Czech Airlines (CSA), compania națională a Republicii Cehe, cu peste 97 de ani de experiență, s-a declarat în faliment și a cerut reorganizarea sa la Tribunalul Municipal din Praga, în conformitate cu legea privind insolvența din țară. Cererea de reorganizare a fost depusă ca urmare a încetării moratorului extraordinar și „după epuizarea tuturor căilor posibile de soluționare a situației financiare provocatoare cauzată de criza globală a transportului aerian derivată din pandemia de COVID-19”, explică el într-un comunicat, în care subliniază că obiectivul procesului deschis este salvarea companiei și optarea pentru cea mai bună soluție pentru creditori.
Reprezentanții companiilor aeriene indică faptul că, înainte de COVID-19, CSA era o companie profitabilă. „Ca o consecință a pandemiei și a restricțiilor extraordinare de călătorie, puse în aplicare de guverne din întreaga lume, capacitatea lor economică a fost contestată semnificativ”.
Ei adaugă că, în ciuda recomandărilor Comisiei Europene și ale Asociației Internaționale a Transportului Aerian (IATA), CSA nu a primit niciun sprijin financiar de la guvern, spre deosebire de concurenții săi care au primit un astfel de sprijin din partea statelor lor respective și, prin urmare, s-au confruntat cu „concurența inegală și neloială”.
Statul ceh a refuzat salvarea CSA, fiind a cincea cea mai veche companie aeriană din lume și în ciuda faptului că acționarii au declarat că sunt dispuși să primească un astfel de sprijin financiar.
Ei raportează că, începând cu 28 de august 2020, Czech Airlines compania-mamă Smartwings au solicitat guvernului ceh să implementeze programul de compensare „COVID-transport aerian”, precum și alte programe guvernamentele precum „COVID-Bus”, „COVID-Cazare” sau „COVID-Turism”. De asemenea, au solicitat sprijin financiar pentru acoperirea a 7.918 de zboruri anulate în timpul stării de urgență stabilită în perioada 14 martie 2020-24 mai 2020, perioadă în care CSA a fost obligată să-și suspende operațiunile.
Managerii CSA explică faptul că „justificarea lipsei de sprijin financiar se bazează pe faptul că nu este posibil să proiecteze compensații pentru o singură companiei, explicație lipsită de logică și în contradicție cu sprijinul acordat companiilor aeriene din alte țări”.
Compania-mamă Smartwings abordează situația actuală sub regimul moratoriu obișnuit cu sprijinul creditorilor săi. Operațiunea ambelor companii continuă neîntreruptă, iar CSA și Smartwings continuă să își desfășoare zborurile programate, iar ambele companii aeriene vor relua operațiunile pe alte rute în funcție de situația epidemiologică, și restricții de călătorie impuse de țările relevante.
„Propunerea de reorganizare este ultima opțiune de salvare a companiei, cu excepția cazului în care guvernul Republicii Cehe își reconsideră abordarea”. Industria companiilor aeriene este una dintre cele mai afectate de pandemia de COVID-19. Datorită crizei generale, CSA și Smartwings au fost nevoite să rezilieze peste 600 de contracte de muncă și să pună în aplicare diverse măsuri de restructurare.
Înainte de pandemie, CSA planificase o extindere până la sfârșitul anului 2020, care includea noi aeronave Airbus, destinații și operațiuni pe distanțe lungi. Cu toate acestea, ca urmare a stării de urgență declarate și a măsurilor extraordinare puse în aplicare din cauza răspândirii coronavirusului, aceasta a suferit o pierdere de 1.570 de milioane de CZK (60,1 milioane de euro) și o scădere fără precedent a veniturilor companiei în jurul valorii de 20% față de anul precedent.
Sursă: hosteltur.com