ITB 2024 a început marți, iar destinațiile se confruntă din nou cu provocarea de a continua să atragă piața germană, care rămâne al treilea mare emitent internațional, în fața concurenților lor tradiționali și a altora care apar cu tendințele în materie de turism.
Conform primelor estimări ale studiului Reiseanalyse al asociației germane de cercetare de piață a F.U.R. pentru 2023, Germania a generat anul trecut aproximativ 69 de milioane de călătorii de vacanță de 5 zile sau mai mult (cu 3% mai mult decât în 2022), cu 3% mai puțin decât în 2019. Volumul călătoriilor scurte (2-4 zile) a crescut în 2023 la 84 de milioane (cu 4% mai mult decât în 2022), dar tot cu 9% sub cele înregistrate în 2019. Estimarea F.U.R. pentru 2024 este că s-ar putea ajunge la 70 de milioane de călătorii.
În așteptarea cifrelor finale pentru 2023, în 2022, 27% din călătoriile de vacanță efectuate (echivalentul a 18,2 milioane) au fost în Germania, iar restul de 73% (48,9 milioane) în alte țări. Spania a obținut o cotă de 12,9% (cu două zecimi de punct procentual mai mare decât în anul precedent), menținându–și astfel poziția de lider în fața Italiei (cota de 8,3%), Turciei (8%), Austriei (4,2%), Croației (4,0%), Greciei (3,7%), Franței (2,9%), Olandei și Poloniei (ambele cu 2,8%) și Egiptul (1,8%).
Deși procentul germanilor care consideră că situația s-a înrăutățit rămâne ridicat (peste 55%), proporția celor care cred că situația lor economică și personală va rămâne aceeași în 2024 este majoritară (46%) sau chiar va fi ceva mai bună decât anul trecut, potrivit sondajului Reiseanalyse.
Călătoriile continuă să fie un bun de consum la care nu se renunță ușor, revenind pe locul doi în topul priorităților de consum, după cheltuielile pentru alimente, înaintea cheltuielilor pentru locuințe și sănătate. Potrivit unui sondaj realizat de F.U.R. în noiembrie anul trecut 2023, două treimi dintre germani (67%) au deja planuri concrete de călătorie pentru următoarele douăsprezece luni, 37% dintre ei fiind deja siguri de destinația lor.
Dintre cei care vor călători cu siguranță, 38% intenționează să călătorească în Germania. 17% intenționează să călătorească Spania, menținându–și astfel poziția de lider pe piață germană. În urma sa se află concurenți precum Italia (15%), Austria (12%), Grecia (7%) și Turcia (6%). În ceea ce privește principalele criterii decizii, un raport bun calitate-preț (56%) se evidențiază ca fiind cel mai important.
Având în vedere inflația ridicată în Germania, cele mai recente sondaje arată că majorările de prețuri sunt într-adevăr resimțite și că turiștii, în special familiile, iau unele măsuri de economisire a costurilor, cum ar fi rezervarea din timp, alegerea hotelurilor all-inclusive sau reducerea numărului de zile de vacanță.
În 2023, volumul de turiști și înnoptările sunt în continuare ceva mai mici decât cifrele din 2019, înainte de pandemiei (-3,2% și, respectiv, -4,9%). Cu toate acestea, la variabilă cheltuieli, cu puțin sub 12% din totalul cheltuielilor, a urcat o poziție, ajungând pe locul al doilea, după Regatul Unit (18,4%). 61% au călătorit fără călătorie organizată, continuând tendința în creștere a călătoriilor fără pachet.
Majoritatea au călătorit în cuplu (33%), urmați de cei care au călătorit în familie (24%). Principalele activități pe care le-au făcut au fost: plajă (80%), vizitarea orașelor (68%) și cumpărături (52%).
DRV indică o concurență pe distanțe lungi
Industria germană și-a exprimat încrederea că 2024 va merge bine, mai ales în perioada premergătoare verii. Asociația agențiilor și turoperatorilor DRV se așteaptă la o creștere moderată a vânzărilor de aproximativ 4% fața de anul trecut, cu un volum de cheltuieli în turism de 78 de miliarde de euro, incluzând atât pachetele turistice, cât și călătoriile individuale, a anunțat asociația la sfârșitul lunii ianuarie. „În special, călătoriile pe distanțe lungi vor cunoaște o creștere marcantă”, a remarcat președintele DRV, Norbert Fiebig.
Deși DRV evidențiază concurenți precum Turcia și Grecia ca motoare de creștere a vânzărilor de pachete turistice în acest an, vânzările pe distanțe lungi către destinații precum Statele Unite, Austria, Thailanda și Indonezia vor crește mult peste medie, cu 11% ca număr de călători și 18% ca cifră de afaceri.
Operatorii germani se așteaptă la o ușoară scădere a numărului de pasageri, în ciuda creșterii vânzărilor, deși rămâne de văzut cum va afecta această situație creștere planificată de guvernul german a taxei de trafic aerian. Dar, deocamdată, vânzările din 2024 arata o anticipare mai mare decât în 2023 și chiar înainte de pandemie.
Motivul posibilului declin al umărului de călători din acest an este creșterea generală a prețurilor, în special la combustibili, încălzire și alimente, care pune presiune pe bugetele multor gospodării, spune DRV. În general, experții consideră că cetățenii vor călători mai puțin în total și este probabil ca mai multe gospodării să se concentreze pe una sau două călătorii principale de vacanță pe an.
Datele referitoare la rezervări sugerează și evaluările experților indică, de asemenea, aceeași direcție: ca numărul călătoriilor de vacanță și de agrement va fi redus considerabil în actualul sezon de iarnă, dar pentru vară se așteaptă ca cererea să fie ridicată. Prin urmare, încetinirea economică ar putea avea un impact ceva mai mare asupra pieței de călătorii individuale pentru destinațiile în care se călătorește predominant cu mașina.
Turoperatorii sunt optimiști cu privire la vânzările în avans
TUI a declarat în recenta prezentare a rezultatelor pentru primul trimestru fiscal corespunzător anului 2024 că observă o cerere puternică pentru destinații pe distanțe medii și scurte, Spania, Grecia și Turcia repetându-se din nou ca fiind cele mai populare pentru această vară și evidențiind mai ales Insulele Canare ca destinație, pentru întregul an, pe lângă date bune pentru Mexic, Caraibe și Capul Verde.
De asemenea, FTI Group a anticipat, de asemenea, performanța bună a rezervărilor în avans din acest an pentru Mallorca și poziția bună a Insulelor Canare în sezonul de iarnă, precum și pentru Turcia, Egipt și destinații de cursă lungă precum Maldive, Republica Dominicană, Mexic, Thailanda și Statele Unite. Pe de altă parte, TUI și-a anunțat deja disponibilitatea de a muta turiștii din estul spre vestul Mediteranei, în funcție de situația geopolitică.
Cifra de afaceri combinată a primilor 10 turoperatori de pe această piață, care în 2023 a ajuns la 24.200 de milioane de euro, dă o idee despre importanța enormă a acestor jucători pentru întreaga piață. Acest clasament arată o creștere pentru toți liderii sectorului de operare în turism german, cu TUI, ale căror venituri au crescut cu 25,5%, DER Touristik cu 16%, FTI Group cu 6,8%, Schauinsland Reisen cu 15,6% și Alltours cu 7%.
Mai multe informații în:
– Vânzările grupului german de turism FTI au crescut cu 10%
– Creșterea cu 15% a veniturilor confirmă previziunile bune ale TUI
Sursă: hosteltur.com