Companiile de turism, și mai precis, companiile hoteliere, așa cum a subliniat prințesa Xenia de Hohenlohe, co-fondator și managing partener al Considerate Group, „și-au propus să treacă de la a fi băieții răi din film la un rol de lider în aplicarea principiilor durabilității în activitatea lor. Suntem pregătiți să adoptăm acest rol și să devenim protectori ai mediului”. Prințesa a moderat masa de discuții „De la destinații neutre în carbon la turismul regenerativ: limite și implementare„, în ziua în care Convenia virtuală a ITB Berlin 2022 a dedicat-o turismului sustenabil, unde s-a constatat că sectorul hotelier și-a propus să treacă de la zero la impact pozitiv.
Actorii din turism, așa cum a subliniat Petra Thomas, managing director al Forumului Anders Reisen (Călătorește diferit), „suntem pregătiți să conducem schimbarea după pandemie, ținând cont de faptul că există multiple domenii în care sectorul poate contribui la soluții de sustenabilitate cu impact pozitiv. Acum câțiva ani, în Germania nimeni nu vorbea despre schimbările climatice și acum reprezintă cea mai mare provocare internațională cu care ne confruntăm, pentru care trebuie să ne ajutăm cu soluții tehnologice.
„Turismul este chemat să joace rolul de facilitator al sustenabilității, să conducă colaborarea cu grupurile de interese și comunitățile locale pentru a decide în comun asupra dezvoltării destinației, fără a fi nevoie să aștepte un regulament care să stabilească liniile directoare”, după cum a subliniat Petra Thomas.
Cu toate acestea, Jeremy Smith, co-fondatorul comunității Turismul declară urgență climatică, la care Visit Scotland s-a alăturat în noiembrie 2020 ca primul birou de turism din lume, și-a exprimat îndoiala care îi asaltă pe mulți din cauza cantității enorme de lucrări în așteptare: „De unde începi? în opinia sa, „trebuie să începi cu ceva mic, cum ar fi încercarea de a rezolva anumite probleme ale indivizilor, pentru a atrage oamenii”.
Cea mai mare provocare, potrivit lui Jeremy Smith, este că „pentru a transforma ceea ce facem și pentru a avea un impact pozitiv asupra mediului nostru trebuie să lucrăm cu toții împreună și nu suntem pregătiți pentru asta.
În acest sens, Sally Davey, CEO Travelyst, pledează pentru promovarea „colaborării între companii pentru ca sustenabilitatea să devină o tendință generală, iar acolo platformele au multe de spus, centralizând toate informațiile diponibile pe această temă pentru ca, călătorii să știe unde să le găsească atunci când își pregătesc călătoriile, pentru că deja o cer. Platformele trebuie să colecteze și să publice aceleași informații de la toți furnizorii lor. Este o mare provocare, dar este timpul să o facem, pentru că cele mai bune practici sunt deja acolo.
Și, așa cum a asigurat Petra Thomas, „clientul îș dorește deja să rezerve experiențe sustenabile, dar găsește puține informații în faza de rezervare, ceea ce trebuie îmbunătaățit în platforme pentru ca atunci când decide să facă o călătorie sustenabilă să-și confirme impactul pozitiv, etichetarea, de exemplu, a pachetelor turistice cu o ofertă sustenabilă la nivel de produs”.
„Turiștii sunt din ce in ce mai conștienți de faptul că practicarea unui turism responsabil are repercursiuni asupra sănătății planetei și asupra sănătății lor, precumșsi pentru cea mai bună experiență”, potrivit Jeremy Smith.
Îmbunatățirea comunicării cu clienții
Experții au convenit să identifice una dintre punctele slabe care îngreunează publicul larg să cunoască realizările sectorului în turismul durabil: comunicarea. După cum a subliniat Sally Davey, „suntem un sector cu adevărat durabil; ceea ce ne lipsește este să știm să comunicăm acest lucru clientului”.
Pentru Petra Thomas „totul este o chestiune de a ști să comunici acest lucru astfel încât clientul să poată alege singur dacă dorește un impact pozitiv al călătoriei sale. Călătorul, de fapt, caută deja criterii de aplicare care să-i garanteze acest lucru, așa că este sarcina sectorului să îi ofere informațiile astfel încât să poată lua decizii de călătorie durabile, asigurându-l de valoarea pozitivă a acțiunii într-o destinație cu comunitatea locala, impactul turismului în îmbunătățirea vieții oamenilor care locuiesc acolo”.
În aceeași direcție, Davey se angajează să „simplifice măsurile de promovare a sustenabilității, deoarece sunt atât de fragmentate încât generează multă confuzie. La Travalyst lucrăm pentru a reduce zgomotul la tăcere cu măsuri clare. Suntem în primii pași ai acelei călătorii, ajutând furnizorii și clienții să ia cele mai bune decizii și informând călătorul cu privire la cele mai bune practici în toate fazele călătoriei clienților”.
Sustainable Hospitality Alliance
La rândul său, Wolfgang M. Neumann, președintele Sustainable Hospitality Alliance, a subliniat că „sectorul are responsabilitatea de a acționa și oportunitatea de a conduce această mișcare, cu lideri din ce în ce mai dedicați proiectelor durabile. Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (ODD) reprezintă oportunități mari pentru dezvoltarea și crearea locurilor de muncă, dar sunt multe de făcut, așa că trebuie să promovăm colaborarea și parteneriatul între cei care încep să lucreze la sustenabilitate și cei care au deja o distanță mare parcursă. De altfel, la WTTC (World Travel and Tourism Council) sprijinim orice companie care începe această călătorie spre schimbare.
Industria hotelieră, dupa cum a adăugat el, „are în fața ei oportunitatea de a contribui la viitor. Nu degeaba, după ultimii ani grei și provocatori, și-a arătat rezistența și capacitatea de a reprezenta din nou procentul din PIB-ul multor țări pe care îl deținea înainte de pandemie”.
în cuvintele lui Neumann, „este timpul pentru turismul regenerativ: o afacere care dă înapoi societății, mediului și economiei globale, mai mult decât ia de la ele. Trebuie să acționăm și acum, fiecare companie de hosting, indiferent de dimensiunea sau tipul ei. Căutăm un leadership responsabil; să fie net pozitiv pentru a obține ce este mai bun pentru companii și pentru oamenii care lucrează în ele”.
Cu toate acestea, după cum a recunoscut, „este o provocare atât de mare încât nimeni nu o poate accepta singur, trebuie să o facem împreună, inclusiv grupurile de interese; să ne unim forțele pentru o lume mai bună. Abia așteptăm să răspundem responsabilității de a deveni o industrie hotelieră net pozitivă„.
Sustainable Hospitality Alliance reunește deja 25% din camerele de hotel din lume, mână în mână cu 16 mari lanțuri internaționale care însumează până la 30.000 de unități în care sunt distribuite 4,5 milioane de camere. Include grupuri de frunte din sector precum Accor, Caesars Entertainment, Deutsche Hospitality, Four Seasons Hotels & Resorts, Hilton Worldwide, Hyatt, IHG, Kerten Hospitality, Marriott International, Radisson Hotel Group sau Wyndham Hotels & Resorts, printre altele.
Sursă: hosteltur.com