Majoritatea companiilor aeriene și operatorilor de turism ruși și-au suspendat deja rutele internaționale ca urmare a închiderii eșalonate a spațiului aerian pentru avioanele rusești stabilite de un număr mare de țări, printre care Uniunea Europeană și Statele Unite. Evoluția sectorului turistic al țării și a consumatorilor a suferit schimbări continue de la începutul invaziei ruse a Ucrainei din 24 februarie, începând cu prima deviere a rezervărilor de către țări care le-au permis până la atingerea unui punct în care plecările către o anumită destinație sunt cu greu menținute, precum este cazul Minskului, în Belarus. Asociația Turoperatorilor Ruși, ATOR, a transmis guvernului său o serie de propuneri pentru salvarea sectorului, considerând că situația depășește cu mult cea cauzată de COVID și poate duce la schimbări structurale. Printre măsurile pe care le solicită, se numără și sprijinul pentru litigiile care vor apărea cu privire la plata fondurilor între operatorii internaționali.
În primele zile, după începutul războiului, și după primele închideri de spațiu aerian, a avut loc o reorientare care a dus la blocări. Pe 2 martie, ATOR a publicat un articol în care explică „cum să ajungi în singura țară care nu are cerul închis pentru Rusia”. Se referea la Serbia, de unde se mai putea ajunge acolo prin Air Serbia, ale cărei bilete s-au epuizat a doua zi. La acea vreme, operatorii de turism înregistrau deja o scădere de 72% a rezervărilor de pachete turistice în străinătate și de 50% în Rusia.
La acel moment, repatrieri din Statele Unite și Caraibe erau în desfășurare, în timp ce la scurt timp au fost lansate din opt țări europene. Cu toate acestea, în ziua 3 Pegas Turistik încă menținea zborurile cu Turcia și Egipt și se luptă pentru ca aceste rute să nu cadă. În ziua 4, mulți turiști au fost dispuși să plătească „orice preț” pentru un bilet (dus) către Turcia și Emiratele Arabe Unite, cele mai populare destinații find Istanbul și Dubai. Un bilet la Istanbul a trecut de la 50.000 de 160.000 de ruble într-o zi. Un bilet la Dubai a crescut de la 80.000 la 420.000 de ruble.
Opțiunile sunt din ce în ce mai reduse, dearece atât Aeroflot cât și S7 Airlines și-au anulat deja toate zborurile internaționale. Aeroflot a anunțat la data de 5 martie că va menține doar zborul spre Minsk, capitala Belarusului.
Charterele operatorilor de turism au fost anulate începând de săptămâna trecută tot din data de 5 martie, compania Azur Air, care îi are printre principalii parteneri pe operatorii de turism Anex Tour și Intourist, a anunțat că, la recomandarea Agenției Federale de Transport Aerian de marți, 8 martie 2022, suspendă temporar toate programele sale de zbor în străinătate.
Două companii aeriene partenere ale operatorului Pegas Touristik, Nordwind și Pegas Fly, au anunțat, de asemenea, suspendarea temporară a zborurilor internaționale din 7 martie, tot din cauza restricțiilor de sancțiuni.
Sectorul turismului rus este sufocat
Având în vedere situația grea, ATOR a transmis Guvernului Rusiei, prin intermediul entității Rostourism, un pachet de propuneri și au profitat de ocazie pentru a solicita atât sprijin financiar, cât și modificări legislative. Asociația precizează că situația care s-a dezvoltat pe piața turistică din Rusia este acum mult mai complicată decât la începutul pandemiei, în principal pentru că absolut toate segmentele și tipurile de turism, întregul lanț de relații cu furnizorii și contrapărțile, inclusiv financiar, sunt afectate.
Situația este imprevizibilă, notează ATOR. Dacă în perioada pandemiei a fost vorba de o scădere serioasă, dar temporară a profitabilității, acum, potrivit vocilor sectorului, întrebarea este despre supraviețuirea pieței în ceea ce priveste configurația în care s-a dezvoltat în ultimii 10 sau 15 ani.
Și îl citează pe unul dintre experți, care a subliniat că, „în aceste circumstanțe, fără măsuri urgente și eficiente de sprijin de stat, industria turismului se poate prăbuși pur și simplu”.
