Angajamentul pentru un turism mai sustenabil își face loc încet-încet în strategiile companiilor și ale destinațiilor. De fapt, Luigi Cabrini, președintele Consiliului Global pentru Turism Sustenabil, recunoaște că este „destul de optimist să vadă că principalii actori din acest sector iau acest sector lucru foarte în serios”. Această organizație non-profit, creată în urmă cu 15 ani și înregistrată în Statele Unite, gestionează standardele globale de durabilitate cunoscute sub numele de criteriile GSTC.
După pandemie și redresarea turismului, observați o mai mare dorință de a se concentra asupra sustenabilității?
Ne bucurăm că turismul revine la nivelurile de dinaintea pandemiei, dar nu dorim să ne întoarcem la partea negativă și anume la fobia față de turism, poluare, materiale plastice, risipă de alimente în hoteluri… Am observat un interes mai mare pentru sustenabilitate, dar trebuie să fim atenți să păstrăm lucruri bune ale turismului, impactul pozitiv asupra comunităților, veniturile și locurile de muncă pe care le generează și să încercăm să nu ne întoarcem la aceleași greșeli ca înainte.
Din punctul de vedere al Consiliului Global pentru Turism Sustenabil, care este o organizație mică, am observat un interes sporit pentru durabilitate.
Avem un sistem global de criterii pentru industria turismului, cu strategii la nivel regional și național, iar în cei doi ani de pandemie a crescut numărul de țări și companii interesate de sistemul nostru.
De exemplu…
De exemplu, Turcia s-a angajat față de noi că, până în 2030, toate hotelurile din țară vor fi certificate de un program acreditat GSTC. Grupuri precum TUI, Accor, Hilton… TUI, de exemplu, are 90% dintre hotelurile sale certificate de un program acreditat de GSTC.
Care sunt principalele amenințări pentru acest sector?
Există fluxuri turistice care, în loc să fie ghidate de management, sunt rezultatul unei strategii de marketing care nu este însoțită de un plan de management. Obiectivul nu ar trebui să fie doar creșterea numărului de turiști, ci și de creșterea impactului pozitiv, adică creșterea veniturilor, a șederii… În căutarea redresării, nu este vorba de a reveni la cifrele vechi, ci de a acorda mai multă atenție echilibrului dintre impactul pozitiv și cel negativ.
În acest sens, riscurile sunt cele pe care le-am menționat anterior, fobia față de turism, impactul negativ al turismului asupra schimbărilor climatice, consumul de apă în anumite regiune. Problemele de sustenabilitate nu s-au schimbat prea mult, dar mesajul nostru este să începem cu parametri și un management care să controleze puțin mai mult fluxurile turistice.
Cum se realizează acest obiectiv?
Nu este ușor să se stabilească parametri de măsurare care să meargă dincolo de cifre. Din punctul nostru de vedere, singura modalitate de a măsura consencințele este la nivelul destinației, unde impactul turismului poate fi într-adevăr măsurat într-un mod mai eficient, cu implicarea tuturor părților interesate. Poate că ar trebui sa trecem de la nivel local la nivel global.
Comunitatea, care poate fi un oraș sau un sat, este cea care trebuie să-și controleze dezvoltarea turismului, iar acest lucru nu se întâmplă întotdeauna. Uneori, actorii externi, cum ar fi operatorii de turism sau marile companii hoteliere, au o influență, dar trebuie găsit un echilibru între interesele unei companii mai mari și cele ale unei destinații.
Este necesar un cadru juridic pentru a trece la un turism mai sustenabil?
Eu nu cred acest lucru. Legile pot defini limite, dar respectarea lor nu ar fi suficientă pentru a realiza un turism sustenabil. De exemplu, legile pot stabili că nu se poate construi la 100 sau 150 de metri de coastă, dar ele nu indică neapărat ca ceea ce trebuie construit trebuie să fie în conformitate cu parametrii de sustenabilitate, de exemplu, în ceea ce privește utilizarea materialelor sau măsurile de eficiență energetică. Un context juridic puternic ajută, dar pentru a avea un turism sustenabil trebuie mers mai departe.
Aici intervin certificatele…
Certificările, care sunt voluntare și în care ne implicăm cel mai mult, aduc valoarea adăugată pe piață, garantează consumatorilor că ați depășit nivelul de conformitate cu legea.
Cum funcționează sistemul de acreditare GSTC?
Încă de la înființare, în urmă cu 15 ani, am creat un sistem de acreditare pentru certificările în turism. Există mai mult de 180 de certificări turistice și există o anumită confuzie pe piață, deoarece nu este întotdeauna clar ce promit și ce oferă. În sistemul nostru, dacă standardele celor care ne abordează includ toate elementele fundamentale pe care le-am definit în criteriile noastre, aceștia ating un prim nivel pe care noi îl numim „recunoaștere”. Dacă procedurile de audit îndeplinesc criteriile internaționale, aceștia primesc sigilul de acreditare, care este cel mai înalt nivel pe care îl obține. În acest fel, încercăm să consolidăm poziția pe piață a certificărilor și să creștem numărul de certificări.
Se poate aplica tuturor companiilor din acest sector?
Avem un sistem detaliat de indicatori pentru hoteluri, operatori turistici și destinații. În prezent, lucrăm la croaziere și la turismul de reuniuni, dar să spunem că, în forma actuală, criteriile pentru acest sector reprezintă deja un cadru suficient pentru a putea certifica orice activitate turistică.
În comparație cu alte sectoare, certificatele în turism sunt mai puțin frecvente. Pe de o parte, pentru că au fost introduse mai recent și, pe de altă parte, pentru că este un sector foarte complex. Este un lanț de servicii, ceea ce adaugă o anumită dificultate.
Credeți că se conștientizează tot mai mult nevoia de implicare?
Noi credem că da. Sunt destul de optimism în privința faptului că marii jucători din industrie iau acest lucru foarte serios. Dacă companii precum TUI, Aribnb, American Express Travel, EasyJet, Google, Hilton Intercontinental… ne abordează, înseamnă că există un interes real. Este adevărat că nu este întotdeauna ușor să obții rezultate, dar văd un angajament important și sunt convins că acest lucru va duce la modalități de gestionare mult mai durabile în anii următorii.
Unul din doi turiști declară că doresc să călătorească în destinații durabile, dar, potrivit unei analize efectuate de organizația dumneavoastră, aceștia nu pot face diferența între locurile sau produsele care sunt durabile. De ce se întâmplă acest lucru? Nu s-a lucrat suficient?
Lucrăm pentru a îmbunătăți această situație. De exemplu, împreună cu un alt membru al nostru, Booking.com, lucrăm pentru că oricine caută un hotel poate identifica relativ repede dacă acesta este durabil. Există unități care se autodeclară ca fiind sustenabile, dar, în opinia noastră, acest lucru este posibil doar dacă o terță parte poate certifica în mod independent.
Una dintre problemele pe care le vedem este că nu există încă o masă critică semnificativă. Există câteva mii de unități certificate, dar ar trebui să fie mai multe pentru a avea o influență semnificativă pe piață.
Daca exemplul Turciei ar fi urmat de alte țări, ar fi foarte important, deoarece acestea s-au angajat la nivel guvernamental să certifice toate hotelurile lor, iar dacă nu sunt certificate, nu vor primi turiști, ceea ce este foarte puternic.
Sursă: hosteltur.com