Traficul de pasageri pe rețeaua aeroportuară europeană a fost încă afectat în ianuarie de restricțiile legate de cea mai recentă variantă a COVID-19, omicron, care a oprit redresarea, iar companiile aeriene au ajustat capaictatea în scădere. Volumul de pasageri a rămas în continuare cu -45,7%, sub nivelurile pre-pandemie în ianuarie 2019, după ce s-a deteriorat semnificativ în luna precedentă, în decembrie 2021, scăzând cu -39,4%. În cadrul pieței UE+ (UE 27, Regatul Unit și Elveția), scăderea traficului intern de pasageri a fost deosebit de impresionantă, trecând de la -28,8% în decembrie la -45% în ianuarie; în timp ce traficul internațional a scăzut considerabil, de la -47,8% în decembrie la -52,8% în ianuarie, potrivt raportului ACI Europe.
Deteriorarea traficului de pasageri s-a înregistrat, în principal, pe piața UE+, care include cele 27 de țări membre ale Uniunii Europene, Regatul Unit și Elveția, unde a scăzut de la -43,7% în decembrie 2021 la -51,1% în ianuarie 2022. În schimb, efectul omicron a fost mult mai limitat în restul Europei, unde traficul de pasageri a scăzut doar de la -20,1% în decembrie la -23,8% în ianuarie.
În cadrul pieței UE+, scăderea traficului intern de pasageri a fost deosebit de impresionantă, de la -28,8% în decembrie la -45% în ianuarie. Acest lucru a reflectat restricțiile locale care au limitat activitățile sociale și au afectat mobilitatea internă în multe țări. De asemenea, traficul internațional de pasageri a scăzut considerabil, de la -47,8% în decembrie la -52,8% în ianuarie, ca urmare a reintroducerii restricțiilor de călătorie în UE/SEE, chiar și pentru călătorii vaccinați cu toate dozele.
Diferența de performanță în traficul de pasageri între piețele naționale UE+ s-a extins semnificativ în ianuarie, reflectând parțial răspunsurile diferitelor state la omicron în ceea ce privește restricțiile locale și de călătorie. Cele mai bune rezultate au venit de la aeroporturile situate în Croația (-33,3%), Spania (-37,5%), Bulgaria (-38,2%) și Portugalia (-38,9%).
La polul opus, se află aeroporturile din Cehia (-64,9%), Suedia (-61,8%), Finlanda (-61,2%) și Germania (-60,6%) au înregistrat cele mai mari scăderi.
În restul Europei, aeroporturile de pe piețele mai mici din Kosovo (+15%), Albania (+13,1%) și Bosnia Herțegovina (+5,7%) au atins volume de trafic de pasageri peste nivelurile anterioare pandemiei (2019) în ianuarie.
Pe cele mai mari piețe, traficul a avut o performanță mai bună pe aeroporturile din Ucraina (-23,2%) și Turcia (-34,4%). La polul opus, restricțiile au cântărit foarte mult aeroporturile din Israel (-69,2%) și Islanda (-64,4%), în timp ce cele din Belarus (-54,1%) au continuat să fie afectate de sancțiunile internaționale, în special interdicțiile UE, asupra companiilor aeriene din Belarus care rămân pe lista neagră a transportatorilor nesiguri.
Principalele aeroporturi
Evoluția traficului de pasageri Majors (Top 5 aeroporturi europene) s-a deteriorat și în ianuarie cu -48,5% față de luna precedentă, -42,3% în decembrie și s-a menținut sub media europeană.
Restricțiile de călătorie Omicron au modificat ușor componenta Topului, Moscova-Sheremetyevo (-30,2%) înlocuind Amsterdam-Schiphol (-50,3%) pe poziția a cincea. Istanbul (-33,5%) continuă să fie cel mai aglomerat aeroport european, urmat de Paris Charles de Gaulle (-49,3%), Madrid-Barajas (-38,7%) și Londra-Heathrow (-56,2%).
„În ianuarie, redresarea a intrat în modul invers, din cauza încercărilor multor țări europene de a limita omicronul printr-o combinație de măsuri locale în mare măsură ineficiente și restricții de călătorie. Lucrul pozitiv este că deja am ieșit din această dinamică. Regimelui de călătorie se aliniază în sfârșit, permițând persoanelor complet vaccinare să călătorească din nou liber atât în interiorul, cât și în afara Europei, iar restricțiile locale sunt, de asemenea, relaxate, pe tot continentul.
Dar tocmai când perspectivele începeau în sfârșit să se îmbunătățească, invazia feroce de către Rusia a Ucrainei aruncă acum cea mai lungă umbră”, a declarat Olivier Jankovec, directorul general al ACI Europe.
Operațiuni
Mișcările aeronavelor au rămas cu -42,1% sub nivelurile pre-pandemie, ianuarie 2019, înregistrând, de asemenea, o scădere bruscă față de -23,8% în decembrie 2021.
Sursă: hosteltur.com