Invazia rusă a Ucrainei a paralizat zborurile comerciale în țară și a oprit survolurile din Republica Moldovă. În altă parte, în jurul granițelor Ucrainei, Rusiei și Belarusului, survolările sunt, de asemenea, puternic perturbate. Eurocontrol, agenția europeană pentru siguranță navigației aeriene, a prezentat un raport în care explorează modificările survolurilor între jumătatea lunii februarie, înainte de agresiune, și jumătate lunii martie, redesenând harta acestor rețele de traiectorie care travesează spațiile aeriene ale țărilor la înălțimea de 30 km. Lituania și Ungaria sunt cele mai bune exemple pentru a ilustra ceea ce se întâmplă într-un mod mai larg. Problema este foarte importantă, din partea companiilor aeriene, pentru că reprezintă rute mai directe și mai eficiente și, pentru națiunile pe teritoriul cărora zboară o companie aeriană să ajungă la altă destinație, pentru că reprezintă venituri importante.
Lituania a pierdut aproape de 200 de zboruri pe zi (-46%). Mai mult de jumătate din această reducere (~110 de zboruri pe zi) se datorează opririi fluxurilor către și dinspre Rusia, în special din Germania, Franța și Regatul Unit. Polonia, Letonia și multe altele au mai puține zboruri din același motiv.
Zborurile între Turcia și Rusia, continuă, dar sunt reduse cu 30%. Cu toate acestea, Lituania a câștigat aproximativ 18 de zboruri pe zi în acest flux, deoarece rămân mai la vest pentru a evita Belarus. Această creștere limitată este mai mult decât compesați de reducerea zborurilor către și dinspre Asia, și pentru că Belarus este închis.
Zborurile între Germania și China au crescut de fapt cu 10%, dar companiile aeriene europene se îndreaptă spre sud, prin Georgia, de exemplu, iar companiile aeriene non-europene care încă folosesc spațiul aerian rusesc rămân mai la nord, trecând pe lângă Estonia și Letonia, în loc de Lituania, care pierde 25 de sruvolări pe zi către și dinspre Asia de Nord-Est și 20 către și dinspre Asia de Sud-Est.
Reducerea rămasă pentru Lituania se datorează zborurilor pe distanțe scurte, cum ar fi Finlanda și Estonia către Germania, care rămân mai la vest, departe de enclava Kaliningrad, ceea ce reprezintă 18 survolări zilnice din Lituania spre Suedia.
Creșterea cu 29% a survolurărilor din Ungaria (290 pe zi) se datorează în mare parte deturnării fluxurilor către Asia și Orientul Mijlociu mai la sud, dar reprezintă aproximativ o treime din schimbare (100 de zboruri pe zi). Zborurile spre și dinspre România au crescut semnificativ în ultima lună, adăugându-se aproximativ 70 de zboruri zilnice către Ungaria; este vorba mai ales de o creștere „organică” de la capăt la capăt, mai degrabă decât despre redirecționare.
Alte câștiguri mai mici de survol pentru Ungaria includ fluxul Turcia-Rusia menționat mai sus, plus alte fluxuri scandinave și baltice care ocolesc acum Ucraina.
Sursă: hosteltur.com