2015 a fost un an foarte pozitiv în ceea ce privește traficul de pasageri pentru aeroporturile europene, cu un număr total de 1.950 milioane de pasageri.
Aeroporturile Londra Heathrow, Paris Charles de Gaulle, Istanbul-Atatürk, Frankfurt și Amsterdam ocupă primele cinci locuri (a se vedea clasamentul complet în tabelul atașat).
„20% din infrastructura europeană a atins o creștere de două cifre a numărului de pasageri gestionați, în timp ce mulți au stabilit noi recorduri de trafic, cea mai mare parte determinată de creșterea continuă a companiilor aeriene low cost și unele companii aeriene din afara UE„; așa cum a subliniat directorul general al ACI Europe, Olivier Jankovec, atunci când a prezentat raportul anual al agenției.
Traficul de pasageri prin intermediul rețelei de aeroporturi din Europa în 2015 a crescut în medie cu 5,2%. În aeroporturile din UE, creșterea medie a traficului de pasageri a fost de +5,6%, determinată de creșterea traficului de două cifre raportat de Irlanda, Portugalia, Grecia, România, Ungaria, Slovacia, Slovenia și Lituania. Între timp, aeroporturile din afara UE au raportat o încetinire a creșterii sale care a fost de 3,9%. ACI-Europe explică faptul că acest lucru s-a datorat în principal „unei scăderi semnificative a cererii de zboruri prin intermediul aeroporturilor din Rusia și Ucraina, precum și cresterea aproape plată în Norvegia, în pofida creșterii impresionante a traficului în Islandia și o creștere susținută în majoritatea aeroporturilor turcești.
Traficul de aeronave a înregistrat o creștere de +2,2%.
„Trebuie remarcat, totuși, ca micile aeroporturi regionale prin intermediul întregului continent au raportat performanțe scăzute față de media europeană, cu o creștere de doar 3,8% în volumul de pasageri, ceea ce indică o creștere a traficului din ce în ce mai concentrată„, a spus Jankovec.
Raportul de trafic al Consiliului Internațional de Aeroporturi din Europa (ACI – Europe) include 223 de aeroporturi în total reprezintă mai mult de 88% din traficul aerian de pasageri din regiune. Acesta este singurul raport care include toate tipurile de zboruri de pasageri ai aviației civile cu sosirea și plecarea din Europa: companiile aeriene tradiționale, low cost, charter și altele.
Recuperarea post-criză
Directorul general al ACI-Europa s-a referit, de asemenea, la redresarea traficului aerian de la începutul crizei financiare globale, menționând că, în timp ce creșterea economiei Uniunii Europene nu a depășit 3% între 2008 și 2015, traficul de pasageri în aeroporturile din UE a crescut cu 13,6% în această perioadă. „Acest decalaj mare arată o rupere a relației care există de obicei între creștere PIB-ului și traficul de pasageri; și aceasta este o reflectare a noii dinamici de pe piață, schimbarea comportamentului consumatorilor și cresterea a transportului aerian pentru economia europeană„, a afirmat Jankovec.
Panorama actuală
În ceea ce privește perspectivele pentru lunile următoare, Jankovec a concluzionat: impulsul pozitiv, creat pentru îmbunătățirea condițiilor economice din zona euro, prețurile scăzute la petrol și politica monetară mai flexibilă, este probabil să persiste pentru o bună parte a anului 2016. Acest lucru ar trebui să mențină creșterea traficului de pasageri, cu excepția aeroporturilor rusești. Cu toate acestea, riscurile unei scăderi abundă și sunt, în principal geopolitice, atât interne cât și externe, și variază de la criza migrației fără precedent și impactul acesteia asupra Schengen, eventuala ieșire a Marii Britanii din UE, creșterea amenințărilor teroriste, instabilitatea din Orientul Mijlociu și Africa de Nord și deteriorarea în piețele emergente„.
Sursă: hosteltur.com