Interviu / Lisabona a devenit una dintre cele mai vizitate destinații din lume în ultimii ani și chiar a primit numeroase premii, dar pandemia de COVID-19 a încetinit drastic sosirea vizitatorilor, așa cum s-a întâmplat în destinații turistice din întreaga lume. „Criza a avut un efect copleșitor asupra activității turistice”, recunoaște Paula Oliveira, director executiv al Asociației de Turism de la Lisabona (ATL), care detaliază măsurile pe care departamentul ei le dezvoltă pentru a face față acestei situații, În prezent, aceștia concentrează promovarea către piețe de creștere consolidate, deoarece „nu credem că 2021 este anul redresării sectorului”, spune ea.
Cum apreciați impactul crizei sanitare asupra orașului?
Criza a avut un efect copleșitor asupra activității turistice din Lisabona, precum și în toate orașele europene ale concurenților noștri și în restul lumii. Piața națională în cazul Lisabonei, nu are dimensiunea pentru a înlocui piața internațională și, având în vedere, situația actuală, cea mai mare provocare a noastră este păstrarea ecosistemului de afaceri care diferențiază, conferă prestigiu, încredere și profesionalism sectorului nostru; și asta nu se va întâmpla până când nu aducem înapoi turiștii străini. Având în vedere poziția noastră geografică, suntem foarte dependenți de transportul aerian pe toate piețele, cu excepția vecinilor noștri spanioli. Prin urmare, atâta timp cât această situație continuă, va fi imposibil să ne întoarcem la activitatea turistică pe care o aveam înainte.
Comparativ cu 2019, activitatea hotelieră din Lisabona a înregistrat, în 2020, o scădere cu 65,1% a gradului de ocupare și de 70,1% a RevPar-ului, ca o consecință a măsurilor restrictive pe care autoritățile sanitare le-au impus pentru a acorda prioritate publicului sănătos și pentru a asigura bunăstarea tuturor.
Cum vă confruntați cu reactivarea sectorului? Ce strategie urmați pentru a recupera activitatea turistică?
De la începutul pandemiei și, deși totul rămâne incert, așa cum a fost până acum, am luat atitudinea tactică în conformitate cu măsurile recomandate de autoritățile sanitare, profitând întotdeauna de oportunitățile care apar. În a doua jumătate a anului 2020 am angajat agenții media în șase piețe externe strategice – Spania, Franța, Italia, Germania, Regatul Unit și Rusia-, stabilind acorduri prealabile cu companiile aeriene pentru a lansa inițiative cât mai curând posibil, consolidând contactele și legăturile cu turul operatorilor, favorizând media online și posibilitatea de a fi o destinație pentru evenimentele MI (Meetings & Incentives) în următorii ani.
Suntem gata să acționăm într-un mod mai strategic de îndată ce situația se normalizează, având în favoarea noastră reputația excelentă și poziționarea de excelență pe care Lisabona o are ca destințtie turistică în întreaga lume.
Pe ce piețe vă veți concentra mai mult inițial pentru a recupera turismul?
Nu credem că 2021 este anul redresării sectorului. Prin urmare, pentru moment, decizia noastră este să menținem atitudinea tactică de promovare față de piețele de creștere consolidate, cum ar fi Spania, Regatul Unit, Germania, Italia și Franța, și una dintre piețele care și-au îmbunătățit performanțele înainte de începerea pandemiei, cum este cazul Rusiei.
În ceea ce privește reluarea, cu siguranță vom acorda prioritate piețelor europene, evidențiindu-le pe cele care sunt înaintea luptei împotriva pandemiei. Europenii reprezintă aproximativ 80% din turiștii noștri, prin urmare, apropierea va fi un factor relevant în alegerea destinațiilor după această criză de sănătate.
Preocuparea pentru sănătate va fi acum unul dintre criteriile prioritare în decizia de călătorie și în alegerea destinațiilor. Lisabona a lansat acum câteva luni eticheta „Clean & Safe”. Prevedeți noi măsuri în această linie?
Eticheta Clean & Safe a fost o inițiativă națională menită să certifice entitățile orientate spre turism ca spații sigure, că recunoaștere a măsurilor pe care le-au luat pentru a garanta respectarea cerințelor obligatorii de combatere și prevenire a pandemiei. În Lisabona, marea majoritate a hotelurilor, restaurantelor, cafenelelor și barurilor, echipelor turistic-culturale, muzeelor și monumentelor sau transporturilor sunt spații perfect capabile să primească turiști garantându-le siguranța totală.
