Shadow

Curtea Europeană anulează planul de salvare de 6 miliarde de euro al Lufthansa aprobat de CE

Tribunalul General a anulat decizia Comsiei Europene de a aproba recapitalizarea de 6 miliarde de euro a Lufthansa de către Germania în 2020, în contextul pandemiei Covid-19, subliniind diferite erori comise de Bruxelles și pronunțându-se în favoarea acțiunilor de anulare introduse la vremea respectivă de companiile aeriene Ryanair si Condor, invocând impactul asupra concurenței. În prezent, actul este anulat, iar instituția în cauză trebuie să umple golul juridic creat prin anularea actului. Consecințele acestei hotărâri sunt incerte având în vedere că Grupul a rambursat deja integral suma

În hotărârea Tribunalului se arată că CE a comis o eroare atunci când a considerat că Lufthansa nu a fost în măsură să se finanțeze pe piețe pentru toate nevoile sale, nesigurând un mecanism care să stimuleze compania germană să rascumpere cât mai repede participația germană, negând faptul că societatea avea o putere semnificativă pe piață în anumite aeroporturi și acceptând anumite angajamente care nu asigurau protecția unei concurențe efective pe piață.

La 12 iunie, Republica Federală Germania a notificat Comisiei Europene un ajutor individul sub forma unei recapitalizări de 6 miliarde de euro acordat companiei Lufthansa. Această recapitalizare, care a făcut parte dintr-un pachet cuprinzător de măsuri de sprijin pentru Lufthansa Group, a fost menită să restabilească poziția de capital și de lichiditate a societăților din cadrul grupului în situația excepțională cauzată de pandemie.

Mai multe despre temă:

Lufthansa acceptă condițiile CE și acum este deținută de stat în proporție de 20%

Lufthansa obține un ajutor de stat de 9 miliarde de euro

Recapitalizarea a fost împărțită în trei părți: o participație la capital de aproximativ 300 de milioane de euro, o participație taciă  neconvertibilă de aproximativ 4,7 miliarde de euro și o participație tacită de 1 miliard de euro cu caracteristicile unei obligațiuni convertibile.

Curtea constată că, fără a iniția procedură formală de investigare prevăzută, Comisia a calificat capitalizarea drept ajutor de stat compatibil cu piața internă în temeiul dreptului european și al Comunicării sale privind cadrul temporar pentru măsurile de ajutor de stat destinate să sprijine economia în contextul epidemiei de Covid-19.

Companiile aeriene Ryanair și Condor au formulat fiecare o acțiune în anulare, invocând statutul lor de concurenți direcți ai grupului Lufthansa pe un număr mare de rute aeriene, susținând că aceste rute constituie tot atâtea piețe relevante. Ryanair a subliniat, de asemenea, calitatea sa de concurent direct al grupului Lufthansa pe piețele germană, belgiană și austriacă.

În contestațiile lor, acestea subliniază că, în conformitate cu legislația europeană, pentru a fi eligibil pentru o măsură de recapitalizare, beneficiarul trebuie sa fie în imposibilitatea de a obține finanțare pe piață în condiții accesibile.

Conform deciziei CE, această cerință a fost îndeplinită deoarece Lufthansa Group nu avea suficiente garanții pentru a obține finanțare pe piață pentru întreaga valoare a ajutorului.

Cele 6 miliarde de euro în cauză făceau parte dintr-un pachet de măsuri de 9 miliarde de euro aprobat de Germania pentru a preveni falimentul Lufthansa ca urmare a restricțiilor de călătorie adoptate pentru a limita răspândirea Covid-19.

În analiza sa, Comisia Europeană a concluzionat că măsurile de recapitalizare ar contribui la „gestionareaa impactului economic al coronvirusului în Germania”, menținând în același timp „garanțiile necesare pentru a limita denturarea concurenței”.

Departamentul pentru Concurență condus de Margarethe Vestager a constatat că măsura a fost „necesară, adecvată și proporțională pentru a atenua o perturbare gravă a economiei a unui stat membru” și nu a depășit „minimul necesar pentru a asigura viabilitatea” companiei aeriene și nu a depășit „ceea ce este necesar pentru a restabili poziția capitalului sau” înainte de pandemie.

Recursul de anulare vizează anularea actelor instituțiilor UE care contravin legislației UE. În anumite condiții, statele membre, instituțiile europene și persoanele fizice pot prezenta acțiuni de anulare la Curtea de Justiție sau la Tribunal. În cazul în care acțiunea este întemeiată, actul este anulat, iar instituția în cauză trebuie să umple orice vid juridic creat prin anularea actului respectiv.

Consecințe

Consecințele practice ale hotărârii sunt incerte, deoarece Lufthansa a rambursat deja integral ajutorul de stat. Hotărârea poate fi, de asemenea, atacată cu recurs. Cu toate acestea, Comisia Europeană nu a avansat nicio acțiune în acest sens. Autoritatea a precizat că verdictul trebuie mai întâi examinat înainte de a decide asupra pașilor următori.

La rândul său, Ministrul Federal al Economiei din Germania a explicat că, întrucât hotărârea a fost emis împotriva Comisiei Europene, nu poate comenta, ca răspuns la solicitare a portalului Airliners. Ministerul este responsabil pentru cazurile de ajutor de stat și era implicat în negocieri cu UE la momentul respectiv.

Într-o primă reacție, Lufthansa a declarat că ajutorul fusese deja rambursat și că stabilizarea este complet finalizată. Verdictul va fi analizat și apoi se va lua o decizie cu privire la modul în care se va proceda.

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.