Shadow

Cazuri de greenwashing ale companiilor aeriene din Europa și SUA denunțate în instanță

Companiile aeriene din întreaga lume se confruntă cu acuzații de „greenwashing” din partea agențiilor de publicitate și de protecție a consumatorilor, a autorităților de reglementare și a instanțelor de judecată pentru că fac afirmații înșelătoare cu privire la eforturile de sustenabilitate. Printre exemple se numără Ryanair, Lufthansa și Etihad, criticate de Autoritatea pentru standarde de publicitate din Regatul Unit pentru că au simplificat excesiv sau au făcut declarații legate de mediu înșelătoare. 

Greenwashing 

Greenwashing este o practică de marketing ecologic care are ca scop orientarea imaginii unei companii sau a unui brand către o poziționare de responsabilitate ecologică care, în realitate, este iluzorie, deoarece nu corespunde acțiunilor reale ale companiei. Termenul de „greenwashing” este adesea folosit de ONG-uri pentru a denunța companiile care nu se preocupă de mediu, în timp ce acesta este afectat de activitățile lor.

Greenwashing-ul are două consecințe:

– Inducerea în eroare

– Investiții în resurse fără a aduce îmbunătățiri în ceea ce privește reducerea emisiilor de carbon și a altor gaze de efect de seră. 

Cele mai chestionate

Ryanair, Lufthansa si Etihad s-au confruntat cu critici din partea autorităților britanice de supraveghere a publicității pentru ca ar fi simplificat excesiv sau ar fi făcut declarații de mediu înșelătoare, potrivit unui raport al agenției britanice de știri Reuters.

Fie că Ryanair s-a autointitulat „compania aeriană cu cele mai scăzute emisii din Europa”, fie că Lufthansa a spus că „protejează viitorul” sau Etihad s-a referit la „aviația sustenabilă”, companiilor aeriene li s-a cerut să evite expresiile care ar putea sugera că activitățile lor sunt bune pentru mediu.

Denuncian a aerolíneas de todo el mundo de falsos ambientalistas

„Unul dintre lucrurile pe care tocmai le-am descoperit este că o mulțime de companii aeriene fac afirmații despre sustenabilitate și opțiuni ecologice, sustenabile și mai verzi”, a declarat Miles Lockwood, director de plângeri și investigații în cadrul Autorității britanice pentru standarde de publicitate (ASA). Dar „călătoriile cu avionul sunt una dintre cei mai mari contribuții (de carbon) pe care consumatorii o fac în fiecare an.

Ryanair a declarat pentru Reuters că a furnizat toate informațiile solicitate de autoritățile relevante pentru compania sa din 2019 și că a fost dezamăgită și surprinsă de decizia ASA.

„Grupul Lufthansa oferă informații bazate pe fapte cu privire la măsurile pe care compania le ia pentru a-și face operațiunile de zbor mai prietenoase cu clima”, a declarat un purtător de cuvânt pentru Reuters adăugând că a examinat cu atenție plângerile primite.

Etihad a declarat că a fost dezamăgită de decizia ASA din 2022 împotriva sa.

Lookwood a declarat că ASA va folosi instrumente de machine learning pentru a scana publicitatea online și a detecta textele potențial înșelătoare.

În plus, autoritatea austriacă de supraveghere a publicității a cerut anul trecut diviziei Austrian Airlines a Lufthansa să înceteze să mai facă afirmații despre un zbor neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon cu ajutorul biocombustibililor.

În instanță

În Europa, în Țările de Jos a fost intentat un proces civil împotriva KLM, unul dintre cele mai importante cazuri. Plângerile și cazurile împotriva altor companii aeriene au fost în creștere.

Delta Airlines se confruntă cu un proces colectiv în instanța federală din Los Angeles pentru reclamele în care se promova ca fiind „neutră din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon” pe baza achizițiilor de compensații de carbon.

Procesul susține că programele de compensare a emisiilor de dioxid de carbon nu funcționează așa cum se anunță și că societatea a indus în eroare consumatorii.

„Acest proces este lipsit de temei legal” a declarat un purtător de cuvânt al Delta pentru Reuters, adăugând că societatea lucrează pentru atingerea obiectivului zero de emisii până în 2050 și că s-a îndepărtat de compensările de carbon.

Compania investește în aeronave mai noi și în combustibil sustenabil pentru a-și „decarboniza” operațiunile, a adăugat purtătorul de cuvânt.

17 companii aeriene europene au fost denunțate

Asociațiile europene de consumatori au denunțat 17 companii aeriene din Europa pentru că folosesc în mod înșelător sustenabilitatea în propriul beneficiu, fără a exista fapte concrete în acest caz. Organizația de Consumatori BEUC, împreună cu alte 22 de asociații, a depus în vară o plângere oficială la Comisia Europeană (CE) și la rețeaua autorităților de protecție a consumatorilor (CPC) împotriva acestor companii aeriene.

Membrii ai Confederation of Consumers and Users (CECU) au afirmat într-o declarație comună că aceste companii aeriene fac declarații de marketing legate de clima, îndemnând consumatorii, să compenseze sau să neutralizeze emisiile de CO2, generate de zborurile lor.

BEUC consideră că aceste practici sunt înșelătoare și reprezintă o „încălcare a normelor UE privind practicile comerciale neloiale (Directiva 2005/29/CE)”, fiind echivalente cu practicile de „greenwashing”, care profită de criza climatică în interes propriu.

Organizațiile de consumatori au denunțat Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, Swiss, TAP Air Portugal, Volotea, Vueling și WizzAir.

De asemenea, asociațiile au făcut apel la toate autoritățile să trimită un mesaj clar și puternic companiilor aeriene și întregii industrii aviatice, pentru a „pune capăt înșelării consumatorilor cu afirmații comerciale legate de climă și acțiuni de sustenabilitate”. Declarația se încheie cu o cerere generică centrală:

„Companiile aeriene trebuie să fie transparente și să recunoască faptul că zborul cu avionul nu este sustenabil și nu va fi sustenabil în viitorul apropiat”, lucru asupra căruia a insistat întreaga industrie. 

Mai multe despre subiect:

O mai bună comunicare a sustenabilității, o chestiune nerezolvată în turism

Costul pentru ca aviația europeană să devină carbon netZero va fi de 800 de miliarde de euro

Cercul vicios care împiedică decolarea combustibililor sustenabili

Grupul Lufthansa lansează „tarife verzi”

Cum se produce combustibilul pentru aviația sustenabilă (SAF)

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.