Shadow

Aeroporturile europene detectează schimbări structurale pe piață

Aproape jumătate dintre aeroporturile europene au încheiat primul trimestru cu un volum de pasageri de dinaintea pandemiei, potrivit raportului de trafic al Consiliului Internațional al Aeroporturilor din Europa (ACI Europe) pentru periodă și luna martie. Asociația europeană a aeroporturilor subliniază că a detectat variații în evoluția fluxurilor de trafic internațional și intern care indică schimbări structurale pe piață, rezultate din modificări la nivelul consumatorilor și al categoriei de companii aeriene. În special, creșterea traficului a fost determinată de cererea de agrement sau de capacitatea oferită de transportatorii low cost.

UE+ include aeroporturile Uniunii Europene, Spațiul Economic European (SEE), Elveția și Regatul Unit. Non UE+ sau restul Europei include aeroporturile din Albania, Armenia, Belarus, Bosnia și Herțegovina, Georgia, Israel, Kazahstan, Macedonia de Nord, Moldova, Muntenegru, Rusia, Serbia, Turcia, Ucraina și Uzbekistan.

Nivelurile de trafic pe rețeaua europeană de aeroporturi au crescut cu 49% în primul trimestru al anului, comparativ aceeași perioadă din 2022, deși creșterea a încetinit oarecum în luna martie, ajungând la +34,3%, reflectând faptul că restricțiile de călătorie au fost ridicate în această perioadă a anului trecut si, ca urmare, traficul de pasageri a început să se redreseze.

Până la sfârșitul lunii martie, 45% dintre aeroporturile europene își recuperaseră sau își depășiseră volumele de dinaintea pandemiei, față de 40% în februarie, deși principalele centre de transport de pe continent sunt afectate de factori externi.

La sfârșitul trimestrului, traficul de pasageri se situa la 89,4% din nivelurile anterioare pandemiei. Traficul internațional de pasageri continuă să conducă redresarea și să se apropie de nivelurile din 2019, la 91% din perioada echivalentă, în timp ce traficul intern este acum în urmă, la 81,5%.

Diferențele de performanță

ACI Europe observă că variațiile în ceea ce privește performanța diferitelor infrastructuri europene reflectă modelele de recuperare si impactul razboiului din Ucraina.

Aeroporturile din UE+ (inclusiv cele din Uniunea Europeana, Spatiul Economic European, Elvetia si Regatul Unit) au inregistrat o crestere a volumului de pasageri de +53,4% in primul trimestru, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Comparativ cu nivelurile de dinaintea pandemiei, în primul trimestru al anului 2019, traficul din pasageri din UE+ s-a situat la -11,5% sau o recuperare de 88,5%, dar cu o divergență semnificativă în ceea ce privește performanța între aeroporturi. Potrivit ACI, acest lucru reflectă o redresare determinată in principal de cererea de agrement și de cererea mixtă, precum și de extinderea selectivă a capacității de către transportatorii low-cost, alături de impactul războiul din Ucraina.

El citează cazul aeroporturilor din Portugalia (+15,2%), Croația (+12,1%), Luxemburg (+9,1%) și Cipru (+8,4%), care și-au depășit cu mult volumele de dinaintea pandemiei.

Dintre cele mai mari piețe din UE+, în afară de subperformanța aeroporturilor germane, cauzată și de greve, cele mai bune performanțe au fost aeroporturile din Spania (+17%), care și-au depășit volumele din 2019, urmate de cele din Italia (-6,8%), Franța (-11,4%), Regatul Unit (-12,9%), care încă nu și-au recuperat cifrele de dinaintea pandemiei din cauza anumitor marje.

Pe aeroporturile din restul Europei (Albania, Armenia, Belarus, Bosnia și Herțegovina, Georgia, Israel, Kazahstan, Kosovo, Macedonia de Nord, Moldova, Muntenegru, Rusia, Serbia, Turcia, Ucraina și Uzbekistan), acestea au depășit UE+ și au rămas la -6% din 2019, cu o recuperare de 94%, în multe dintre ele datorită capacității oferite de transportatorii low cost.

Aeroporturile din Ucraina (-100%) și-au pierdut tot traficul de pasageri de mai bine de un an, în timp ce aeroporturile din Rusia și-au depășit volumele de dinaintea pandemiei în primul trimestru (+4,5%, o recuperare de 104,5%), deoarece cererea de pasageri s-a reorientat către zborurile interne și către piețele din afara UE+.

Între timp, aeroporturile din Turcia au rămas la -4,9%, ceea ce reprezintă o recuperare de 95,1%.

Centrele majore

Traficul de pasageri ale aeroporturile „Majors, cele mai importante 5 hub-uri europene, care în 2019 era format din Londra Heathrow, Istanbul, Paris-Charles de Gaulle, Amsterdam-Schiphol și Frankfurt, iar acum Londra, Istanbul, Paris, pe locul 4 Madrid-Barajas și Amsterdam, a crescut cu +52,4% în primul trimestru față de aceeași perioadă a anului trecut.

Volumul său de trafic ale acestora rămân cu -11,2% sub nivelurile de dinaintea pandemiei, din cauza ofertei mai reduse de capacitate din partea companiilor aeriene de referință în unele dintre ele și a impactului redeschiderii încă limitate a Chinei.

Dintre primele 5 aeroporturi europene, Istanbul (+5,9%) și Madrid (0%) au fost singurele care și-au recuperat nivelurile de dinaintea pandemiei. 

Londra-Heathrow (-5,7%) redevine cel mai aglomerat aeroport european, urmat de Istanbul, Paris-Charles de Gaulle (-13,2%), Madrid și Amsterdam-Schiphol (-20,8%).

Hub-urile germane Frankfurt (-23,3%) și München (-30,1%) au înregistrat performanțele semnificativ mai slabe decât cele ale colegilor lor, factorii care au contribuit la această situație fiind penetrarea mai redusă a companiilor aeriene low cost și greve.

Între timp, rezistența cererii de leisure la preisunile inflaționiste și la creșterea tarifelor aerine, precum și dependența de traficul low-cost, au făcut ca alte cinci aeroporturi și capitale principale importante să depășească în primul trimestru volumul de dinaintea pandemiei: Lisabona (+13,9%), Tel Aviv (+14%), Palma de Mallorca (+2,4%), Atena (+2,3%) și Dublin (+1,9%).

Operațiuni cu aeronave

Mișcările de aeronave au crescut cu +24% în primul trimestru în întreaga rețea de aeroporturi europene, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, cu +25,1% pe aeroporturile de pe piețele UE+ si +18,2% pe aeroporturile din restul Europei.

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.