Eurocontrol, administratorul rețelei de management al traficului aerian (ATM) din Europa, a anunțat că luna iunie a fost un început de sezon foarte bun, cu cifre foarte pozitive pentru pasagerii de pe tot continentul, arătând că deși în prima lună de vară traficul a crescut cu +7% față de iunie 2022, întârzierile de zbor în managementul fluxului de trafic aerian (ATFM) au scăzut cu -8% până la 3,7 minute pe zbor.
Nivelurile de trafic în iunie 2023 în multe părți ale Europei au fost egale sau mai mari decât în iunie 2019. Chiar și în zonele din sud-estul Europei, în special, acestea sunt cu 15% mai mari decât în 2019. În schimb, întârzierile AFTM globale din iunie sunt cu 7% mai mici decât cele înregistrate în aceeași lună din 2019.
Cifre-cheie pentru luna iunie
Iunie 2013:
- Un total de 298 de zboruri au fost operate pe rețeaua europeană, +7% față de 894.310 în 2022.
- Întârzierile AFTM la fiecare zbor au fost reduse cu 8%față de iunie 2022. Această îmbunătățire vine în ciuda faptului că întârzierile cauzate de condițiile metereologice (care sunt incluse în cifra întârzierilor ATFM) au crescut cu 50% pe 23 iunie, comparativ cu 22 iunie.
- Întârzierile AFTM sunt de 3,7 minute pe zbor până în iunie 2023.
- Compărând iunie 2023 cu iunie 2019, întârzierile AFTM totale au fost reduse cu -7%.
De asemenea, în iunie 2023, în zona Europei Centrale a avut loc un exercitiu militar major. Acesta a fost gestionat cu succes, cu întârzieri ale traficului civil sub nivelul previziunilor, ca urmare a acțiunilor proactive ale tuturor părților interesate. Doar 12.474 de zboruri au suferit întârzieri directe dintr-un total de 293.928 de zbrorui (4% din totalul zborurilor).
„Această tendință pozitivă clară vine în ciuda faptului că războiul din Ucraina a redus spațiul aerian disponibil și arată că strânsa cooperare între toți partenerii operaționali în pregătirea pentru vară produce rezultate bune și reduce întârzierile la minimum”, a declarat Eurocontrol.
Planul Eurocontrol
Anumite zone se confruntă cu constrângeri cauzate de problemele locale, cum ar fi infrastructura sau personalul. „Acolo unde acestea există, Eurocontrol continuă să colaboreze cu companiile aeriene, cu ANSP (furnizorii de servicii de navigație aerianî, cu armata și cu aeroporturile pentru a atenua impactul pe cât posibil. Privind spre lunile iulie și august, vom face tot posibilul pentru a menține acest început de vară pozitiv”.
Eurocontrol a lucrat îndeaproape din septembrie 2022 cu companiile aeriene, ANSP, armata și aeroporturile, deoarece a devenit rapid clar că vara anului 2023 va fi foarte complexă de gestionat din cauza unei combinații de factori. Aceștia includ o creștere semnificativă a numărului de zboruri, un spațiu aerian disponibil cu până la 20% mai puțin ca urmare a războiului din Ucraina, o volatilitate structurală mai mare și posibile perturbări.
Eurocontrol a identificat o serie de acțiuni împreună cu companiile aeriene, furnizorii de servicii de navigație aerianî, forțele armate și aeroporturile pentru a face față provocărilor. Printre acestea se numără:
- A da prioritate primei rotații
- Repectarea planului de zbor
- Programe realiste, inclusiv timpii de livrare
- Livrarea capacităților convenite
„Aceste acțiuni au jucat un rol important în asigurarea faptului ca rețeaua europeană de trafic aerian a funcționat foarte bine în prima parte a verii”, subliniază aceștia.
Planul de operare a rețelei Eurocontrol, care reprezintă o evaluare săptămânală sezonieră a situației rețelei și a modului în care această abordare, identifică unele zone în care capacitatea disponibilă în prezent inferioară cererii prevăzute. Acest lucru se face pentru a permite părților interesate operaționale din zonele respective să facă ajustările necesare pentru a încerca să remedieze orice deficit. Nu este un indicator al intarzierilor specifice.
Mai multe informații în: Greva Eurocontrol va afecta o treime din zborurile de vară.
Sursă: hosteltur.com