Shadow

Despre piața muncii din turismul românesc cu Oana Diaconu Țigău

Interviu/ Oana Diaconu Țigău, fondatoare a agentiei de recrutare RTT (Recrutare Turism și Training), ne-a răpsuns într-un interviu la câteva întrebări despre piața muncii din industria turismului din România.

Ce servicii oferă RTT angajatorilor de pe piața de turism România? Ce companii apelează la serviciile voastre?

Oferim servicii care ajută agențiile de turism să își îmbunătățească activitatea: recrutare de personal, evaluare personal, training on the job, consultanță pe diverse teme, training de personal.

Reprezentăm clienți din toate nișele turismului: agenții de turism clasice (mici, mijlocii și mari rețele), detailiste sau tur operatoare, agenții de turism online, call center, centre operaționale, wholesalers, companii aeriene, agenții specializate în business travel, hoteluri etc

Din ce domenii de activitate primiți cele mai multe oferte de job-uri? Și care sunt cele mai căutate job-uri de către cei care doresc să lucreze în acest domeniu?

Cele mai multe joburi, ca și număr, vor fi probabil încă vreo 10 ani de acum încolo, cele de agent de turism (+consultant de turism) si agent ticketing. Tot acestea sunt si cele mai cautate de către cei care doresc sa lucreze în acest domeniu.

Avem însă și poziții extrem de interesante: Business Dev Manager (pentru un nou OTA) sau Services Manager pentru o echipă uriașă a unui wholesaler international, un Corporate Manager sau un MICE Manager, pe lângî Reprezentant în aeroport pentru o companie aeriană sau Agent contractări interne.

Cum vedeti piața muncii din industria turismului din România? Credeți că există un echilbru între cerere și ofertă?

Sunt convinsă că echilibrul se poate crea în momentul în care și angajatorul și candidatul primesc sfaturile și consultanța necesare. Sigur că dacă un angajator dorește să plătească puțin, pentru o calitate foarte bună, nu va găsi un raport perfect. Așteptările lui sunt cu siguranță setate în funcție de experiențele de recrutare prin care a trecut până atunci. Sigur un candidat fără experiență va cere un salariu mare și probabil, cel puțin în prima fază, va livra puțin. Noi facem mereu consultanță cu candidații noștri, le arătăm care este nivelul lor, în așa fel încât să un se supraestimeze și mai ales să nu se subestimeze (căci există agenți care au beneficii mult sub piață, DESI randamentul lor este unul grozav). Pe de cealaltă parte, ne atenționăm clienții dacă oferta lor de beneficii nu este conformă cu așteptările candidaților, care merită acea poziție.

Ce așteptări au angajatorii din industrie de la candidați? Și care sunt așteptările celor care doresc să lucreze în domeniu?

Ca și clienții de travel: calitate bună, salarii mici, rezultate garantate.

Cât despre candidați, ei își doresc: stabilitate, respect din partea angajatorului, un program de muncă lejer (din ce în ce mai mulți își doresc să poată lucra de acasă, să nu lucreze în weekend, să un lucreze în ture), salarii proporționale cu anii de vechime (criteriu care, din punctul meu de vedere este irelevant). Candidații au început să caute agenții curate, bine poziționate, cu feedback bun în piață, care investesc în angajați. Sunt mai sensibili decât înainte la aceste detalii.

Cât de pregătiți sunt candidații? Găsesc companiile care activează în domeniul turismului din Romania ceea ce caută pe piața muncii?

Marea majoritatea pozițiilor noastre sunt pentru persoane cu experiență de peste 3 ani în domeniu. Mi-e greu să spun dacă sunt sau nu pregătiți. Depinde de ochii și de mintea celui care discută cu ei. Fiecare mai are nevoie de un training, de o abordare diferită a diverselor situații profesionale cu care se întâlnesc zi de zi. Se investește foarte puțin în training de calitate în agențiile noastre, iar unele o fac ca să bifeze (ar fi bine dacă ar fi mai mulți chiar și din această categorie. S-ar învăța candidații să o ceară!) Dacă trebuie să dau un răspuns, aș spune așa: cei de la care nu avem foarte multe așteptări sunt mai bine pregătiți decât cei de la care avem așteptări foarte mari.

Cum credeți că va evolua piața muncii din turism în România în următorii ani?

Vor apărea poziții noi (ca denumiri, responsabilități etc), se va dezvolta zona de middle management care acum este deficitară în domeniul nostru, se va lucra mai puțin pe recomandări și mai mult pe angajări obiective, cu garanții – pentru cine poate oferi (portaluri de joburi, firme de recrutare specializate).

Ce sfaturi le-ați da celor care caută un job în turism?

Dacă nu au experiență: să aibă pasiune pe care să o poată motiva, să fie perseverenți, să se mulțumească cu puțin la început, dar să demonstreze în scurt timp că sunt cei mai buni.

Dacă au experiență: să analizeze informația din piață atunci când își caută un job nou. Nu tot ce zboara se mănâncă.

Cum vă pot contacta cei care doresc informații despre ofertele și serviciile RTT?

Suntem peste tot în online, în zona noastră de interes.

www.recrutare-turism.ro

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.