Un nou studiu privind oboseala piloților europeni a identificat deficiențele structurale în modul în care companiile aeriene europene gestionează riscul de oboseală, precum și indicatori semnificativi ai oboselii înainte de perioada aglomerată de vară, cum ar fi microsomnul în cabina de pilotaj, posibilități insuficiente de odihnă pentru a evita oboseala acumulată și prelungirea sarcinilor de zbor dincolo de maximul legal permis, ceea ce poate duce la o diminuare a competențelor membrilor echipajului tehnic, dezvăluind o gestionare deficitară a riscurilor de siguranță legate de oboseală în aviația europeană. Cele mai slabe performanțe au fost constatate în Irlanda, Malta, Spania și Regatul Unit.
Studiul „A fatigue survey of European pilots” a fost realizat de compania de consultanță în domeniul managementului siguranței aviației Baines Simmons pe baza răspunsurilor obținute în urma consultării a aproape 6.900 de piloți europeni din 31 de țări, și promovat de Asociația Europeană a Piloților (ECA).
Cifrele de oboseală
Studiul arată că oboseala în Europa era deja în creștere în cabinele de pilotaj înainte de vârful sezonului de vară: 3 din 4 piloți au avut cel puțin un microsomn în timp ce operau o aeronavă în ultimele patru săptămâni, iar 1 din 4 (un sfert) a raportat 5 sau mai multe microsomnuri. În plus, 72,9% dintre piloți au declarat că nu s-au odihnit suficient pentru a-și reveni din oboseala între zboruri.
De asemenea, raportul relevă o tendință îngrijorătoare în ceea ce privește prelungirea limitelor de activitate de zbor, aproape 1 din 5 pilțti folosind opțiunea „Commander’s Discretion” (CD) pentru a prelungi orele de serviciu de două sau mai multe ori în ultimele patru săptămâni.
Pe de altă parte, peste 60% dintre piloți își exprimă îngrijorarea cu privire la posibilele consecințe negative în cazul în care refuză să își prelungească orele de zbor în cadrul acestei formule DC.
„Faptul că riscurile de siguranță aeriană legate de oboseală nu sunt bine gestionate în multe companii aeriene europene reprezintă un semn îngrijorător”, spune Otjan de Brujin, presședintele Asociației Europene a Piloților (ECA). El adaugă că, dacă acestea sunt rezultatele observate deja în iunie și iulie, sunt așteptate niveluri de oboseală mai mari în august.
Raportul lui Baines Simmons vine la două luni după ce Agenția Europeană de Siguranță a Aviației (EASA) a avertizat asupra riscului de oboseală crescută a echipajelor de zbor în timpul verii. De asemenea, EASA a cerut companiilor aeriene să planifice cu rezerve suficiente și să nu se bazeze pe piloți pentru a prelungi în mod sistematic sarcinile de zbor peste limita maximă permisă. Cu toate acestea, concluziile raportului indică o realitate diferită.
Piloții europeni se luptă de aproape două decenii pentru un regulament care să stabilească limite armonizate în întreaga Uniunea Europeană privind durata zilei de zbor și a timpului de zbor și să nu o facă prea lungă, deoarece aceasta pune în pericol siguranța aviației, dat fiind că oboseala pe care o provoacă echipajelor de zbor poate afecta în mod semnificativ facultățile acestora.
Eșecuri structurale
Raportul arată și o altă dimensiune, mai structurală, care nu este prezentă doar în timpul operațiunilor de vară: „Datele […] au demonstrat că există provocări și neajunsuri în ceea ce privește mecanismele de gestionare a riscurilor de oboseală ale operatorilor în toate țările reprezentate, precum și lacune în supravgherea asigurată de autoritățile de reglementare”, adăugând că „există indicii clare ca sunt necesare îmbunătățiri, precum și o standardizare între statele europene”.
Un exemplu al modului în care gestionarea riscurilor de oboseală nu este pusă în aplicare în mod eficient este raportarea oboselii. Doar 10,8% dintre piloți au răspuns ca raportarea oboselii a determinat compania aeriană să facă schimburi operaționale pentru a îmbunătăți siguranța; 13,2% au selectat „compania comunică bine cu echipajul cu privire la raportarea oboselii” și doar 12% au declarat că au încredere în sistemul de raportare al companiei aeriene.
Baines Simmons observă: „Fără un sistem de raportare eficient, este puțin probabil ca o companie aeriană să aibă o imagine exactă a oboselii în cadrul operațiunii, ceea ce îi limitează capacitatea de a gestiona riscul de oboseală prin implementarea unor măsuri de atenuare eficiente.
Sondajul de referință pentru raportul Baines Simmons a fost efectuat în perioda 1-22 iulie 2023. Participarea la consultarea online a fost voluntară, în timp ce întrebările, care au fost concepute în colaborare între ECA și Baines Simmons, au fost obligatorii.
Raportul își propune să faciliteze îmbunătățirea continuă a gestionării riscului de oboseală în companiile aeriene europene, precum și să consolideze supravegherea siguranței de către autoritățile naționale și europene.
Sursă: hosteltur.com