să treacă de la un volum de 180 de milioane de aparate în 2016. Sony și Samsung au lansat deja ceasuri din această categorie, în timp ce Google a dezvoltat Google Glass și un software specific pentru acest tip de dispozitive: Android Wear. În plus, Apple intenționează să pună în vânzare propiul ceas în 2015.

La rândul său, industria turismului a început să ia în considerare această tendință. De exemplu, agenția de turism online Expedia a creat o aplicație pentru smartwatch-ul Galaxy și pregătește o altă aplicație pentru Google Glass. Ambele vor pune accentul pe notificările pentru călător. La rândul său, lanțul hotelier Starwood a dezvoltat, de asemenea, o aplicație pentru Google Glass și se așteaptă ca Apple Watch să poată fi utilizat ca și cheie pentru cameră în hotelurile sale. În plus, IberiaVueling și Air Berlin au anunțat că pasagerii lor vor putea descărca cardurile de îmbarcare pe dispozitivele „wearable”.

În orice caz, avertizează firma de consultanță Euromonitor, provocarea pentru companiile de turism și destinații va fi ca această tehnologie să fie accesată cu ușurință de către consumatori pe tot parcursul procesului de călătorie, astfel încât să poată primi avize, asistență, servicii sau să facă rezervări suplimentare în orice moment.

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.