Turismul a dat dovadă de o mare rezistență în Franța în timpul pandemiei, datorită, printre alți factori, unei dependențe reduse de sosirile vizitatorilor străini. „Două treimi din consumul turistic este intern, iar o treime din venit provine din turismul internațional”, spune Caroline Leboucher, CEO al entității de promovare Atout France. În ciuda acestei mai puține dependențe, este țara care primește cei mai multi turiști, în timp ce Spania este de obicei pe primul loc în ceea ce privește veniturile. Cu toate acestea, în 2021, destinația franceză a fost, pentru prima dată, și prima destinație din punct de vedere al veniturilor.
În ceea ce privește anul 2023, „dacă nu vor mai exista variante COVID și nu va exista un impact puternic al războiului din Ucraina, nivelul din 2019 ar trebui să se redreseze mai repede decât este prevăzut”, spune Caroline Leboucher.
Un sector foarte rezistent
În ciuda impactului dur al pandemiei de COVID-19 asupra sectorului, turismul a demonstrat o mare rezistență în Franța datorită a trei factori fundamentali, potrivit lui Caroline Leboucher. În primul rând, „două treimi din consumul turistic este intern, iar o treime din venituri provin din turismul internațional”, explică ea, o structură care a ajutat sectorul atunci când a fost necesară închiderea frontierelor. În al doilea rand, turismul a fost susținut de un plan de ajutor important, care a sprijinit întreprinderile și a contribuit la menținerea locurilor de muncă.
În același timp, a fost lansat un plan de redresare a turismului în valoare de aproape 2 miliarde de euro.
Un al treilea motiv este locația geografică. Fiind atât de centrală, mulți turiști europeni au ales să se desplaseze în Franța cu mașina propie pentru a se bucura de vacanță, fără a fi nevoiți să depindă de avion din cauza riscului de închidere a frontierelor, atât de frecvent în lunile cele mai volatile ale pandemiei, în special în 2020 și, într-o măsură mai mică, în 2021.
Un plan ambițios
Directorul general al Atout France a explicat, de asemenea, detaliile planului de relansare a turismului, aflat în derulare din 2021, cu o investiție de peste 1,9 miliarde de euro, și care are mai multe axe.
Franța, la fel de mult ca alte țări, are dificultăți în recrutarea personalului, „lucru care se întâmplă deja înainte de pandemie, dar care s-a accentuat odată cu criza în domeniul sănătății”, spune el. De fapt, se estimează că în Franța există un deficit de aproximativ 200.000 de persoane în acest sector. Din acest motiv, una dintre primele măsuri ale planului s-a axat pe ocuparea forței de muncă și pe formare, iar o campanie a fost lansată pentru a încerca să îmbunătățească atractivitatea sectorului în rândul tinerilor și al medicilor prescriptori.
„La fel ca multe alte țări, turismul nu are întotdeauna o imagine bună în sectorul restaurantelor, în ceea ce privește salariile, condițiile de muncă și orele de deschidere. Este important să schimbăm această imagine, să explicăm că există noii profesii, de exemplu în domeniul inovării”, spune el.
O altă axă este cea a ofertei. Planul prevede sprijinirea destinațiilor și al operatorilor privați în investițiile lor pentru transformarea și reînnoirea ofertei, precum și pentru îmbunătățirea impactului energetic al anumitor zone ale structurii turistice.
A treia axă se concentrează pe promovare. Împreună cu ansamblul regiunilor franceze, Atout France va relansa turismul de business, precum și marile evenimentele sportive planificate, cum ar fi Cupa Mondială de schi de la Courvechel/Méribel și Cupa Mondiala de rugby, ambele în 2023, precum și Jocurile Olimpice și Paralimpice de la Paris din 2024.
Piețele de lung curier joacă, de asemenea, un rol important în această strategie. „Având în vedere schimbările în gestionarea distribuției internaționale, dorim ca acestea să fie conștiente de oferta turistică franceză, care s-a schimbat mult în timpul pandemiei”, a adăugat ea.
Recucerirea piețelor de lung curier
De fapt, pentru acest an, pe lângă piețele europene, care rămân o prioritate, Atout France intenționează să acorde o atenție deosebită piețelor de mediu și lung curier. Unele dintre acestea au cunoscut o redresare puternică, cum ar fi Statele Unite, favorizată de întărirea dolarului în raport cu euro, potrivit lui Leboucher. În alte cazuri, intenționează să își mărească resursele pentru a se relansa pe anumite piețe din Asia: „Pe lângă China, există și Japonia, în mod tradițional o piată importantă pentru Franța; Coreea de Sud, India, Australia,… Este o prioritate să însoțim redeschiderea acestor piețe”.
Turismul de business este o altă prioritate, deoarece este mai greu de revitalizat decât turismul de agrement. O campanie de amploare va fi lansată pe principalele piețe europene.
Mai multe informații despre destinația turistică în articolele:
– Venitul mediu pe cameră în Franța crește cu 22%
– Franța va investi 1,9 miliarde de euro în 10 ani pentru a stimula turismul
– Principala destinație a lumii va depăși PIB-ul turistic dinainte de COVID în 2023
Sursă: hosteltur.com