Shadow

Călătoria din stație în stație cu un singur bilet în toată Europa. Când va fi posibilă?

Până nu demult, pentru mulți europeni, singura modalitate de a afla orarul autobuzelor sau al trenurilor din orașul său era să consulte o simplă bucată de hârtie, de obicei agățată pe un nou panou de plută în stația de autobuz sau în gară. Și, deși orarele de transport public sunt din ce în ce mai mult disponibile pe internet, suntem încă departe de a putea călători din ușă în ușă prin Europa cu un singur bilet care să combine diferite moduri de transport.

Poziții dominante pe piață

În orice caz, aceasta nu este o provocare strict tehnologică. Pozițiile dominante pe piață pot duce de asemenea, la încetinirea acestui proces de armonizare.

În acest sens, după cum a amintit María José Rayo, secretarul general de Transport și Mobilitate al guvernului spaniol, „în sectorul feroviar din Europa, până de curând exista un singur operator feroviar pe țară, deci fără concurență și cu un sistem rigid. În plus, existau puține servicii internaționale.

Lipsa de încredere între operatori, existența unor poziții dominante și chiar riscul ca anumite platforme tehnologice să acorde prioritate unor operatori în detrimentul altora adaugă un plus de confuzie.

Din toate aceste motive, Uniunea Europeană caută un nou cadru de reglementare care să favorizeze transportul intermodal cu emisii mai reduse de CO2, mai ales datorită trenurilor.

Mai multă libertate de alegere pentru consumator

Nu numai că ar fi vorba de combinarea pe același bilet a diferitelor secțiuni cu operatori diferiți, dar consumatorul ar trebui să aibă mai multe opțiuni pe ecranul telefonului mobil sau al computerului.

„Cel mai important lucru este să existe opțiunea pentru consumator de a alege o călătorie de la origine la destinație, cu mai multe moduri de transport, având mai multe opțiuni din care să aleagă, dând prioritate la ceea ce își dorește la un moment dat, fie că este vorba de preț, orar, confort, mai puține emisii de carbon etc.”, a declarat eurodeputatul Jan-Cristoph Oetgen.

Călătoria din stație în stație cu un singur bilet în toată Europa. Când va fi posibilă?
Călătoria din ușă în ușă cu un singur bilet în Europa va fi posibilă în viitor, cu condiția ca operatorii să fie de acord să facă schimb de date între ei, cu un nou cadru de reglementare și cu ajutorul inovațiilor digitale. Sursa: Adobe Stock.

Digitalizarea și datele cheile progresului către piața unică

În orice caz, dacă factori precum pozițiile dominante sau lipsa de încredere între operatori pot constitui obstacole pe drumul către o Europă în care oamenii pot circula atât de liber, există alte elemente care, pe de altă parte, pot deschide calea. Unul dintre acestea digitalizarea, care este esențială pentru gestionarea unui flux incomensurabil de date.

„Trebuie să ținem cont de faptul că există mii de gări în Europa și că 65% dintre bilete sunt cumpărate în aceeași zi”, explică Milena Nikolic, CTO-ul Trainline, un site care vinde bilete de tren și autocar.

Compania utilizează datele din inventarul său, orarele, legăturile, prețurile, etc., pentru a oferi diferite opțiuni utilizatorului care dorește să călătorească  de la A la B, „dar va fi necesar să se țină cont și de faptul că acel călător călătorește în mod regulat, la serviciu, în vacanță… Dorința mea este ca în viitor consumatorul să poată alege un bilet intermodal dintr-un singur loc, dar pentru asta trebuie să implici mulți actori și să îi convingi să facă schimb de date. De exemplu, la ce oră sunt cele mai aglomerate trenuri”, spune CTO-ul al Trainline.

Neîncrederea între operatori, o frână în calea armonizării

Acest cocktail de date poate crește în continuare exponențial, avertizează Jorge Elliot, vicepreședinte Amadeus, pentru alianțe strategice. „Ce se întâmplă, de exemplu, dacă  există o perturbare în transport: cum poți să relochezi același pasager în aceeași zi? Din nou, elementul cheie este schimbul de date”, avertizează el.

Potrivit acestui expert, „în Amadeus poți să cumperi deja un zbor și să îl combini cu un bilet de tren, dar observăm că operatorii sunt reticenți în a împărtăși informația, poate pentru că ei cred că clientul este al lor”. Dar, în orice caz, a insistat el, va fi necesar să se găsească un numitor comun minim de date pe care toți operatorii să fie dispuși să le împărtășească.

În opinia CTO-ului Trainline, „cu siguranță nu ne confruntăm doar cu provocări tehnice. De aceea, noul cadru de reglementare pregătit de Uniunea Europeană ar putea fi de mare ajutor.

Liberalizarea transportului feroviar

Un alt factor care poate contribui la stimularizarea armonizării pieței este intrarea pe piața a unor noi operatori care sunt mai dispuși să facă schimb de date. „Piața se liberalizează cu noi operatori în Uniunea Europeană”, a declarat Milena Nikolic.

În orice caz, a adăugat ea, unele țări sunt mai rapide decât altele în ceea ce privește punerea în aplicare a reglementărilor UE, liberalizarea pieței și scăderea prețurilor. „Este clar că, cu cât există mai multă concurență pe piață, cu atât sunt mai bune opțiunile pe care le putem oferi consumatorului.

Inteligența artificială, noul asistent al călătorului pentru rezolvare evenimentelor neprevăzute 

Există, de asemenea, un al treilea element care ar putea fi un punct de cotitură”, a declarat CTO-ul Trainline: inteligența artificială (AI).

De exemplu, inteligența artificială ar putea ajuta un turist din Statele Unite să conceapă un itinerar optim pentru a călători cu trenul în Europa. Un alt exemplu: „Un călător de afaceri are un eveniment neprevăzut și dorește să se întoarcă acasă cu trei ore mai devreme. În acest caz, ar trebui să poată să se adreseze asistentului său de AI și să spună: reprogramează-mi întoarcerea”.

A se citi și:

Călătoria cu trenul în Europa costă de două ori mai mult decât cu avionul

Impactul în Europa al înlocuirii zborurilor pe distanțe scurte cu trenurile de mare viteză

Transportul feroviar va fi în centrul perturbărilor din industrie

 

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.