Alaska Air Group a acceptat să achiziționeze Hawaiian Airlines pentru 1,9 miliarde de dolari (1,756 milioane de euro), ceea ce va transforma a cincea cea mai mare companie aeriană din SUA într-o corporație combinată care va păstra ambele branduri. Tranzacția, care prevede un preț pe acțiune de 18 dolari (16,63 euro), a fost aprobată de consiliile de administrație ale celor două companii aeriene. Consimțământul acționarilor de la Hawaiian Holdings și aprobarea autorităților de reglementare sunt încă în așteptare.
„Prin această achiziție, Alaska a adăugat încă o piață de top 25 din SUA la rețeaua noastră, făcând din Honolulu al doilea cel mai mare hub al nostru”, a declarat Ben Mincucci, CEO-ul Alaska, investitorilor. „Am devenit liderul pieței Hawaii, în valoare de 8 miliarde de dolari (7,392 miliarde de euro), deblocând un centru economic și una dintre cele mai atractive piețe de agrement la nivel global, cu un istoric dovedit de profitabilitate pe termen lung.
Între cele două companii aeriene vor oferi 336 de rute interne și internaționale și, împreună, vor fi capabile să asigure o mai mare conectivitate aeriană internațională în regiunea Asia-Pacific, Honolulu fiind o poartă de acces cheie.
Flota lor combinată va totaliza 276 de aeronave, potrivit bazei de date Aviation Week Network Fleet Discovery, cu 83 de aeronave comandate pentru Alasaka și 12 pentru Hawaii.
Tranzacția are loc în contextul în care guvernul a intensificat controlul asupra mișcărilor de consolidare din industria transportului aerian americană. De fapt, fuziunea dintre Spirit Airlines și JetBlue Airways a fost contestată de Departamentul de Justiție al SUA (DOJ) la opt luni după ce cele două companii aeriene și-au anunțat acordul de fuziune.
Alaska nu a discutat încă cu guvernul despre propriul acord, a declarat Minicucci investitorilor, dar și-a exprimat încrederea în unicitatea sa, menționând că, din cele aproximativ 1.400 de zboruri zilnice, rețeaua combinată ar avea doar 12 piețe care se suprapun.
Daca achiziția Hawaiian va fi finalizată, ar fi a doua achiziție a companiei Alaska în mai puțin de un deceniu, după ce a achiziționat Virgin America în 2016.
Minicucci a declarat că fuziunea ambelor companii aeriene ar crea un concurent mai puternic pentru operatorii de rețea.
Împreună, cele patru grupuri majore din SUA au o cotă din piața internă de aproximativ 67,7%, în timp ce Hawaii are o cotă de 1,8%, iar Alaska are 6,4%, potrivit Biroului de Statistică a Transporturilor din septembrie 2022 până în august 2023.
„Având în vedere că fiecare dintre cele patru companii oferă servicii extinse către/de la Hawaii, iar cele trei mari către regiunea Asia-Pacific, această combinație va concura mai bine cu acestea, având în vedere pozițiile lor pe piața de-a lungul coridorului californian și în regiunile montane și de sud-vest ale Statelor Unite”, spune William Swelbar, analist șef al industriei la Swelbar-Zhong Consultancy, analizând fuziunea Alaska-Hawaiian în context istoric.
Minicucci a adăugat ca afacerile cele două companii aeriene sunt extrem de complementare pentru a genera cel puțin 235 de milioane de dolari în sinergiile identificate.
„Operațiunile companiilor vor fi combinate, dar ambele branduri vor continua să zboare cu mândrie și să servească oaspeții în întreaga noastră rețea… atât Alaska, cât și Hawaii și-au construit o moștenire importantă în zonele noastre geografice respective și cu oaspeții de mai bine de 90 de ani. Importanța acestor povești și valoarea acestor branduri este prea mare pentru a nu fi păstrată”.
A se citi și Lufthansa înaintează Comisiei Europene cererea de achiziției a ITA Airways.
Sursă: hosteltur.com