Distribuția turistică se pregătește să facă schimbări accelerate în următorii trei ani. Factorul critic va fi o tehnologie care este din ce în ce mai ușor de utilizat (mai ales prin dispozitive noi și interfețe în care vom vorbi mai mult decât vom tasta) de către un utilizator care va cere momentul imediat complet intermediarilor și furnizorilor.
Acest „factor critic” a fost subliniat de Graham Floater, profesor asociat la London School of Economics și autor al raportului „Travel Distribution: the end of the world as we know it?”, comandat de Amadeus.
„Va fi din ce în ce mai ușor să se utilizeze tehnologia fără cunoștinte sau abilități prealabile. Acest lucru se va întâmpla cu asistenții virtuali pe smartphone-urile noastre. No vom mai căuta călătorii tastând, ci vorbind la telefonul nostru”.
Acum, cine vor fi primii care vor gestiona acest client? Multe priviri sunt îndreptate spre cei doi giganți tehnologici care domină căutările pe Internet (Google) și rețelele sociale (Facebook).
Viteza schimbărilor
Pe lângă ușurinta utilizării, Graham Floater a insistat și pe un alt factor: viteza schimbărilor tehnologice și noile modele de consum se accelerează. Și ceea ce acum pare a fi science fiction pentru a cumpăra călătorii, primi oferte, a ne inspira să rezervăm… poate fi o realitate mult mai devreme decât era de așteptat. „Va fi un tsunami„, afirmă acest expert.
Unul dintre principalele riscuri pentru companiile tradiționale de turism este necesitatea de primi totul imediat, având în vedere că alte companii mari, care dispun de mai multe resurse pentru a investi în tehnologie, pot răspunde mai rapid la această cerere.
Elemente disruptive
Potrivit Graham Floater, schimbările în distribuția viitoare de călătorii vor fi impuse de o serie de elemente perturbatoare: „gatekeepers„; micro-momente (atunci când consumatorul are nevoie și caută lucruri specifice); plăți electronice; realitate virtuală.
Iar în acest mediu extrem de volatil vor avea loc noi alianțe și fuziuni, ceea ce va da naștere unor mega-agenții de turism online hibride cu motoare de meta-căutare.
În ceea ce privește „gatekeeper-ii”, Floater subliniază rolul din ce în ce mai important în lumea călătoriilor a companiilor de tehnologie precum Google, Facebook, Apple sau Amazon, care devin un fel de „gardieni ai ușii” sau „gardieni de bariere”.
Adică, ei controlează cine și cum accesează internetul, fie prin intermediul sistemelor de operare, aplicațiilor de rețele sociale, etc.
Și pe măsură ce crește capacitatea acestor multinaționale de a „achiziționa” sau a obține loialitatea a milioane de consumatori creste, operatorii de turism „vor trebui să se răzgândească cum și cand vor colabora” cu acești noi giganți.
În acest sens, companiile de turism pe care Graham Floater le-a intervievat pentru studiul lor „recunosc că Google este foarte bun la cunoașterea consumatorilor, pentru că îi ascultă în mod constant„.
Revoluția consumului cu amănuntul
Un alt aspect numit a avea o importanță crescândă în distribuția călătoriilor este „revoluția consumului în piața de retail”, potrivit lui Graham Floater.
Dar atenție, deoarece industria turismului „este destul de în urmă” în comparație cu alte sectoare de retail, a spus Floater, în special în ceea ce privește tinerii.
Această revoluție în consum va fi cauzată de achiziții care apar ca urmare a unor momente de inspirație, de servicii personalizate sau de noi mijloace de plată digitale.
„Plățile electronice sunt în creștere și deplasează deja miliarde de dolari în China, unde milioane de consumatori cumpără și plătesc cu telefonul mobil, în loc să utilizeze computerul. Această tendință ajunge mai încet în Europa, dar va crește, pe măsură ce adolescenții și milenials își vor crește consumul”.
Asistenți personali și realitate virtuală
Acestea sunt tendințe în achizițiile care se vor extinde la distribuția călătoriilor, la o viteză și o scară care ar putea fi subestimată de operatorii de turism, avertizează Floater.
În acest sens, acest expert atrage atenția asupra „sofisticării în creștere” a asitenților virtuali care sunt integrați în dispozitive mobile și aplicatii de mesaje, interacționând cu utilizatorul și contactele sale.
În viitor, ne vom deplasa pe Internet prin intermediul asistentului nostru virtual, care ne va sugera lucruri, nu navigând pe un computer. Iar acest lucru va fi foarte puternic”, a avertizat el.
În acest sens, se poate avea deja o perspectivă asupra beneficiilor mai multe pe care le va avea realitatea virtuală, o tehnologie „care va permite consumatorilor să exploreze destinații, să se inspire și să călătorească fără să-și părăsească lumea virtuală”.
În opinia lui Graham Floater, „realitatea virtuală va exploda în doi sau trei ani, având în vedere că s-a făcut deja o investiție mare în hardware. Odată ce conținutul va fi dezvoltat, vom avea un alt mod de a ne deplasa prin internet, prin propria noastră lume virtuală. Întrebarea este: Cine va controla acest acces?”
Și din nou, răspunsul ar putea fi găsit în „gatekeepers”, dat fiind că „companiile de tehnologie iau în serios realitatea virtuală. Poate suna ca și science fiction, dar începe să se intample și acest lucru va revoluționa modul în care consumăm și, de asemenea, vânzarea de călătorii„.
Primii vor juca cu avantaj
Prin urmare, concluzionează Graham Floater, „multe lucruri se vor întâmpla în următorii trei ani și vor ajunge foarte repede. Și primii care sosesc vor fi câștigătorii”.
Deși nu poate afecta toate zonele călătoriei. De exemplu, este posibil ca aceste tendințe să nu fie implementate cât mai repede în segmentul MICE.
Dar nu există nici o îndoială că „asistenții personali” și realitatea virtuală nu numai că vor schimba comportamentul consumatorilor, dar vor da și mai multă putere operatorilor care controlează această tehnologie”.
Factorul de a primi totul imediat
Pe de altă parte, noua generație de consumatori care ajunge pe piața, cere mai ales să primească totul imediat. Iar acest lucru are un impact direct asupra sistemului de distribuție turistică.
Graham Floater identifică cinci elemente cheie care vor schimba distribuția călătoriilor: așteptările consumatorilor; dispozitivele mobile; inteligența artificială și big data: reglementările administrative; și factorul securitate.
În ceea ce privește, Floater scoate în evidență că „experiența de călătorie este legată de așteptările consumatorilor, care așteaptă lucrurile rapid și cu un nivel ridicat de calitate. Aceasta este mentalitatea consumatorilor milenial, au crescut așa. Ei au percepția că totul este gratuit și că îl pot avea deja: știri, muzică… Prin urmare, această experiență personală va fi condusă de cei care pot captura acel client”.
Sursă: hosteltur.com