Confruntate cu cea mai grea iarnă din istoria aviației, companiile aeriene și aeroporturile au convenit împreună cu coordonatorii de sloturi să se îndeplinească o serie de condiții pentru ca Uniunea Europeană (UE) să extindă actuala scutire de la ‘utilizare sau pierdere’ pentru alocarea sloturilor pentru sezonul 2020-2021, ceea ce îi obligă să folosească 80% și să evite să zboare cu avioanele practic goale pentru a-și păstra permisele. Ei fac aluzie la faptul că incertitudinea continuă cu privire la un al doilea val de pandemie de COVID-19 și restricțiile fortuite de călătorie au făcut ca cererea de călători să scadă în continuare, provocând o încetinire a recuperării transportului aerian european și necesitatea unei scutiri extinse de la fusurile orare urgente, potrivit sectorului.
La 12 martie, când au început restricțiile operaționale și de mobilitate și anulările zborurilor, Comisiei Europeană (CE) a acceptat o cerere din partea secretarului de transport al Regatului Unit, Grant Shapps, de a flexibiliza regula menționată anterior, pentru a evita ca companiile aeriene să opereze zboruri cu avioanele goale în timpul crizei din cauza scăderii drastice a cererii. În acest fel, companiile aeriene vor putea anula zborurile fără a-și pierde valoroasele permise de decolare și aterizare.
Pentru a facilita o decizie rapidă a executivului european, Consiliul Internațional al Aeroporturilor din Europa (ACI Europe), Airlines for Europe (A4E), Airlines International Representation in Europe (AIRE), Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA) și Asociația Europeană a Coordinatorilor de Sloturi (EUACA) au convenit asupra unor condiții specifice pentru a garanta returnarea în timp util a sloturilor care nu se așteaptă să fie utilizate în această iarnă. Aceasta reprezintă o realizare semnificativă, având în vedere circumstanțele extraordinare în care se află aeroporturile și companiile aeriene.
Industria transportului aerian subliniază că este esențial ca Comisia Europeană să oficializeze o extindere și să explice modul în care vor fi puse în aplicare condițiile, deoarece coordonatorii de sloturi din industrie necesită un semnal clar din partea executivului european cu privire la regulile jocului pentru următorul sezon de iarnă.
„Acest lucru va oferi siguranță aeroporturilor și companiilor aeriene în planificarea orarelor și operațiunilor și va asigura că pasagerii știu la ce să se aștepte în lunile dificile viitoare. Întârzieri suplimentare vor paraliza procesul de planificare a iernii și vor adăuga milioane de costuri pentru toate părțile”, a declarat Olivier Jankovec, CEO al ACI Europe.
„Restabilirea încrederii pasagerilor este o prioritate absolută pentru întreaga industrie a aviației și, într-adevar, pentru economia europeană. Având în vedere restricțiile guvernamentale în continuă schimbare, este vital ca orele viitoare de iarnă să ofere pasagerilor o predictibilitate cât mai mare posibil”, a declarat Thomas Reynaert, directorul general al A4E.
„Doar o scutire de sloturi de sezon completă va asigura că aeronavele goale sunt impiedicate să zboare și să permită operarea zborurilor în cel mai durabil mod posibil. Companiile aeriene și aeroporturile din Europa sunt gata să aplice condițiile convenite de îndată ce se acordă scutirea de sezon completă și cer Comisiei Europene să sprijine acest acord și să autorizeze imediat scutirea”, a declarat Rafael Schvartzman, vicepreședinte regional al IATA pentru Europa.
Sursă: hosteltur.com