Shadow

PIBOT, primul pilot robot umanoid din lume

O echipă de cercetători de la Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) a dezvoltat PIBOT, un robot umanoid care poate înțelege manuale scrise în limbaj natural și poate pilota un singur avion. Echipa a anunțat, de asemenea, că intenționează să comercializeze pilotul umanoid. Grupul de ingineri a folosit tehnologii de inteligență artificială și robotică și a demonstrat că umanoidul poate sta într-o cabină de pilotaj reală și poate opera diferitele echipamente fără a modifica nicio parte a aeronavei. În prezent, pilotul umanoid este capabil să efectueze toate operațiunile, de la pornirea aeronavei la rularea, decolarea și aterizarea, croaziera și ciclism, folosind un simulator de control al zborului

Proiectul a fost condus de profesorul David Hyunchul Shim de la KAIST și a fost realizat în cadrul unui proiect de cercetare comun cu profesorii Jaegul Choo, Kuk-Jin Yoon și Min Jun Kim. Studiul a fost sprijinit de Future Challenge Funding în cadrul proiectului intitulat „Dezvoltarea unui pilot asemănător cu omul pe baza procesării limbajului natural”.

Echipa a folosit tehnologii de inteligență artificială și robotică și a demonstrat că umanoidul poate sta într-un cockpit real și poate opera diferitele echipamente fără a modifica nicio parte a aeronavei. Aceasta este o diferență fundamentală care distinge această tehnologie de funcțiile de pilot automat sau de avion fără pilot. 

PIBOT, primul pilot robot umanoid din lume, cine va fi primul pasager?
Robotul pilot umanoid, PIBOT (Sursă: KAIST).

Pilotul umanoid al echipei KAIST, aflat în curs de dezvoltare, își poate aminti deja hărțile de navigație Jepperson din întreaga lume, lucru imposibil pentru piloții umani, și poate zbura fără erori.

În special, acesta poate utiliza tehnologia recentă ChatGPT pentru a reclama manualul complet de referință rapidă (QFR) și a răspunde imediat la diverse situații, precum și pentru a calcula rute sigure în timp real pe baza stării de zbor a aeronavei, cu timpi de răspuns în caz de urgență mai rapizi decât piloții umani.

În plus, în timp ce roboții existenți efectuează adesea mișcări repetitive într-o poziție fixă, PIBOT poate analiza starea cabinei de pilotaj, precum și situația din afara aeronavei, cu ajutorul unei camere integrate. De asemenea, acesta poate controla cu precizie diversele comutatoare din cabina de pilotaj și, folosind o tehnologie de control de înaltă precizie, își poate controla cu precizie brațele și mâinile robotice chiar și în timpul unor turbulențe puternice.

PIBOT, primul pilot robot umanoid din lume
PIBOT la bordul KLA-100, primul avion ușor din Coreea (Sursă: KAIST).

În prezent, pilotul umanoid este capabil să efectueze toate operațiunile, de la pornirea aeronavei la rularea, decolarea și aterizarea, croaziera și ciclismul, folosind un simulator de control al zborului. Echipa de cercetare intenționează să folosească pilotul umanoid pentru a pilota o aeronava reală pentru a-i verifica abilitățile.

Profesorul Shim a explicat: „Piloții roboți umanoizi nu necesită modificarea aeronavelor existente și pot fi aplicați imediat la zborurile automate. Prin urmare, ei sunt foarte aplicabili și practici. Ne așteptăm ca aceștia să fie aplicați și la alte vehicule, cum ar fi mașinile și camioanele militare, deoarece pot controla o gamă largă de echipamente. Ele vor fi deosebit de utile în situații în care resursele militare sunt foarte reduse”.

PIBOT, primul pilot robot umanoid din lume
PIBOT în timpul practicii în simulatorul de zbor (Sursă: KAIST).

Această cercetare a fost sprijinită de Future Challenge Funding, cu 5,7 miliarde KRW (3,988 miliarde de euro) de la Agenția de Dezvoltare a Apărării. Proiectul a început în 2022 ca un proiect de cercetare comun al profesorilor David Hyunchul Shim, șef de cercetare la Școala de Inginerie Electrică (EE) de la KAIST, Jaegul Choo, de la Școala absolventă de inteligență artificială Kim Jaechul de la KAIST, Kuk-Jin Yoon, de la Departamentul de Inginerie Mecanică de la KAIST, și Min Jun Kim, de la Școala de EE de la KAIST.

Proiectul urmează să fie finalizat în 2026, iar cercetătorii implicați iau deja în considerare strategii de comercializare pentru uz civil și militar. De asemenea, ei vor trebui să studieze gradul de încredere și acceptare din partea publicului.

Mai multe informații despre subiect:

Un avion curat economisește costuri…și totul făcut de un robot

Roboții iau temperatura în aeroporturi

Roboți în aeroporturi: servesc pasagerii, curăță și parchează mașini

 

Sursă; hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.