Începe să apară înfruntare între Comisia Europeană (CE) și statele membre cu privire la reglementările care protejează drepturile pasagerilor de transport aerian de a alege între o rambursare în numerar sau vouchere dacă zborul lor este anulat din cauza coronavirusului. Miercuri, 12 state membre ale UE au solicitat suspendarea temporară a dreptului la restituirea integrală a sumei biletului pentru viitoarele călătorii pentru zborurile anulate din cauza pandemiei COVID-19. O propunere la care s-au alăturat patru țări, inclusiv România.
Ministrilor transporturilor din Belgia, Bulgaria, Cipru, Republica Cehă, Franța, Grecia, Irlanda, Letonia, Malta, Polonia, Portugalia și Țările de Jos au solicitat Comisiei Europene o modificare temporară a normelor, înainte de a participa la o videoconferință despre impactul pandemiei asupra transportului aerian. Ulterior, alte patru țări s-au alăturat propunerii: Estonia, Germania, România și Spania.
Într-o declarație comună, aceștia au spus că Executivului blocului european ar trebui să propună urgent modificarea, considerând că consumatorii ar trebui să plătească cupoane în loc de rambursări cu anumite condiții.
Companiile aeriene din toată Europa, inclusiv cele mai mari, Lufthansa și Air France KLM, au căutat salvări de stat ca blocuri pentru a preveni răspândirea coronavirusului i-au obligat să aterizeze flotele mai mult de o lună, fără a pune capăt vizualizării.
Propunerea vine pe fondul furiei din partea pasagerilor ale căror zboruri au fost anulate din cauza restricțiilor operaționale și de mobilitate și au primit doar vouchere de compensare.
„Obligația prevăzută de regulile UE privind drepturile pasagerilor de a primi rambursările în numerar pentru biletele de avion anulate dacă pasagerul alege acest lucru, situează companiile aeriene într-o situație dificilă, în care se confruntă cu o provocare gravă a fluxului de numerar„, susțin țările solicitante, subliniind că aceasă regulă temporară ar fi o soluție la dificultățile de lichiditate cu care se confruntă companiile, păstrând în același timp competitivitatea aviației europene.
Toate cele 16 țări susțin că aceste reguli temporare de cupon ar fi acceptabile pentru clienți dacă există „informații transparente, fără discriminare, o extensie comună pentru valabilitatea voucherului, flexibilitatea maximă de utilizare și un drept clar de restituire imediat după expirare, dacă nu a fost utilizat voucherul”.
Protecția trebuie, de asemenea, să ofere protecție în cazul în care operatorul dă faliment.
Vouchere atractive
Cu toate acestea, Comisia Europeană insistă să se respecte regulile UE și îndeamnă companiile să facă mai atractive voucherele, mai degrabă decât să oblige consumatorii să le ia.
„Acțiunile pentru a face voucherele mai atractive pentru consumatori pot contribui la ușurarea presiunii asupra operatorilor, asigurând în același timp respectarea deplină a drepturilor consumatorilor”, a declarat vicepreședinta comisiei, Vera Jourova.
Jourova a adăugat că restricțiile de călăatorie ar trebui ridicate „cât mai curând posibil, evitând orice discriminare bazată pe cetățenie și ținând cont de evoluțiile epidemiologice„. Comisia va dezvălui recomandări cu privire la modul de gestionare a călătoriilor sigure în timpul pandemiei din 13 mai.
Anterior, comisarul pentru transporturi, Adina Valean, a cerut statelor membre să acorde ajutor de insolvență, astfel încât companiile aeriene să aibă mai mult spațiu de manevră și să facă mai atractive obligațiunile.
„Cadrul european este clar, operatorii de transport trebuie să ofere pasagerilor posibilitatea de a alege între o schimbare a rutei și o restituire. Companiile pot oferi vouchere în loc să ramburseze doar cu acordul explicit al pasagerilor”, a spus Valean, ceva la care făcuse deja referire la începutul acestei luni la o solicitare din partea patronatului Airlines for Europe (A4E).
BEUC, organizația umbrela pentru organizațiile europene de consum, cu sediul la Bruxelles, a mai spus că companiile aeriene nu ar trebui să submineze drepturile consumatorilor. „Covid-19 pune consumatorii sub o presiune financiară enormă. Dreptul lor la rambursarea călătoriei anulate este mai important ca niciodată”, a spus Monique Goyens, directorul general al BEUC, într-un comunicat. El a adăugat că soluțiile aplicate ar trebui să protejeze atât industria turistică, cât și drepturile clienților.
Air France KLM
Ministrul Infrastructurii al Țărilor de Jos, Cora van Nieuwenhuizen, a informat parlamentarii europeni că este estimat că grupul Air France KLM a emis deja vouchere în valoare de 3 miliarde de euro.
Recent, grupul Air France KLM și-a asigurat un ajutor de stat pentru partenerele sale de 11 miliarde de euro, 7 miliarde pentru Air France și 4 miliarde pentru KLM, în care Franța și Țările de Jos au fiecare o participare de 14% în grupul franco-olandez.
Comisia a intervenit deja în martie pentru a ușura costurile companiilor aeriene, când a suspendat până în octombrie regulile de sloturi care le obliga să le folosească, fie și cu zborurile goale, sau să le piardă în următorul sezon similar.
Sursă: hosteltur.com