Din acest motiv, Asociația Turoperatorilor Rusi și-a întocmit propunerile pentru pachetul necesar de măsuri pentru sprijinirea industriei. Măsurile prioritare sunt legate în principal de sprijinul financiar în conditiile actuale de criză. Aceasta este compansarea operatorilor de turism pentru costurile cu exportul de turiști din țări străine închise, plata neașteptată a biletelor și a hotelurilor pentru turiștii, care au stat în străinătate din cauza închiderii cerurilor de către UE, Statele Unite și Canada.
ATOR acordă o atenție deosebită necesității urgente de a rezolva cât mai curând problema consecințelor sancțiunilor asupra transporturilor. De exemplu, prin: coordonarea zborurilor interne și internaționale de pe aeroporturile rusești pentru companiile aeriene din țările prietene (Kazahstan, Azerbaidjan, Belarus și alte state care au refuzat să se alăture sancțiunilor împotriva Rusiei sunt numiți ca posibili parteneri); concesionarea dreptului de cabotaj (posibilitatea companiilor aeriene ruse de a efectua zboruri interne și internationale cu steaguri din alte țări, cu condiția păstrării personalului companiei aeriene).
În plus, subliniază ei în cadrul Asociației, este necesar să se acorde sprijin de stat băncilor care acordă depozite și garanții pentru turoperatorii ruși, membri ai IATA (Asociația Internațională a Transporturilor Aeriene).
Susține cererea internă
Pentru a stimula cererea de excursii în Rusia, care a scăzut de 2-3 ori la sfârșitul lunii februarie, operatorii de turism consideră că este necesară continuarea programului de rambursare turistică în luna martie, inclusiv pentru sezonul de vârf și alocarea de fonduri, se poate manevra excluzând din acțiune în lunile de vară acele destinații turistice care sunt la mare căutare în această perioadă: Teritoriul Krasnodar, Teritoriul Stavropol, Moscova, Regiunile din Leningrad, etc.
În actuala criză, ATOR își propune să aplice un mecanism de transfer de plată în numerar turiștilor ale căror excursii nu au fost efectuate din cauza condițiilor impuse, similar celui utilizat în perioada COVID. De asemenea, solicită aprobarea dreptului operatorului de turism de a amâna până în 2023 plățile pentru produsele turistice anulate din cauza interzicerii zborurilor și a serviciilor turistice individuale, în timp ce în această perioadă turistul are dreptul necondiționat de a alege orice tur sau serviciu din aceeași categorie și valoare a plății inițiale a operatorului de turism.
Întrucât, în aceste circumstanțe, turoperatorii ruși nu pot conta pe returnarea sau utilizarea fondurilor plătite partenerilor străini, se așteaptă un număr mare de litigii.
În acest sens, ATOR sugerează că posibilitatea compensării integrale a costurilor judiciare în instanțele internaționale și în alte instanțe să fie luată în considerare în pretențiile operatorilor de turism ruși împotriva partenerilor străini care nu returnează sau blochează fonduri preplătite pentru turiștii ruși.”
Având în vedere situația internațională și sancțiunile de amploare anti-ruse, pentru a le reduce impactul negativ, ne propunem să aplicăm măsuri de sprijinire a operatorilor de turism până la sfârșitul anului 2030″, propun aceștia. Concret, eliminarea impozitului pe venit pentru persoanele fizice timp de trei ani, reducerea cotei contribuțiilor de asigurare la fondurile extrabugetare la 7,6% din salarii, reducerea cotei impozitului pe venit la 3%, scutit de IVA.
Potrivit ATOR, este important să încurajăm operatorii de turism inbound să dezvolte noi destinații pentru a atrage turiști în Rusia din țările deschise. Printre altele, se propune includerea zborurilor charter primite în programul de zboruri comerciale charter aeriene (programe de zbor), pentru care se acordă subvenții pentru sprijinul de stat al operatorilor de turism; includ blocuri de locuri la croazierele fluviale și transportul feroviar care deservesc turiștii străini în programul de transport aerian comercial de pasageri (programe de zbor), pentru care se acordă subvenții pentru sprijinul de stat al operatorilor de turism.
Sursă: hosteltur.com