Avinor, furnizorul de servicii de navigație aeriană din Norvegia, împreună cu Indra și filiala sa Indra Navia în calitate de furnizori de tehnologie, au testat o nouă tehnologie care va permite gestionarea traficului dintr-o singură poziție de control de la distanță, traficul aerian al mai multor aeroporturi, ca parte a seriei de validări care vor fi efectuate în cadrul programului SESAR 2020. Este, de asemenea, primul pas către o soluție turn de la distanță capabil să controleze mai multe infrastructuri și să îmbunătățească mobilitatea în Europa.
Turnurile de la distanță au fost deja implementate pentru a gestiona un singur aeroport și sunt considerate un concept revoluționar. Dar cel mai mare impact care îl va avea această nouă tehnologie, pentru a răspunde obiectivelor afacerii operatorilor, reducând costurile, va veni mână în mână cu gestionarea simultană a mai multor aeroporturi.
Platforma de testare, bazată pe sistemele de gestionare a traficului aerian Indra, a facilitat o recreare complet integrată a mediului turn 3D al traficului pe aeroporturile norvegiene din Røst, Haugesund și Bodø. Toate informațiile și controalele relevante au fost furnizate de InNOVA, poziția controlului de trafic aerian, care a furnizat, de asemenea, informații radar, meteorologice, de monitorizare și control pentru aeroport și etichete de zbor sau flight strips pentru cele trei aerodromuri. Platforma de validare a avut și alte instrumente, cum ar fi sistemul de comunicații vocale pentru operațiuni aeriene.
Indra a dezvoltat special pentru acest test un nou instrument de la planificare și management care a permis controlului o cronologie care să vă ajute să vizualizați grafic și intuitiv zborurile în așteptare, pe baza informațiilor disponibile privind plecările și sosirile.
În cadrul exercițiului, trei controlori cu experiența deosebită au fost expuși la trei scenarii diferite, cu trafic și complexitate crescândă. Ulterior, au furnizat informații valoroase pentru a evalua aspecte precum conștientizarea situațională, factori umani diferiți volumul de muncă perceput, limitări operaționale, fezabilitate și instrumente pentru a obține o capacitate mai mare de analiză etc., și vor permite trecerea la nivelul următor în conceptul de gestionare la distanță a mai multor aeroporturi simultan. Rezultatele inițiale indică clar că este posibil să fie realizate.
Programul de Turnuri la Distanță al managerului norvegian de navigație aeriană are în vedere desfășurarea acestei tehnologii pentru a gestiona 15 aeroporturi dintr-un singur Centru de Turn la Distanță.
Primele experimente au fost efectuate pe Aeroportul Internațional Örnsköldsvik din Suedia, al cărui trafic este gestionat de controlori la peste 100 km distanță, pe Aeroportul Sundsvall-Timra. Experiența a fost urmată de mai multe ori din Australia și de un aeroport executiv din Statele Unite, susținut de Asociația Națională a Controlorilor de Trafic Aerian.
Sursă: hosteltur.com