După ce a atins punctul culminant în aprilie, cu o scădere de 94,3% față de aceeași lună a anului 2019, cererea de transport aerian a început să dea în mai primele semne de recuperare și aviația începe cu siguranță procesul lung de restabilire a conectivității aeriene la nivel mondial, în principal mulțumită piețelor naționale. Acest lucru este indicat în raportul lunar al Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA), care subliniază că „este un nivel de declin niciodată văzut în istorie, cel puțin în ultimii 30 de ani, de la seria de trafic a Organizației.
Cu toate acestea, în ultimele săptămâni ale lunii mai, cifrele arată că numărul total de zboruri zilnice a crescut cu 30%, între punctul cel mai scăzut pe 21 aprilie și data de 27 mai. Aceasta este în principal în operațiunile interne și în afara unei baze foarte mici (5,7% din cererea din 2019). „Deși această creștere nu este semnificativă pentru dimensiunea globală a industriei transportului aerian, aceasta sugerează că a ajuns la punctul culminant al crizei, cu condiția să nu revină”, indică IATA.
„Aprilie a fost un dezastru pentru aviație, deoarece călătoriile cu avionul s-au oprit complet. Dar aprilie poate însemna și punctul culminant al crizei. Numărul zborurilor este în creștere. Țările încep să ridice restricțiile de mobilitate, deoarece încrederea în afaceri arată îmbunătățiri pe piețele cheie precum China, Germania și Statele Unite„, a declarat Alexandre de Juniac, director general și CEO al IATA adăugând că „aceste semnale sunt pozitive pe măsură ce începem să reconstruim industria dintr-un punct mort. Va dura timp până când lăstarii verzi vor înflori, probabil ani, pentru a se maturiza”.
IATA a calculat că, pentru prima săptămână a lunii aprilie, guvernele din 75% din piețele monitorizate au interzis complet zborurile, în timp ce un alt 19% au avut restricții de călătorie limitate sau cerințe de carantină obligatorii pentru sosirile internaționale.
Creșterile inițiale ale zborurilor au fost concentrate pe piețele interne. Datele de la sfârșitul lunii mai arată că nivelurile de zbor în Republica Coreea, China și Vietnam au crescut cu până la un moment dat cu doar 22-28% mai mic decât anul trecut.
Căutările de zboruri pe Google au crescut, de asemenea, cu 25% la sfârșitul lunii mai, față de nivelul minim din luna aprilie, deși aceasta este o creștere de la o bază foarte scăzută și cu 60% mai mică decât la începutul anului.
Piețele internaționale
Cererea internațională de pasageri pentru luna aprilie s-a prăbușit cu 98,4% față de aprilie 2019, ceea ce adâncește scăderea înregistrată în martie cu 58,1%. Având în vedere evoluția, industria sa, din partea sa, a redus capacitatea oferită cu 95,1%, ceea ce a dus la o scădere a gradului de ocupare de la 55,3 puncte procentuale la 27,5%.
Cererea companiilor aeriene din Europa în luna aprilie s-a prăbușit cu 99%, o scădere accentuată de la declinul de 53,8% din martie.
Companiile aeriene din America Latină au înregistrat o scădere a cererii de 98,3% în aprilie față de acceași lună a anului trecut, de la o scădere de 45,9% în martie.
Companiile aeriene din America de Nord au înregistrat o scădere de 98,3% în aprilie, comparativ cu o scădere de 54,7% în martie.
Traficul companiilor aeriene din Asia a scăzut cu 98% comparativ cu perioada din anul precedent, înrăutățindu-se de la o scadere de 70,2% în martie.
Companiile aeriene din Orientul Mijlociu au înregistrat o scădere de trafic de 97,3% în aprilie, comparativ cu o scădere a cererii de 50,3% în martie.
Traficul aerian al companiilor aeriene din Africa s-a prăbușit cu 98,7% ăn aprilie, aproape dublul scăderii cererii de 49,8 în martie.
De Juniac a subliniat că guvernele au trebuit să ia măsuri drastice pentru a opri pandemia, cu costul economic al unei recesiuni traumatice la nivel global. „Companiile aeriene vor fi esențiale pentru redresarea economică, așa că este vital să fie gata cu măsuri de biosecuritate în care să aibă încredere pasagerii și muncitorii transportului aerian. De aceea, implementarea rapidă a liniilor directoare globale ale Organizației din Aviația Civilă Internațională (ICAO) pentru a reîncepe aviația în siguranță este cea mai mare prioritate” (a se citi: Orientări ICAO pentru decolarea industriei globale de transport aerian).
Sursă: hosteltur.com