Country Brand Ranking 2021 al Brand Finance analizează cele mai puternice și mai valoroase și puternice 100 branduri de țară din lume. Brandurile a 12 țări au depășit anul trecut valoarea de un miliard de euro. Topul 10 a fost fără schimbări a fost condus din nou de Statele Unite cu cel mai valoros brand de țară din lume, evaluat la 20,941 milioane de euro, deși cu o scădere de 2%; urmată din ce în ce mai îndeaproape de China cu o valoare de 16,755 de miliarde, tot cu o scădere, dar de 1%.
Cel mai recent raport Brand Finance Nation Brands 2021 dezvăluie ca cele mai valoroase 100 de branduri naționale din lume au înregistrat o scădere de aproape 37 de milioane de euro a valorii anuale a brandului ajungând la 74,614 miliarde, față de cele 11 miliarde pe care le-au pierdut în 2020, ceea ce arată că recuperarea este în curs după pandemie, deși incertitudinea persistă.
În acest sens, Teresa de Lemus, director general al Brand Finance Spania, a recunoscut că „recuperarea este inegală și se bazează pe combinația dintre strategiile inițiale de răspuns la COVID-19 și implementarea cu succes a vaccinării. Începem să ne întoarcem, brandurile naționale care au gestionat cel mai bine situația încep să își recupereze valoarea, dar recuperarea pentru unele branduri poate dura ani de zile, creând o disparitate și mai mare între cei mai valoroase și mai puțin valoroase”.
România se află pe locul 49 în clasament, cu o creștere a valorii brandului său. Totuși la indicatorul Global Soft Power Index 2021 România a înregistrat o scădere de 5 locuri, de pe locul pe 52 la 57. Acest indicator include percepțiile în lume cu privire la familiaritatea, la reputația și la influența țării; performanța pe 7 piloni: business & comert, guvernare, relații internațional, cultura și patrimoniu, mass media și comunicare, educatie și știință, oameni și valori; ți performanța în gestionarea pandemiei.
Clasamentul internațional
Pentru Teresa Lemus „superputerile Occidentului și Estului domină clasamentul fără surpriză, iar China continua pe urmele liderului obișnuit, Statele Unite. Redresarea economică și boom-ul Chinei nu arată semne de încetinire, așa că nu există nicio îndoială că decalajul se va reduce în continuare în următorii ani”.
La rândul ei, Estonia, cu o creștere a valorii brandului de 29% față de anul trecut și depășind creșterile modeste din întregul clasament, este brandul național care a crescut cel mai mult în 2021. Statul baltic a investit în infrastructura digitală cu mult înainte ca pandemia să lovească planeta. Oricine din lume poate aplica pentru rezidența electronică în Estonia, ceea ce îți permite să conducă o companie online cu sediul în UE, iar 99% dintre serviciile guvernamentale ale țării sunt oferite online.
Digitalizarea avansată a țării a plasat-o pe primul plan în timpul pandemiei. În aceeași zi în care Guvernul a anunțat starea de urgență, Ministerul Economiei și Comunicațiilor a lansat un hackaton online pentru a identifica soluții la problemele cauzate de pandemie și un chatbot pentru a răspunde rapid întrebărilor cetățenilor săi, precum și reutalizarea platformei online pentru a pune voluntari în contact cu cei care au avut nevoie.
Teresa de Lemus a subliniat că „modelul estonian, care acordă prioritate digitalului, ar trebui să fie un model de urmat în alte țări, în special de unele dintre principalele economii care și-au dezvăluit deficiențele digitale în timpul pandemiei.
La celălalt capăt al tabelului, Myanmar și Etiopia sunt brandurile de țară care scad cel mai mult clasament, -31%, respectiv -27%, din cauza tulburărilor din ambele țări. În America Latină, Uruguay, Brazilia și Peru au suferit, de asemenea, scăderi puternice ale valorii brandului, deoarece pandemia a făcut ravagii în societățile și economiile lor. În cazul Braziliei, aceasta a scăzut cu 18%, ieșind din topul 20 ale clasamentului Brand Finance Nation Brands 2021.
Pe langa măsurarea valorii brandului de țară, Brand Finance determină și puterea sa relativă, derivată din evaluarea investiției in brand, valoarea și performanța acestuia. Rezultatul este Brand Strength Index (BSI), condus de Elveția, care a devenit astfel cel mai puternic brand național din lume pentru răspunsul său puternic la COVID.
Tocmai Australia și Noua Zeelandă au intrat în top 10, urcând cinci și șapte locuri până pe pozițiile șase și, respectiv, a zecea, pentru gestionarea pandemiei. În schimb, Germania, care a fost cea mai puternică națiune anul trecut, a coborât pe poziția a cincea din cauza percepțiilor naționale în pilonii Business și Comerț și Influența Indicelui.
La rândul lor, Singapore și Emiratele Arabe Unite au spart monopolul occidental în clasamentul de putere a brandului, ocupând locurile al patrulea, respectiv al unsprezecelea, în ambele cazuri datorită răspunsului la coronavirus. Creșterile continue ale forței și valorii brandului Emirates, care ar trebui să primească un nou impuls de la Expo 2020 Dubai, sunt rezultatul strategiei țării de a-și diversifica economia pentru o creștere pe termen lung.
Regatul Unit, Statele Unite ale Americii, Japonia și Franța au rămas în afara clasamentului celor mai puternice 10 branduri din lume din cauza percepției asupra modului în care au gestionat pandemia de COVID-19, fiind deosebit de scăzute la nivel național.
Sursă: hosteltur.com și Brand Finance