Shadow

Agențiile de turism cer garanții în fața insolvenței companiilor aeriene

Comisia Europeană a propus revizuirea Directivei privind pachetele de servicii de călătorie și a Regulamentului privind drepturile pasagerilor, incluzând pentru prima dată garanții pentru cei care utilizează mijloace de transport diferite în aceeași călătorie. Scopul este de a consolida protecția consumatorilor care achiziționează pachete de servicii de călătorie. Cu toate acestea, Asociația corporatistă a agențiilor de turism specializate (ACAVe) din Spania atrage atenția ca măsurile anunțate nu includ nicio protecție pentru utilizatori în cadrul insolvenței sau falimentului unei companii aeriene critică faptul că agențiile sunt considerate responsabile pentru rambursări

Prin urmare, solicită că Uniunea Europeană să impună companiilor aeriene obligația de a garanta rambursările în caz de insolvență sau faliment al acestor companii.

„Nu are sens să punem mai multă responsabilitate pe agențiile de turism fără să abordăm adevărata problemă, care este lipsa de garanții din partea furnizorilor care se află în posesia fondurilor”, a declarat asociația patronala spaniolă într-un comunicat.

Aceasta reamintește că în timpul pandemiei, întârzierile în rambursarea pachetelor de călătorie s-a datorat în principal lipsei de lichidități din partea furnizorilor și, mai ales, a companiilor aeriene. 

„Regretăm propunerea lansată de Comisia Europeană de modificare a directivei privind drepturile pasagerilor. ACAVe va continua să colaboreze cu organizația patronală europeană pentru a rezolva aceasta neconcordanță”, adaugă asociația.

Agențiile de turism cer garanții în fața insolvenței companiilor aeriene
Sursă: Shutterstock.

Propunerile Comisiei Europene, care trebuie acum să fie negociate de statele membre și de Parlamentul European, sunt următoarele, așa cum sunt detaliate în comunicatul pe care ACAVe l-a trimis partenerilor săi:

Propunere de modificare a Directivei privind pachete de servicii de călătorie și a Directivei privind pachetele de servicii de călătorie privind serviciile de călătorie conexe

Depozite

Se propune că depozitele efectuate de călători să nu poată depăși 25% din prețul pachetului, cu excepția cazului în care organizatorii se confruntă cu costuri care justifică un depozit mai mare. Organizatorii nu pot solicita plata integrală mai devreme de 28 de zile înainte de data începerii călătoriei.

Vouchere

Voucherul este reglementat ca un sistem alternativ de rambursare. Acesta va fi facultativ pentru călător, cu o valabilitate maximă de 12 luni și va trebui să fie acoperit de sistemul de protecție împotriva insolvenței.

Rambursare

Se stabilește dreptul de rambursare al organizatorilor față de furnizori pentru serviciile anulate sau neefectuate, care vor trebui rambursate de către furnizori în termen de 7 zile, pentru ca organizatorii să respecte termenul de rambursare de 14 zile.

Definiția pachetului de călătorie

Definiția pachetului de călătorie se modifică prin extinderea acesteia la cazurile care erau considerate anterior ca fiind servicii de călătorie asociate, iar definiția serviciului de călătorie asociat se modifică.

Anularea călătoriei

Cazurile în care călătorul poate anula călătoria înainte de plecare fără penalități sunt extinse prin propunerea de a include măsuri inevitabile și eexcepționale care pot afecta călătorul la locul de reședință sau de plecare sau întoarcerea din călătorie.

Propunere de modificare a reglementărilor privind drepturile pasagerilor călătorilor

Aceasta propunere include modificarea Regulamentului nr. 261/2004 privind drepturile pasagerilor transportului aerian, precum și a regulamentelor privind drepturile pasagerilor: pasageri cu mobilitate redusă, pasageri din transportul maritim, autobuz, tren și multimodal.

Modificările propuse includ următoarele:

Pasagerii vor putea utiliza formulare standard de rambursare și de compensare la nivel UE, puse la dispoziție de Comisie. Acestea vor fi ușor de înțeles, accesibile persoanelor cu handicap și disponibile în toate limbile oficiale ale UE. Pasagerii nu vor fi obligați să utilizeze aceste formulare, dar dacă un transportator primește o cerere prin acest formular nu o va putea refuza.

Se stabilesc norme privind rambursarea în cazul în care zborurile sau călătoriile multimodale sunt rezervate printr-un intermediar.

Se precizează că informațiile de contact trebuie furnizate companiei aeriene, astfel încât călătorul să poată primi „toate informațiile relevante pentru călătoria sa (inclusiv întârzieri, anulări, acordarea de asistență, redirecționare, rambursare, cereri de despăgubire) direct de la compania aeriană, chiar dacă a făcut rezervarea printr-un intermediar. Intermediarii trebuie să transmită datele de contact ale pasagerilor către compania aeriană, dar numai în acest scop, iar compania aeriană trebuie să le distrugă la 72 de ore după zbor.

Trebuie să se precizeze cui trebuie să adreseze pentru rambursarea biletelor în cazul în care călătorii fac rezervări prin intermediari și să se ofere in prealabil informații clare, atât din partea companiei aeriene, cât și a oricărui intermediar, cu privire la modul în care se va desfășura procedura de rambursare, în mod gratuit. 

Dacă rambursarea este procesată prin intermediul unui intermediar care a plătit biletul din propriul cont bancar, atât compania aeriană, cât și intermediarul trebuie să se asigure că pasagerul primește rambursarea în termen de 14 zile. Compania aeriană trebuie să ramburseze pasagerul în termenul de șapte zile.

Comisia va examina protecția pasagerilor în caz de insolvență a companiilor și de crize majore în contextul Regulamentului privind serviciile aeriene [Regulamentul (CE) nr. 1008/2008]. 

Pasagerii multimodali

  • Pentru prima dată, pasagerii vor avea drepturi atunci când călătoresc folosind diferite tipuri de transport, cum ar fi autobuzele, trenurile și avioanele, în cadrul unei singure călătorii. Noile drepturi se adaugă celor pe care pasagerii le au deja atunci când călătoresc cu un singur tip de transport.
  • Aceștia vor primi informații mai bune și vor fi mai bine protejați atunci când vor călători cu un singur bilet care acoperă întreaga călătorie. În cazul în care există o problema cu călătoria lor, își pot primi banii înapoi sau pot fi redirecționați și vor primi ajutor dacă au nevoie.
  • În cazul în care cumpără o combinație de bilete separate pentru diferite moduri de transport într-o singură plată și pierd o conexiune, aceștia își pot primi banii înapoi de la vânzătorul sau operatorul de la care au cumpărat aceste biletele erau separate.
  • Persoanele cu mobilitate redusă vor beneficia de asistența la trecerea de la un tip de transport la altul în marile centre de transport. Aceștia vor trebui să ceară ajutor doar o singură dată și nu vor mai trebui să aștepte atât de mult timp pentru a-l primi.
  • Se vor stabili formulare standard de rambursare și compensare furnizate de Comisie.

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.