Shadow

Taleb Rifai: „Nu cred că UNWTO își atinge obiectivele”

Taleb Rifai (Iordania), a fost secretar general al UNWTO între 2010 și 2018, când a fost înlocuit de actualul secretar general Zurab Pololishkavili, care la acea vreme era ambasadorul Gerogiei în Spania, Maroc, Algeria și Andorra. Rifai nu consideră că organizația a avut rolul pe care ar fi trebuit să-l aibă în criza COVID-19 și consideră eșecul său drept un exemplu al celui mai global esec al întregului „sistem multinațional”, care nu a atins unitatea de acțiune în lume. Consideră că există o „problemă de conducere și voință politică”

Obiectivele UNWTO

Care ați spune că sunt obiectivele UNWTO astăzi?

UNWTO este o organizație a Națiunilor Unite și face parte dintr-un sistem multilateral. Astfel, face parte dintr-un sistem interguvernamental. Ar trebui să fie forumul pentru toate guvernele lumii pentru a se reuni și a găsi o soluție internațională la problemele timpului nostru legate de călătorii și turism; așa cum UNESCO are responsabilitatea pentru cultură, educație și comunicare, iar FAO are responsbailitatea pentru agricultură, UNWTO are responsabilitatea pentru călătorii și turism. Aceasta este obligația sa și motivul pentru care a fost creată.

Credeți că le îndeplinește?

Eu nu cred acest lucru. De exemplu, abordarea COVID-19 și a consecințelor sale umane se află în centrul mandatului UNWTO. Oficialii guvernamentali ar trebui să fie chemați la o întâlnire în care li se spune: „nu veți părăsi această sală până nu ajungeți la acorduri cu privire la modul de a face față mobilității, într-un mod unificat, în perioada COVID”. Este esențial ca lumea călătoriilor să se miște, iar acest lucru depinde de guvernelor. Ei trebuie să convină asupra unui sistem de reluare a călătoriilor. Carantine, pașapoarte de vaccinare, teste cu 72 de ore înainte de călătorie sau la punctele de intrare? Oricare ar fi, lumea trebuie să lucreze împreună pentru a o atinge.

Este UNWTO, astăzi ceea ce ar putea deveni?

Confruntarea cu COVID a fost cel mai bun exemplu al eșecului întregului sistem multinațional, inclusiv al UNWTO. Trucul nu este să ne gândim la cât de bun este fiecare guvern pe cont propiu, ci mai degrabă că singura măsură a succesului este cât de bine se coordonează acele guverne între ele. Acesta este tocmai mandatul de bază al UNWTO, deoarece călătoriile leagă oamenii și locurile din întreaga lume. Nicio țară nu o poate face singură.

Este UNWTO și activitatea sa relevantă, în opinia dumneavoastră, pentru industria globală a turismului?

Nu chiar. Astăzi trebuie să aducem la viață sistemul internațional, iar UNWTO stă acolo, urmărește, dar nu face nimic, în ciuda faptului că turismul este unul dintre sectoarele cele mai afectate în acest moment și loc.

Iordanianul Taleb Rifai, fostul secretar general al UNWTO între 2010 și 2018.

Conducere și voință politică

Cu ce ar putea contribui UNWTO la industria turismului, adică în ce domenii ar putea juca un rol mai eficient?

Uitați-vă la Uniunea Europeană, o zonă unificată din multe puncte de vedere, dar când fiecare țară, fiecare guvern, a trebuit să se ocupe de COVID, aceștia acționează pe cont propiu. La fel s-a întâmplat și în Statele Unite, unde fiecare stat acționează pe cont propiu. Chiar și fiecare oraș merge singur… Este imposibil să funcționeze cu turismul și călătoriile.

Ce lucruri ar trebui să se schimbe pentru a face acest lucru posibil?

Problema este conducerea și voința politică.

Marii absenți

Ar trebui să fie prioritar să se încerce intrarea în rândul membrilor UNWTO a țărilor care astăzi nu fac parte din organizație, dar care sunt importante pentru turism, cum ar fi: Statele Unite, Regatul Unit, Canada, Australia, Noua Zeelandă, țările nordice…?

Desigur, absența unor țări atât de importante reprezintă o provocare pentru multilateralism și acțiunea comună.

Cum afectează faptul că aceste țări nu fac parte din UNWTO credibilitatea organizației?

Da, afectează, în multe feluri. Lumea trebuie să acționeze unitar, dar acest lucru este imposibil în absența unor țări atât de importante.

Este logic ca fiecare țară membră să aibă un vot sau ar trebui să aibă voturi proporționale în funcție de contribuția lor economică?

Cred ca acesta este doar un detaliu… Fiecare țară poate avea un vot atâta timp cât este activă în cadrul organizației. Nu vrem să transformăm asta într-un meci între cei care au acel rol și cei care nu au.

Ar trebui UNWTO extinsă la transport? Ar putea ajuta asta în vreun fel?

Cred că acesta este cazul de facto, deși există ICAO, care este Organizația pentru Aviația Civilă Internațională. Dar ar trebui să lucrăm în aceeași direcție.

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.