Tot mai multe companii și destinații se orientează spre turismul de tineret cu scopul de a diverisfica mixul de clienți. Acest segment, care reprezintă 20% din călătoriile turistice internaționale, arată o rezistență uitmitoare la crize și dezastre.
Între anii 2000 și 2010, turismul de tineret a crescut de la 136 de milioane de călătorii internaționale la 187 de milioane, reprezentând deja 20% din turismul global, potrivit Organizației Mondiale de Turism (OMT). Astfel, veniturile din turism al acestui segment s-au ridicat la 126 de miliarde de euro în 2010.
Dar ce grupă de vârstă trebuie luată în considerare ca și turismul de tineret? Adevărul este că nu există un criteriu clar.
De fapt, o investigație de către WYSE Travel Confederation și OMT a relevat diferențe în modul în care adminstrațiile de turism din fiecare țară definesc turismul de tineret. WYSE este o organizație internațională care reunește companii, asociații și destinații interesate în piața de tineret, studenți și educație, cu peste 500 de membri în 120 de țări.
Astfel, în unele cazuri, intervalele de vârsta acopereau intervalul de vârsta de la 16 la 24 de ani, în timp ce în unele cazuri este limită este până la 29 de ani sau chiar până la 35 de ani. Aceste diferențe reflectă dificultatea în creștere în încercarea de a asocia conceptul de „tineret” cu un anumit interval de vârsta în societățile moderne.
Acest lucru se datorează faptului că din ce în ce mai mulți tineri întârzie intrarea lor pe piața muncii sau întemeierea unei familii. Și, în plus, mulți oameni în vârstă fac eforturi, în ziua de azi, în atitudinile lor și stilul de viață, pentru a se menține „tineri”.
În orice caz, definiția propusă de WYSE este următoarea: „Turismul de tineret include călătoriile independente (fără a fi însoțiți de un tată sau tutor personal) pentru perioade mai mici de un an realizate de persoane între 16 și 29 de ani care sunt motivate, în parte sau total, de dorința de a experimenta alte culturi, să construiești o experiența vitală și/sau beneficieze de oportunități de învățare formală sau informală într-un mediu care nu este cel obișnuit„.
Astfel, turismul de tineret include, la rândul său, diverse subsectoare: călători independenți care merg în vacanță, studenți care realizează sejururi în străinătate; turism idiomatic (se extinde, mai ales în destinațiile tradiționale care încearcă să inoveze); working holiday (tineri care călătoresc de la trei luni la un an într-o țară, scu scopul de a combina un loc de muncă temporal și vacanță); sau colectivul de voluntari (un tip de călătorii în creștere, foarte concentrat pe muncă în folosul comunității și umanitară).
300 de milioane în 2020
Potrivit OMT turistul tânăr cheltuiește între 1.000 și 6.000 de dolari pe călătorie, cu sejururi mai lungi (de până la 50 de zile), în timp ce cheltuielile medii pe turist sunt de de 1.450 de dolari. Turismul de tineret a fost, de asemenea, afectat de recesiunea economică între 2009 și 2010 „dar a arătat o rezistență mai mare” comparativ cu alte segmente, subliniază OMT.
De fapt, tinerii fac deja 190 de milioane de călătorii internaționale pe an și acest segment a crescut la un ritm mai rapid decât turismul global în ansamblu.
Astfel, până în 2020 vor exista aproape 300 de milioane de călătorii internaîionale realizate de persoane sub 30 de ani, conform previzunilir OMT. „Piața de tineret reprezintă, prin urmare, o mare oportunitate pentru creșterea viitoare a industriei turismului. Odată cu dezvoltarea eficientă și campaniile de marketing specifice, potențialul acestui segment ar putea crește și mai mult”, remarcă agenția de turism a Națiunilor Unite.
În orice caz, aceste campanii de marketing pentru public tânăr realizate de companiile turistice și destinatiile vor trebui să ia în considerare un factor-cheie: pentru tineri, călătoriile reprezintă de a învăța, de a cunoaște alte persoane și culturi, de a evolua profesional și a crește chiar și personal.
În cele din urmă, remarcă OMT, călătoria face parte din identitatea lor. Ești locurile pe care le experimentezi.
De exemplu, rețeaua Hostelling International, la care sunt asociate 4.000 de pensiuni pentru tineri din 80 de țări și care însumează 35 de milioane de înnoptări pe an, a lansat recent o campanie sub sloganul „Say HI to the world”, „Salută lumea”, care vizează în special conectarea cu acest interes vital al tinerilor pentru a se relaționa cu persoane din alte țări și culturi.
Valoare economică
Pentru profesorul Greg Richards, cercetător în turism colaborator al confederației WYSE, „valoarea economică al turismului de tineret este caracterul unic al acestei piețe„.
De exemplu, pentru că tinerii tind să călătoreasca pentru perioade mai lungi de timp și în locuri nefrecventate de către turiștii tradiționali, ar putea reprezenta o un atu important pentru multe destinații noi care încearcă să se poziționează, explică Richards.
Adică, călătorii tineri sunt pionerii care descoperă destinații noi. În plus, datele confirmă, de asemenea, că tinerii când devin adulți, cel mai probabil revin la destinațiile pe care le-au vizitat în primele călătorii de inițiere.
„De multe ori, tinerii turiști sunt săraci în bani dar bogați în timp, ceea ce înseamnă că petrec mai mult timp în destinații decât alți turiști. Și deoarece călătoresc pentru perioade mai lungi, tinerri obișnuiesc să cheltuiască o proporție mai mare din bugetul total pentru călătorie în destinație. Cercetarea WYSE indică faptul că 60% din bugetul turiștilor tineri este cheltuit în destinație„, spune expertul.
