Shadow

Curtea Europeană de Justiție anulează ajutorul acordat companiei Air France și grupului în pandemie

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a anulat decizia Comisiei Europene de aprobare a ajutorului financiar francez pentru Air France și Air France-KLM, după ce a admis recursul înaintat de companiile aeriene Ryanair și de filiala sa Malta Air, dând dreptate celor două companii, considerând că CE a greșit în definirea beneficiarilor ajutorului de stat acordat, prin excluderea holdingului și a operatorului olandez. 

CJUE subliniază că, în cazul în care se poate teme de efectele asupra concurenței ale unui cumul de ajutoare de stat în cadrul unui grup, CE trebuie să examineze cu o atenție deosebită legăturile dintre societățile care fac parte din grup.

În aprilie 2020, în timpul pandemiei de COVID-19, Franța a notificat Comisiei Europene o măsură de ajutor individual în favoarea Air France, acordând-i o garanție de stat de 90% pentru un împrumut al acționarilor de până la 3 miliarde de euro. Potrivit Comisiei, Air France a fost singurul beneficiar al acestui ajutor.

Air France, principala companie aeriană franceză, este deținuta de holdingul Air France-KLM, în care statul francez are o participație de 14,3%. 

Mai târziu, în martie 2021, Franța a notificat Comisiei un ajutor individual sub forma unei recapitalizări a Air France și a holdingului Air France-KLM, în valoare totală de 4 miliarde de euro. Această măsură a constat într-o participare a Franței la un proiect de majorare de capital pentru o sumă maximă de 1 miliard de euro și transformarea împrumutului într-un instrument hibrid.

La justicia europea anula las ayudas a Air France y al grupo en la pandemia

Potrivit Comisiei Europene, Air France și holdingul Air France KLM au fost singurii beneficiari ai acestui ajutor, cu excepția în special a KLM, care face parte din grupul Air France-KLM.

Comisia a decis să nu ridice obiecții în ambele cazuri, considerând că ajutorul este compatibil cu piața internă a UE.

Ryanair și Malta Air contestă aceste decizii și, susțin, în esență, că măsurile în cauză sunt contrare dreptului Uniunii. În opinia acestora, Comisia a definit în mod greșit beneficiarii acestui ajutor, hotărând că nici holdingul Air France KLM (în decizia atacată în cauza T-216/21), nici KLM (în cele două decizii atacate) nu erau beneficiari ai acestui ajutor.

În acest sens, Tribunalul General a examinat legăturile patrimoniale, organizatorice, funcționale și economice dintre societățile din grupul Air France-KLM, cadrul contractual pe baza căruia au fost acordate măsurile în cauză, concluzionând că holdingul Air France-KLM, în primul caz, și KLM, în al doilea caz, au putut beneficia, cel puțin indirect, de avantajul conferit de ajutorul de caz în cauză.

O decizie a Tribunalui poate fi atacată în fața Curții de Justiție în termen de două luni și zece zile, numai cu privire la chestiuni de drept.

Mai multe informații despre subiect în:

Air France va primi 4 miliarde de euro, iar Franța controlează deja 30% din Air France KLM

Salvarea companiilor aeriene europene va costa 26 de miliarde de euro

Air France KLM va primi împrumuturi de la Franța și Olanda de 11 miliarde €

Air France va primi un împrumut de 7 miliarde € de la statul francez

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.