Shadow

Aeroporturile europene ies din pierderi pe fondul unor provocări uriașe

După peste 50 de miliarde de euro în venituri pierdute și de peste 20 de miliarde de euro de la începutul pandemiei, aeroporturile europene au revenit pe profit în 2022, cu un profit net de 6,4 miliarde de euro. Bilanțul privind starea sectorului a fost prezentat de directorul general al ACI Europe, Olivier Jankovec, în cadrul celui de-al 33-lea Congres anual și al celei de-a 33-a Adunări generale de la Barcelona. „Principala provocare pentru aeroporturile europene va fi decuplarea viabilității financiare și a rentabilității lor de creștere a volumului de trafic, pentru a asigura nu doar reziliența, ci și pregătirea pentru viitor”, a spus el. 

Această performanță a fost atinsă într-un context în care volumele de pasageri a rămas în continuare cu -21% sub nivelul de dinaintea pandemiei (2019).

Acesta a fost determinat în principal de faptul că aeroporturile au reușit să eficientizeze costurile, în ciuda presiunilor inflaționiste fără precedent, și au redus semnificativ investițiile, cheltuielile de capital scăzând cu -5,5 miliarde de euro.

Un alt factor cheie a fost faptul că aeroporturile au colaborat cu partenerii lor comerciali pentru a profita de ceșterea cheltuielilor de consum pentru a-și spori veniturile non-aeronautice, în special din activitățile de vânzare cu amănuntul și din cele legate de alimente și băuturi.

Los aeropuertos europeos salen de pérdidas en medio de grandes desafíos

Privind însă în perspectivă, situația financiară a aeroporturilor din Europa rămâne incertă și dificilă, din cauza unei combinații de creșteri structurale ale costurilor și de presiuni structurale asupra veniturilor:

  • 47 de miliarde de euro peste nivelurile de dinaintea pandemiei deoarece aeroporturile au beneficiat de mult mai puține ajutoare din partea statului decât companiile aeriene în timpul pandemieiși nu au avut de ales decât să acumuleze datorii.
  • Pe lângă costul datoriei, inflația a impus costurile externe la niveluri record: costurile de funcționare, cum ar fi utilitățile și aprovizionarea, au crescut cu +78% și +62% față de perioada de dinaintea pandemiei. Și, în ciuda investițiilor mult reduse, costurile de capital au crescut, de asemenea, cu +22%, atât ratele dobânzilor, cât și costurile de amortizare fiind în creștere.
  • Nu în ultimul rând, deși prețul călătoriilor cu avionul pentru consumatori a crescut vertiginos, tarifele plătite de companiile aeriene pentru utilizarea facilităților aeroportuare tind să rămână sub nivelul de acoperire a costurilor.

În timp ce tarifele aeriene practicate de companiile aeriene au crescut cu 32% față de prețurile de dinaintea pandemiei, taxele de aeroport au crescut cu doar 7%, ceea ce înseamnă că acestea au scăzut în termeni reali.

Jankovec a avertizat că, în general, dinamica actuală nu este, prin urmare, sustenabilă și a menționat, de asemenea, că investitorii sunt acum mai precauți, pe măsură ce industria se regrupează și se remodelează.

„Miza este capacitatea aeroportului de a investi în decarbonizare, rezilientă, digitalizare și capacitate acolo unde este necesar. Privind spre 2023 și spre următorii doi ani, aeroporturile europene au redus deja investițiile planificate de la 34,6 miliarde de euro la 18,4 miliarde de euro. Criza investițiilor planificate nu este pentru mâine, ci este deja o realitate”.

Jankovec a adăugat că există o singură cale logică de urmat: respectarea principiului „utilizatorul plătește”. „Autoritățile de reglementare și guvernele trebuie să accepte faptul că presiunile asupra costurilor și nevoile de investiții necesită o ajustare în creștere a taxelor de aeroport„.

Transformarea modelului de afaceri

ACI observă că doi factori transformă în prezent modelul de afaceri al aeroporturi în ansamblul său: noua structură a pieței aviației și imperativul decarbonizării.

În primul rând, este vorba de noua relitate post-Covid-19 pe piața europeană a aviației, caracterizată de o expansiune neîncetată, dar selectivă a companiilor aeriene ultra-low cost, în paralel cu reducerea relativă și consolidarea companiilor aeriene tradiționale.

Imperativul decarbonizării, indisolubil legat de autorizația de funcționare în continuare a industriei.

„Combinația acestor doi factori va duce la presiuni concurențiale continue asupra aeroporturilor, în contextul unei creșteri mai lente a traficului”, a declarat Jankovec. Acest lucru înseamnă că provocarea cheie pentru aeroporturile europene va fi decuplarea viabilității financiare și a profitabilitaăți de creșterea volumului, pentru a asigura nu numai rezistența, ci și o pregătire pentru viitor, ceea ce va necesita realizarea unei creșteri a veniturilor unitare.

Jankovec și-a încheiat discursul prin descrierea modelului de afaceri al aeroportului către un nou model de creare de valoare bazat pe trei piloni: sustenabilitate, inovare și diversificare.

Mai multe informații în

Europa recuperează trafic de pasageri, dar nu și conectivitate aeriană

Aeroporturile europene detectează schimbări structurale pe piață

 

Sursă: hosteltur.com

1 Comment

  • Felicitari pentru contributia acestei analize profunde si detaliilor interesante pe care le-ai adus! E foarte interesant sa vedem cum si cum aeroporturile au reusit sa se adapteze la provocarile date de pandemie si sa revina pe profit. Este un indemn foarte important pentru noi toti sa fim flexibili si sa cautam solutii noi pentru a supravietui si a prospera.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.