În plus, studiile confirmă faptul că turiștii de sub 30 de anii încearcă, de asemenea, să evite marii turoperatori internaționali și au tendința să–și cheltuiască banii direct cu furnizori locali, ceea ce crește impactul lor economic pe plan local.
În prima linie a inovațiilor
Mai mult decât atât, așa cum observă OMT și WYSE Travel Confederation, tinerii invariabil sunt în avangarda schimbărilor și inovațiilor. Industria turismului nu este o excepție. „Tinerii gândesc în mod creativ și probează ceea ce este nou”.
Rezervările online, interacțiunea cu alți călători prin intermediul rețelelor sociale, utilizarea dispozitivelor mobile pentru a planifica rute în mers, descărcarea de aplicații pentru călătorii… Sunt turiștii tineri cei care îmbrățișează prima oară, utilizează, aprobă sau resping, toate acestea, cei care stabilesc tendințele pentru viitor.
De exemplu, și pentru că tinerii sunt marii utilizatori ai rețelelor sociale și a altor forme de comunicare online sau mobilă, experții recomandă marketingul viral pentru a transmite mesaje acestui grup.
Astfel, mai multe branduri din industria turismului au dezvoltat jocuri virale sau tehnici similare pentru a obține așteptări și notorietate despre produsele și brandurile lor.
Și acesta reprezintă un risc inerent pentru industria turismului. Și, companiile și destinatiile pot rămâne în urmă, fără o linie suficientă pentru a reacționa sau a se adapta față de inovațiile și tendințele conduse de tineri.
De fapt, o cercetare asupra modelelor de consum în rândul tinerilor între 18 și 34 de ani realizată de Google în Spania a avertizat că operatorii de turism tradiționali, precum și numeroase birouri oficiale de turism ale destinațiilor, aveau un „rol marginal” ca și sursă de informații în planificarea călătoriilor.
Rezistența
Importanța economică a turismului de tineret se explică, de asemenea, prin rezistența acestei piețe la adversități.
Potrivit indicațiilor WYSE Travel Confederation, este vorba despre călători „mai puțin probabil să fie descurajați de a călători fie din cauza terorismului, tulburările politice sau civile, boli sau dezastre naturale”,
Compania Hostelworld.com, una dintre cele mai populare în rândul turiștilor tineri internaționali, gestionează zilnic peste 25.000 de rezervări în cazare ieftină în 180 de țări, coincide, de asemenea, cu acest diagonostic: „Venituri disponibile, un puternic sentiment de independență și un apetit insațiabil pentru aventură asigură că, în ciuda a ceea ce se întâmplă în lume, tinerii continuă să călătoreasca. Acesta este motivul cheie pentru care turismul de tineret este atât de valoros”, spune portalul de turism. „Recesiunea globală, dezastrele naturale, războaie sau conflicte nu par să afecteze acest segment… Turismul de tineret arată o rezistență ca nicunul”.
Mix de clienți
Tinerii probează tehnologii noi, sunt inovatori, descoperă noi destinații în care va merge apoi turismul de masă, călătoresc în pofida dificultăților… Și asta nu este tot. OMT și WYSE Tracel Confederation sunt convinse că tinerii turiști au evoluat dincolo de statusul lor original. Înainte aceștia erau considerat ca o nișă de piață, de care se ocupau câțiva turoperatori.
Cu toate acestea, așa cum menționează cele două organisme internașionale, turismul de tineret reprezintă milioane de călătorii internaționale (20% la nivel mondial) și continuă să crească, care a ajuns la o altă categorie.
Adică, acesta a devenit un element cheie în strategia oricărei destinații care dorește să realizeze un bun mix de clienți.
Acest lucru este bine cunoscut de către biroului de turism și marketing din New York, NYC & Company, care va dezvolta campanii noi de marketing pentru a atrage în special turistul tânăr între 18 și 29 de ani. Scopul: creșterea cu un milion de vizitele acestui segment de populație în următorii cinci ani. Pentru moment, numărul de turiști tineri continuă să crească în orașul zgârie-norilor, cu 15,1 milioane de vizitatori în 2011, aproape 30% din totalul celor primite.
Declarația de la Sand Diego
În septembrie, peste 700 de delegați din 63 de țări, reuniți la Conferința Mondială de Călătorii a Tinerilor Studenți din San Diego, SUA, au cerut guvernelor și companiilor din întreaga lume să profite de potențialul călătoriilor tinerilor „datorită capacității sale de a stimula creșterea turismului și dezvoltarea globală„. Acest apel a fost sprijint de către OMT.
„20% din milioane de turiști internaționali care călătoresc în fiecare an sunt tineri”, a explicat secretarul general al OMT, Taleb Rifai.
„Acești tineri călători sunt sensibili la preocupările legate de mediu și tind să rămână mai mult timp și să interacționeze mai îndeaproape cu comunitățile pe care le vizitează turistul de nivel mediu. De aceea, călătoriile tinerilor deschid unul dintre drumurile cele mai promițătoare pentru o industrie a turismului mai responsabil și mai sustenabil”, adaugă Rifai.
„Tânăra generație de călatori de astăzi sunt mai informați, călătoresc mai mult și sunt mai aventuroși ca niciodată„, spune secretarul general al OMT.
Sursă: hosteltur.com
[…] Turismul de tineret, de la nișă de piață la segment strategic pentru companii și destinații […]