Federația Internațională a Asociațiilor Piloților de Linii Aeriene (IFALPA) și Asociația Europeană a Echipajului de Cabină (ECA) și-au exprimat îngrijorarea cu privire la situația tensionată din Europa de Est, comparând situația cu cea din vara anului 2014, care a dus la tragica doborâre a zborului MH17 al companiei Malaysian Airlines. Boeing-ul 777 al companiei aeriene s-a prăbușit în Ucraina, în regiunea Donețk, în apropriere de granița cu Rusia, cu 298 de persoane la bord, după ce a fost lovit de o rachetă rusă BUK când acoperea ruta dintre Amsterdam și Kuala Lumpur, artefact lansat dintr-o zonă din estul territoriului ucrainean, controlată de separatiști rebeli pro-ruși, potrivit concluziilor anchetei internaționale la care au participat mai multe țări.
Cele două organizații de piloți europeni subliniază într-o declarație comună, că „în retrospectivă, știm că, în 2014, atât informațiile serviciilor cu sursă deschisă, cât și cu sursa închisă au fost departe de a fi exacte…
„Riscul de identificare greșită a fost subestimat și, din aceste și alte motive, multe evaluări ale riscurilor au dus la un un fals sentiment de securitate care a dus la decizia de a continua survolarea zonei.
În acel moment, doborârea avioanului Malaysia Airlines în estul Ucrainei a condus la reflecția că industria transportului aerian globală ar trebui să revizuiască protocoalele de acțiune în aceste cazuri și modul în care sunt monitorizate și evaluate avioanele de pasageri și amenințările care le înconjoară. La patru zile după ce avionul Malaysia Airlines a fost doborât de o rachetă, când survola spațiul aerian al Ucrainei pe o rută clasificată drept „sigură” de agențiile din industrie, Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA) a emis o nouă declarație în care afirmă că „guvernele vor trebui să aibă inițiativă în revizuirea modului în care se fac evaluările riscurilor în spațiul aerian.
Eurocontrol, agenția europeană pentru siguranța navigației aeriene, a precizat că zborul MH17 de la Amsterdam la Kuala Lumpur zbura la 33.000 de picioare (9,900 de metri) când a dispărut de pe radar. Agenția a indicat că „această rută fusese închisă de autoritățile ucrainene de la sol până la nivelul zborului 320, dar era deschisă la nivelul la care zbura avionul”, se arată într-un comunicat.
IFALPA Și ECA subliniază că situația actuală se întinde acum pe o zonă mult mai mare și sunt extrem de îngrijorați de faptul că același sentiment fals de securitate poate apărea din nou.
Ei cer statelor și operatorilor să ia în considerare cu atenție lecțiile care ar fi trebuit fi învățate din cazul MH17. Statele nu ar trebui să ezite să ia măsuri adecvate, cum ar fi închiderea propriului spațiu aerian sau interzicerea suvolării zonelor cu risc ridicat. „În caz de îndoieli, trebuie aleasă întotdeauna cea mai sigură opțiune. Siguranța și protejarea pasagerilor și a echipajului trebuie să fie de o importanță capitală”, subliniază asociațiile.
Sursă: hosteltur.com