Thomas Cook a intrat oficial în lichidare ieri dimineața. Acest lucru a fost anunțat de către CEO-ul operatorului de turism, Peter Frankhauser, într-o scrisoare în care recunoște că echipa de conducere a ajuns la concluzia că „nu există nicio altă opțiune decât să intre în lichidare obligatorie cu efect imediat”.
Ieri dimineață, o scrisoara a CEO-ului Peter Frankhauser însuși a informat lumea de decizia luată de directorii operatorului turistic: „Vă scriu cu greutate în inima mea. În ciuda eforturilor depuse de atâția oameni, îmi pare foarte rău să vă informez că după luni de negocieri aprige, nu am obținut sprijinul necesar pentru a asigura viitorul grupului Thomas Cook. Știu că veți considera acest lucru foarte greu de acceptat, așa cum este și pentru mine. Cu toate acestea, vreau să știți că echipa și eu însumi am explorat toate modalitățile posibile de a salva această afacere”.
Echipa de conducere a decis diminică seara să solicite insovența afacerii în Regatul Unit, asigură Frankhauser în scrisoarea sa „inclusiv compania noastra aeriană cu sediul în Regatul Unit„. Directorul general al companiei Thomas Cook adaugă că încetarea operațiunilor operatorului este efectivă din aceeași dimineață.
Declarația de insolvență nu afectează afacerile continentale și nordice, potrivit comunicatului făcut de Frankhauser.
Managerul a adăugat că pentru a avea mai multe informații despre diviziunile care nu se află în jurisdicția Regatului Unit, „vă rugăm să contactași echipele locale de management pentru a înțelege ce înseamnă toate acestea pentru afacerea voastră”.
CEO-ul Thomas Cook avertizează că „săptămânile viitoare vor fi foarte dificile”.
Un efort deosebit pentru a realiza recapitalizarea
Thomas Cook a făcut un efort enorm în ultimele săptămâni pentru a ajunge la un acord care să îi fi permis să ajungă vineri 27 septembrie, cu 75% din creditorii săi dispuși să susțina acordul de recapitalizare cu firma a așa-numitei Scheme of Arrangement. Duminica trecută a avut loc o întâlnire urgentă cu acționarii și creditorii pentru a salva Thomas Cook, iar vineri s-a aflat că Thomas Cook solicită ajutor guvernului britanic pentru a preveni prăbușirea. De fapt, o parte din acele banci care au cerut suma suplimentară pentru a face față iernii, au în rândul acționarilor Guvernul britanic.
În ultimele luni, unii hotelieri au încercat să fie prudenți și să solicite operatorului turistic avansarea datelor de plată sau recurgerea la garanții bancare pentru a avea un control mai mare, deși un număr bun dintre aceștia au continuat să actioneze în mod obișnuit. În orice caz, grupul are active de mare valoare pentru a face față procedurii de faliment.
Scheme of Arrangement pentru finalizarea recapitalizării propunea conversia unei părți din datorie în capital și avea nevoie de votul afirmativ a 75% din datorie, din totalul creditorilor companiei. Majoritatea sunt bănci, pe lângă unii furnizori.
Grupul, potrivit unor surse din sector, cu o onestitate absolută și-a dorit să oprească vânzările către unii furnizori în aceste zile până la semnarea acordului, astfel încât situația pe care spera să o depășească ar presupune pentru alții cât mai puține daune.
Un impact mare
Istoria celei mai apropiate dimensiuni de închidere, deși diferența ar fi mare, este cea a Monarch Airlines, care a declarat falimentul în urmă cu doi ani, la începutul lunii octombrie 2017. Declarația sa de insolvență a fost cel mai mare colaps al aviației din Regatul Unit, lăsând în mâinile Guvernului britanic să rezolve întoarcerea a 110.000 de turiști și să marcheze al treilea eșec al unui important operator european în cinci luni.
În orice caz, situația cu care vor trebui să se confrunte clienții operatorului turistic va fi cea mai mică dintre îngrijorări, întrucât toate pachetele turistice trebuie să aplice licența ATOL în cazul Regatului Unit, prin care Autoritatea Civilă a Aviației Britanice (CAA) va fi făcută din repatrieri, în timp ce în Germania există o protecție similară, deși nu este un fond, ci politici individuale, și în mod similar și alte țări europene, precum Franța, Belgia sau țările nordice, mai mult chiar din noua directivă privind călătoriile combinate.
Ofertanți puternici la vânzarea pe părți
Trebuie amintit că primăvara trecută am asistat la un număr bun de știri despre diferitele oferte pe care le-a primit grupul turistic pentru a fi vândut pe părți, în afară de angajamentul manifestat de principalul său acționar, Fosun International, care a manifestat în planul de salvare interesul său pentru operarea turistică.
Concret, termenii acordului indicau că Fosun contribuia cu 450 de milioane de lire sterline în bani, ca o nouă contribuție la achiziționarea a cel puțin 75% din afacerea de operare turistică a grupului britanic, sub rezerva aprobării autorităților antitrust și 25% a diviziunii companiei aeriene.
În schimb, principalele bănci care au sprijinit Thomas Cook și deținătorii de obligațiuni au contribuit cu încă 450 de milioane de lire sterline, păstrând 75% din compania aeriană și 25% din operatorii de turism.
Au existat mai multi ofertanți care să rămână în special cu compania aeriană. La începutul lunii iunie, compania aeriană portugheză privată Hi Fly pentru afacerea de transport aerian care include Condor și operatorii din Regatul Unit, Scandinavia, țările nordice și Insulele Baleare. Thomas Cook și-a pus în vânzare afacerea de transport aerian în februarie, iar Lufthansa, Virgin Atlantic și Indigo Partners s-au aflat, de asemenea, printre companiile care au depus oferte. În cazul primei, Grupul Lufthansa a prezentat o ofertă pentru Condor lui Thomas Cook la 1 mai.
Și filiala sa din țările nordice a stârnit interesul. La sfârșitul lunii mai, grupul a confirmat o ofertă preliminară de la firma de investiții Triton Partners pentru a prelua activitatea în nordul Europei. Propunerea, nesolicitată includea atât operatori de turism, cât și companiile aeriene Thomas Cook din Norvegia, Suedia, Finlanda și Danemarca, așa cum a declarat compania într-un comunicat către Bursa de la Londra. Potrivit unor surse din sector, aceasta ar fi cea mai dorită afacere, dacă va avea loc vânzarea pe părți.
Adaptarea la noile provocări
Modelul de afaceri al grupului a evoluat în ultimii ani până la o concentrare mai mare în produsul hotelier propriu ți exclusiv, consolidându-și brandurile și lansând altele noi pentru a cuceri în special cei mai tineri clienți. Uriașii operarii turistice din Europa au accelerat în ultimii ani procesul lor de transformare în fața numeroaselor provocări și, desigur, în nevoia de a continua fiind profitabil și oferind dividende investitorilor săi.
Atât TUI Group cât și Thomas Cook, precum și mai mulți operatori turistici germani dintre cei mai importanți au evoluat spre un model care îi va transforma cu siguranță în grupuri de turism integrate, care tind în mod special la integrarea verticală și angajamentul față de produsul propiu în sectorul hotelier.
Sursă: hosteltur.com
[…] plc a depus o cerere de insolvență în primele ore de luni. După cum am informat în știrea Thomas Cook intră în lichidare, grupul a anunțat în comunicatul oficial de luni că declarația de insolvență nu afectează […]