Shadow

Plângere împotriva Ryanair pentru că a solicitat recunoaștere facială

Un ONG austriac numit Nyob, a depus o plângere la Agenția Spaniolă pentru Protecția Datelor (AEDP) împotriva companiei aeriene low-cost Ryanair pentru că a încălcat viața privată a călătorilor cerându-le acestora să se supună unei recunoașteri faciale, o procedură pe care o descrie ca fiind „intruzivă” și „nejustificată”. Dacă plângerea va avea succes, compania aeriană s-ar putea confrunta cu o amendă consistentă de până la 200 de milioane de euro. Cu toate acestea, Ryanair susține că aceasta este doar o opțiune de identificare pentru clienții OTA, nu o cerință

Într-un comunicat, ONG-ul reamintește că sistemele de recunoaștere facială utilizează date biometrice ale persoanelor, care reprezintă „o categorie specială protejată prin lege” în Uniunea Europeană (UE).

„Autoritățile europene de protecție a datelor spun chiar că recunoașterea facială poate reprezentă ‘riscuri inacceptabil de mari’ pentru persoane”, subliniază el.

În acest context, se plânge de faptul că cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa le cere unora dintre utilizatorii săi să se supună recunoașterii faciale ca parte a unui „proces de verificare” obligatoriu atunci când fac o rezervare prin intermediul unei agenții de turim online și nu direct pe site-ul sau aplicația Ryanair.

Totul a început când un călător care a cumpărat un zbor Ryanair prin intermediul companiei eDreams s-a plâns de cerința companiei aeriene de a efectua un control facial sau, în caz contrar, de a merge la biroul de check-in cu mai mult de două ore înainte de zbor pentru a face un control facial. 

Plângere împotriva Ryanair pentru că a solicitat recunoaștere facială
Tehnologia de recunoaștere facială în aeroporturi. Sursă: Amadeus.

Ryanair susține că are nevoie de o astfel de verificare pentru a confirma datele clienților, deoarece consideră „discutabilă”  „verificarea online” făcută de agențiile de turism care își vând biletele online.

Un argument care este respins de organizația de protecție a vietii private pentru „None of your business” („Nu e treaba ta”). La primirea rezervării, „compania aeriană deține deja toate informațiile relevante”, afirmă organizația.

În plus, „o verificare a datelor de contact prin intermediul datelor biometrice nu are nici ea prea mult sens: adresa de e-mail nu este imprimată pe față sau pe pașaport”, subliniază în comunicat Romain Robert, directorul de program al Noyb.

De asemenea, Ryanair nu solicită scanarea biometrică în cazul în care un client face rezervări direct de pe site-ul său. Scopul companiei este de a împiedica călătorii să cumpere zboruri prin intermediul altor site-uri web, deoarece aceștia nu pot vedea taxele suplimentare oferite de Ryanair, cum ar fi rezervările de hotel sau de mașini, potrivit lui Noyb.

În declaratia sa, Noyb se declară încrezătoare că plângerea adresată AEPD va avea succes. „Ar putea impune o amendă de până la 192 de milioane de euro” companiei Ryanair, având în vedere ca aceasta a avut o cifră de afaceri de 4,8 miliarde de euro în 2022, precizează ONG-ul.

UE a respins „șmecheria” Ryanair de a evita procedurile legale prin acceptarea plângerilor depuse doar în Irlanda, un proces care este mai costisitor decât propria despăgubire a reclamantului pentru, de exemplu, un zbor anulat, care este 250 de euro.

În plus, compania aeriană încalcă din 2018 articolul 97 din Legea privind navigația aeriană prin faptul că nu le permite pasagerilor să aibă la bord un bagaj de mână gratuit, lucru pe care un tribunal din Madrid l-a cerut un an mai târziu.

Ryanair neagă că ar fi o cerință

Ryanair a emis o declarație oficială cu privire la această plângere, în care afirmă că:

„Ryanair nu are nicio relație comercială cu nicio OTA și nici nu sunt autorizate să vândă zborurile noastre. OTA-urile copiază inventarul Ryanair și, în multe cazuri, ne vând în mod eronat zborurile și serviciile auxiliare cu marje ascunse și furnizează informațiile de contact/date de plată incorecte. Drept urmare, și pentru a proteja clienții, oricine face rezervări prin intermediul unei OTA trebuie sa completeze un proces simplu de verificare și poate alege verificarea biometrică sau, alternativ, să completeze un formular de verificare digitală, ambele fiind în deplină conformitate cu toate reglementările GDPR. Acesta lucru are rolul de a asigura că aceștia (în calitate de pasageri) fac declarațiile de securitate și de reglementare necesare atunci când călătoresc, asa cum prevede leagea”.

 

Sursă: hosteltur.com

2 Comments

  • Felicitari Nyob pentru actiunea sa de a aborda aceasta problema a recunoasterii faciale! Este apreciabil sa lupti pentru a proteja drepturile noastre si pentru a ne asigura ca companiile nu incalca prevederile legale in detrimentul persoanelor. Este un pas important in dezvoltarea unei economii cu drepturi digitale reale pentru cetatenii nostri.

  • Maria

    Buna ziua,
    Acum se practica obligativitatea inregistrarii biometrice chiar daca am cumparat bilet direct de pe site ul oficial Ryanair. Am facut o reclamatie si voi merge mai departe daca nu-mi respecta drepturile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.