Tribunalul General al Uniunii (EUGT) a hotărât săptămâna trecută în favoarea Comisiei Europene în ancheta marilor companii de tehnologie privind respectarea regulilor comunitare de concurență, confirmând amenda de 2,424 miliarde de euro pe care a aplicat-o în 2017 lui Google pentru abuz de poziție dominantă în sistemul său de comparare a prețurilor pe platforma de cumpărături. Hotărârea a fost aplăudată de asociația patronală a agențiilor online și de GDS, EU Travel Tech, care o califică drept, „un pas important pentru ca Google să înceteze practicile sale abuzive și daunele pe care le provoacă concurenței și consumatorilor”, dar susține că inspecția este extinsă și la piața de turism.
Justiția europeană a respins săptămâna trecută recursul pe care Google l-a depus împotriva acestei decizii și a fost de acord cu Bruxellus-ul, considerând într-adevăr concluzia că, compania americană a încălcat libera concurență, oferind sistemului său de comparare de prețuri un loc de frunte pe pagina de rezultate ale căutărilor în fața concurenților săi, a fost corectă.
UEGT a dat astăzi argumente pentru a-și justifica decizia, care poate fi încă atacată la cel mai înalt organ judiciar comunitar, Curtea de Justiție a UE.
Prima dintre acestea este că „prin favorizarea propriului serviciu de comparare a prețurilor pe paginile sale de rezultate printr-o afișare și poziționare mai favorabilă, retrogadând în același timp rezultatele serviciilor de comparație ale concurenței pe aceste pagini (…), Google nu s-a îndepartat de concurență pe merit”.
Judecătorii au mai remarcat că, compania a favorizat serviciul său Google Shopping, „chiar dacă rezultatele serviciilor de cumpărare ale concurenților erau mai relevante” pentru căutarea pe care o făceau consumatorii.
În al doilea rând, hotărârea a respins argumentul Google potrivit căruia concurența pe piața de comparare a prețurilor rămâne „puternică” din cauza existenței altor platforme, precum Amazon.
„Deși ambele categorii de pagini web oferă funcții de căutare a produselor, ele nu o fac în același condiții (…) și nu sunt utilizate în același mod de utilizatorii de internet sau comercianții electronici”, potrivit instanței, care subliniază că „aceste platforme nu se află pe aceeași piață”.
Un purtător de cuvânt a Google a reacționat la hotărâre asigurând că, compania a făcut deja modificări în 2017 „pentru a se conforma” cerințelor Comisiei care „au funcționat cu succes, generând un miliard de clicuri pentru peste 700 de servicii de comparare a prețurilor”, după cum a publicat agenția EFE.
Cu toate acestea, în al treilea dintre argumentele sale, instanța europeană a considerat că „Google nu a demonstrat îmbunătățiri ale eficienței legate de această practică care să contracareze efectele sale negative asupra concurenței”.
Extinderea investigației
La rândul său, EU Travel Tech, deși este mulțumit de ratificarea hotărârii, consideră că ancheta UE asupra lui Google „nu ar trebui să se încheie aici”.
Din punctul său de vedere, decizia Tribunalului General al UE „va deschide calea pentru o nouă inspecție a Comisiei Europene asupra practicilor Google pe piața de turism”.
Ea consideră că „există dovezi mai mult decât suficiente pentru a demonstra abuzul și dominația constată a lui Google și practicile sale discriminatorii nu numai în Shopping, ci și în călătorii” și consideră că prin hotărârea sa „Tribunalul a creat în mod clar un precedent”.
Secretarul general al EU Travel Tech, Emmanuel Mounier, a declarat că „decizia Tribunalului nu poate fi trecută cu vederea. Ea confirmă că practicile de „auto-preferință” ale Google sunt o anomalie și au dus la o slăbire a concurenței și la consecințe grave dăunătoare pentru alegerea consumatorilor”.
Acesta adaugă că aceste practici depășesc platforma de Shopping a motorului de căutare și „îndeamnă cu tărie Comisia Europeană să ia măsuri și în sectorul călătoriilor prin deschiderea unei proceduri oficiale împotriva lui Google”.
Sursă: hosteltur.com