Începând chiar de la primele ore de sâmbătă, aeroportul Atatürk din Istanbul a fost în cele din urmă închis definitiv, după mai bine de o jumătate de secol în serviciu, iar toate zborurile au fost transferate la noul Aeroport Internațional din Istanbul, situat la periferia nord-vestică a metropolei din Bosfor. În prima fază a vieții noului aeroport, ale cărui lucrări au fost inaugurate oficial la începutul lunii noiembrie, cu un cost de 10.000 de milioane de euro, vor servi 90 de milioane de pasageri anual. Acesta înlocuiește Aeroportul Atatürk, care gestiona acum 64 de milioane de persoane pe an.
Noul aeroport din Istanbul, unul dintre cele mai mari din lume – cu o capacitate proiectată de până la 200 milioane de pasageri pe an. Este unul dintre proiectele de infrastructură ale președintelui turc, Recep Tayip Erdogan.
Când aeroportul va fi complet funcțional în 10 ani, va ocupa aproximativ 76.900 de metri pătrați și va avea șase benzi. Aeroportul va oferi zboruri către mai mult de 300 de destinații și va servi 200 de milioane de călători pe an, cifră aproape dublă față de cel mai aglomerat aeroport din lume, Aeroportul Internațional Hartsfield Jackson, situat în statul Atlanta, Statele Unite.
Interiorul noului aeroport a fost conceput pentru a reflecta culturile turcă și islamică, incluzând moschee, băi, cupule și structuri istorice. Designul turnului ATC seamănă cu o lalea, floarea națională a Turciei.
Timp de douăsprezece ore, de la ora 23:40 GMT, ambele aeroporturi au fost închise traficului aerian.
Turkish a fost prima care a zburat
Noul aeroport a fost deschis sâmbătă la scurt timp după ora 11:00 GMT, când primul zbor de la Istanbul la Ankara a decolat, așa cum a confirmat compania Turkis Airlines pe Twitter.
Noul aeroport este destinat să devină o legătura fundamentală pentru transportul aerian între Europa, Asia și Africa și, conform experților, ar putea schimba dinamica transportului și aviației din regiune.
Acesta are programat un total de 100.000 de metri pătrați de spațiu comercial, cu cea mai mare zonă fără taxe din lume, și o parcare cu capacitate pentru 24.000 de mașini, cea mai mare din Europa.
De asemenea, găzduiește un hotel pentru directori, rezultat al parteneriatului dintre IGA și Yotel, cu managementul acestuia din urmă și acces direct din zona aeriană. Acesta va oferi 451 de camere.
Păstrează codul IST
Codul IST, care până acum a identificat aeroportul Atatürk din Istanbul, a fost atribuit noului aeroport, construit pe o câmpie din apropierea coastei Mării Negre, la aproximativ 30 de kilometri pe linie dreaptă, 40 pe stradă, din centrul orașului istoric.
Vechiul aeroport, mult mai aproape de centrul orașului, fondat în 1912 ca un aeroport militar, utilizat pentru zborurile comerciale din anii 1920 și transformat într-un aeroport internațional în 1953, este acum închis traficului de pasageri. Cu toate acestea, acesta va putea fi în continuare operat sub codul ISL pentru zboruri de marfă sau avioane private.
Spre deosebire de cel precedent, noul aeroport nu are o conexiune de metro sau tren local, dar există mai multe linii de autobuz, cu bilete care costă între 1 și 4 euro pe călătorie.
Sursă: hosteltur.com