Shadow

Cum a fost construit ultimul Boeing 747 în imagini

Pe 31 ianuarie, Boeing a finalizat producția ultimului său avion 747 la uzina din Everett, Washington. A fost cea de-a 1.547 a modelului mitic lansat în septembrie 1968, primul avion cu două culoare și fuselaj larg din lume, care a revoluționat piața curselor de lung curier și a marcat o nouă eră pentru transportul aerian global: a zburat mai departe și cu mai mulți pasageri, impulsionând rutele intercontinentale în anii 1970. Marile companii aeriene de pe cinci continente l-au dorit în flotele lor, făcându-l „regina cerului”. Dar retragerea sa din producție a marcat sfârșitul unei epoci, una a unei aviații pline de farmec, a tarifelor rezervate elitei și a avioanelor cu patru motoare poluante

La 1 februarie, Atlas Air a zburat acasă cu ultimul 747 produs, marcând sfârșitul livrărilor de Boeing 747 după 53 de ani.

La o zi după o ceremonie de gală demnă de „regina cerului”, aeronava 747-8F s-a ridicat în aer și, spre uimirea spectatorilor, înainte de a se îndrepta spre destinație, Aeroporul Internațional din Cincinnati, unul dintre hub-urile companiei aeriene de cargo, i-a adus un omagiu uimitor: a avut nevoie de 2 ore și 35 de minute, a relatat FlightRadar24, pentru a desena o coroană și un „747” deasupra estului Washingtonului, cu o lățime de 152 de kilometri și 95,8 km înălțime, la o altitudine de 12.775 de picioare (aproximativ 3.894 m).

Uzina de producție a modelului 747 va fi acum reutilizată pentru reproiectarea modelului 737 MAX.

Avion revoluționar

În februarie 1966, a fost anunțată decizia revoluționară a companiei Boeing de a proiecta avionul 747 cu o singură platformă principală, creând proiectul primului avion cu fuselaj larg din lume.

„Această mișcare îndrăzneață, dezvăluită cu doar o lună înainte ca membrii consiliului de administrație al Boeing să parieze patrimoniul net al companiei pentru a lansa noul și masivul avion comercial, a marcat introducerea unei serii de inovații care încă rezonează în întreaga industrie”, notează analiștii AviationWeek.

De fapt, unele dintre caracteristicile modelului 747, de la redundanța sistemelor și avionica sofisticată până la simulare și propulsie, au remodelat activitatea de aviație comercială pentru următoarele cinci decenii. 

Aeronava a redus costurile scaunului-kilometru, ceea ce a deschis călătoriile cu avionul pentru mase și a pus bazele infrastructurii transportului internațional de astăzi. A ieșit din producție în octombrie 1968, dar și-a făcut debutul comercial cu Pan Am ăn 1970, iar aproximativ 70 de companii de aeriene din întreaga lume continuă să zboare cu versiuni pentru pasageri și marfă ale aeronavei.

Un cargo mai bun

Cu toate acestea, de câțiva ani încoace, incertitudinea și scăderea cererii de avioane cu fuselaj larg semnalează o decizie strategică pentru cei doi mari producători de flotă în ceea ce privește producția celor mai emblematice și gigantice modele cu patru motoare, Boeing 747 și Airbus A380.

Mulți transportatori majori și-au retras flotele B747 în ultimii ani, în favoarea unei aeronave mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil. În plus, companiile aeriene au început să opereze avioane cu două motoare pentru zborurile transoceanice, ceea ce reduce semnificativ consumul de combustibil în comparație cu aeronavele cu patru motoare. 

Având în vedere utilitatea sa, cu o poartă de încărcare frontală, este posibil ca 747-8F să rămână în serviciul de cargo pentru încă multe decade (Fotografie: Thomas Frey).

Cu toate acestea, este un model foarte popular pentru transportul de marfă, datorită compensării costurilor. Avioanele 747 sunt versatile pentru operațiunile de transport marfă, efectuând o varietate de zboruri scurte și lungi, grele și ușoare. Volumul mare de marfă pe care îl pot transporta. Pe de altă parte, costurile de combustibil sunt mai mari decât pentru noile 777 și A350, dar reviziile sunt mai puțin frecvente și mai puțin costisitoare pentru utilizarea mixtă.

De fapt, acum este în primul rând o aeronavă de marfă și, datorită cimcuferinței sale, are o capacitate enormă într-o versiune dedicată a transportului de marfă.

Cifrele o arată. 93% dintre zborurile operate în noiembrie 2022 (ultimele date disponibile) de către un 747 au fost exclusiv cargo, în timp ce doar 5,9% dintre zborurile jumbo transportau pasageri. 

https://youtu.be/9U4H25_ZM_M

De când a intrat în serviciul Pan American în ianuarie 1970 flota de 747 din lume a înregistrat peste 118 milioane de euro de zbor și aproape 23 de milioane de cicluri de zbor. Din totalul aeronavelor produse, 747-400 a fost cea mai populară versiune, cu 694 de avioane produse între 1989 și 2009, în timp ce ultima variantă, 747-8 cu aripi, motor și extensie noi, a prelungit durata de viață a programului cu 11 ani, cu livrări de modele de pasageri și cargo.

Mai multe despre temă:

Un Boeing 747, retras și transformat în loc de evenimente

Primul 747: anunț de publiciyaye la ediția din 28 octombrie 1968 al publicației Aviation Week & Space Technologies.
Ultimul 747: printrscreen de la ceremonia de livrare către compania aeriană de cargo și zboruri charter Atlas Air, la uzina Boeing din Everett, Washington. (Imagine AirportSpotting).

 

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.