În anii 2020 si 2021 s-a înregistrat o scădere semnificativă a ratei accidentelor aviatice mortale, derivată din scăderea activității industriei de transport aerian din cauza restricțiilor de mobilitate impuse la nivel mondial pentru a controla pandemia de coronavirus. În 2020, au fost înregistrate 40 de accidente, cinci mortale, în care și-au pierdut viața 299 de persoane; în timp ce în 2021 au avut loc 38 de accidente aviatice, dintre care patru mortale, în care au murit 81 de persoane, mai puțin de o treime din decesele înregistrate anul precedent, aceasta fiind cea mai scăzută rată a accidentelor mortale în aviație din 2017. Această rată reprezintă un accident mortal la fiecare 5,3 milioane de zboruri și îmbunătățește media ultimilor 10 ani. Compania olandeză de consultanță pentru siguranța aviației To70 a publicat cifrele sale de morți în accidente ale companiilor aeriene comerciale din 2021, arătând o scădere față de anul precedent.
Aceste cifre stabilesc o rată a accidentelor mortale pentru aeronavele mari din transportul aerian comercial pentru 2021 de 0,18 accidente mortale la un milion de zboruri, comparativ cu 0,27 la un milion de zboruri în 2020.
Raportul To70 privind siguranța aviației comerciale examinează accidentele doar în cazul celor mai mari avioane comerciale de pasageri si include toate cauzele, fie că sunt defecțiuni tehnice, erori umane sau interferențe ilegale. Raportul nu include accidentele care implică zboruri militare, de antrenament, private, de marfă sau de elicopter.
Accidente în 2021
Cele patru accidente mortale din 2021 au fost operate de Sriwjaya Air din Indonezia, South Sudan Supreme Airlines, Aeroservice din Rusia și Malu Aviation din Republica Democratică Congo.
Raportul spunea că, deși „problemele legate de Covid nu au dus la accidente”…. Există dovezi în datele despre incidentele aviatice care sugerează că nepregătirea/neconștientizarea după perioadele de inactivitate afectează siguranța zborului”.
„Problemele legate de pregătirea de perfecționare după perioade lungi de absență, lucrul într-o perioada de încărcare redusă, adica insuficientă stimulare sau motivație pentru a performa optim și problemele de sănătate mentală sunt factori pe care industria străduiește să le abordeze”, se arată în raport.
Concluzia este că avionul rămâne cel mai sigur mod de transport.
Sursă: hosteltur.com