În 2020, zborurile de lung curier (peste 4.000 de km) de pe aeroporturile europene au reprezentat 6,2% din totalul deplasărilor aeronavelor, care au fost, totuși, responsabile pentru 51,9% din emisiile totale de CO2 provenite din aviația comercială de pe continent. În schimb, zborurile cu o distanță mai mică de 500 km au reprezentat 30,6% din operațiunile de infrastructurile europene, deși au produs doar 4,3% din emisiile poluante. Cu toate acestea, pentru a ajunge în timp util la destinații de lung curier, este posibil doar pe cale aeriană.
Acest lucru este arătat în raportul Eurocontrol, agenția europeană pentru siguranța aviației, privind emisiile de CO2 în funcție de distanță de zbor. Într-adevăr, pentru pasageri și pentru mărfuri urgente sau de mare valoare către destinații de lung curier, există puține sau deloc alternative pe astfel de rute, fie pe uscat sau pe mare, sau o combinație a ambelor, din cauza duratei călătoriei.
Importanța zborurilor pe lung curier este chiar mai clară atunci când este măsurată în capacitate, mai degrabă decât în zboruri, spune agenția. Potrivit raportului, aceste 6,2% din zboruri transportă 10% din numărul total de locuri oferite și mai mult de 40% din pasagerii pe kilometru transportat (PTK), măsură obișnuită a capacității pasagerilor din industria companiilor aeriene.
Graficul elaborat de Eurocontrol arată costul ambiental al fiecărui segment. Distanțele mai mari înseamnă în mod natural zboruri mai lungi, operate în principal de aeronave mai mari, cu corp larg, de unde și proporția mai mare de locuri, cu un consum mai mare de combustibil, având astfel un cost semnificativ în termeni de CO2.
În 2020, mai mult de jumătate din emisiile de CO2 provenite din aviația europeană au provenit din această mică proporție din numărul total de zboruri, dar această concentrație de emisii de la unele zboruri pe distanțe lungi nu este legată de COVID: în 2019, cele 6% care erau de lung curier aveau o cotă de CO2 de 48%, foarte asemănătoare cu 2020.
La capătul opus al scalei, 31% din zborurile mai scurte de 500 km au avut doar o cotă de 4% din generarea de CO2, care în 2019, a reprezentat 24% din zborurile cu 3,8% din CO2. „Scurt curier este un candidat perfect pentru electrificarea timpurie, printre alte inițiative de reducere a impactului său asupra mediului. Aceste îmbunătățiri vor fi necesare pentru ca aviația să își îndeplinească obiectivele de durabilitate. Cu toate acestea, aceste date arată că economiile maxime posibile pe distanțe scurte sunt de aproximativ 4% din CO2 total”, avertizează Eurocontrol.
Managerul european de navigație aeriană adaugă că creșterea ofertei de combustibil durabil pentru aviație pentru a acoperi doar 10% din necesitățile pe distanțe lungi ar face mai mult decât se poate face vreodată pe distanțe scurte pentru a reduce emisiile nete de CO2, având în vedere generarea de gaze poluante pe rutele de lung curier.
Statisticile din grafic arată că datele de plecare de la aeroporturile din cele 40 de state europene care participă la zona de gestionare a Eurocontrol Central Route Charges. Datele privind scuanele și km-scaun corespund anului 2019. Datele sunt estimate pe baza faptului că, combustibilul durabil pentru aviației (SAF) acum între 75 și 80% CO2 comparativ cu combustibilul fosil.
Sursă: hosteltur.com