Dintre diferitele segmente de turiști pe care le primește Lisabona, care dintre ele prevedeți ca vor fi primii care vor vizita din nou orașul?
Totul indică faptul că redresarea în turism va trece în principal prin produse de agrement, călătorii mai scurte și o apropiere mai apropiată, adică prin City & Short Breaks de pe piețele europene. Deoarece Lisabona are și plaje, este foarte probabil să fie o atracție de luat în considerare în recuperare, cu sejururi mai lungi.
Perspectivele pentru turismul de business, altul dintre obiectivele noastre strategice, sunt mai puțin înconjuratoare. Avem avantajul de a fi pe locul doi în clasamentul ICCA și sperăm că dorința de a intreprinde inițiative cu prezența fizică va reveni la nivelurile anterioare, dar știm că acest lucru va dura ceva timp.
Lisabona este una dintre cele mai vizitate destinații din lume și a primit o recunoaștere internațională semnificativă în ultimii ani. În ce măsură pandemia a reușit să vă afecteze brandul turistic, fiind Portugalia una dintre cele mai afectate țări de criza sanitară?
Difuzarea epidemiologiilor este susceptibilă la numeroase intrepretări. Totul depinde de interesul și criteriile celui care o face. Adevărul este acesta: este o criză care a afectat pe toată lumea și reluarea piețelor va depinde întotdeauna de evoluția epidemiologică a fiecărei țări. De îndată ce activitatea se poate relua, vom beneficia de o bună poziționare turistică la care continuăm să lucrăm.
În același timp, Lisabona este recunoscută de principalele mass-media internaționale și a primit premii internaționale de prestigiu. De asemenea, orașul este ales din ce în ce mai mult de personalități străine ca reședință sau ca și cadru pentru promovarea marilor branduri internaționale.
În 2020, Portugalia a înregistat o scădere de 60% a sosirilor turiștilor – 10,5 milioane față de 27 de milioane cu un an mai devreme-. Având în vedere că regiunea Lisabona este cea care contribuie cel mai mult la activitatea turistică a țării, a fost, de asemenea, una dintre destinațiile cele mai afectate de criză în 2020 sau a obținut cifre mai bune decât alte enclave din țară?
În 2020, turismul național depindea în mare măsură de piața internă, o piață reziduală în Lisabona, deoarece zona metropolitană are mai mult de 25% din populația națională, adică este o zonă emițătoare și neprimitoare. La fel ca destinațiile europene concurente. Din acest motiv și pentru majoritatea turismului din Lisabona provine de pe piețele externe, la nivel național am fost regiunea cea mai afectată și prejudiciată din cauza restricțiilor impuse de autoritățile sanitare.
Asociația Turismului de la Lisabona (ATL) este o entitate de promovare a turismului bazată pe colaborarea public-privat. Pandemia a condiționat sau v-a modificat in vreun fel modul de lucru în ultimul an?
Ne menținem formula de succes în ceea ce privește modelul de parteneriat public-privat. Crearea, gestionarea și promovarea pentru a reabilita și a da viață Lisabonei au fost întotdeauna centrul activității noastre, în colaborare cu diferitele entități din sector. Suntem foarte mândri de calea pe care am urmat-o pentru a face regiunea Lisabona din ce în ce mai atractivă și distinctivă, atât pentru rezidenți, cât și pentru vizitatori. Amintirile au fost păstrate și simbolurile istoriei Lisabonei au fost recalificate, în timp ce modernizarea s-a concentrat pe oferirea de noi experiențe.
ATL a fost recunoscută cu distincția de „Cea mai buna organizație de turism urban” din Europa în cea mai recentă ediție a World Travel Adwards. Ce înseamnă această recunoaștere?
Este recunoașterea muncii depuse de mai bine de două decenii. Un fapt care ne-a permis să înregistrăm o creștere în ceea ce privește numărul de turiști, surprinși de calitatea și diversitatea ofertei noastre cosmopolite și autentice. Este un proces dinamic, care are participarea diferitelor agenți ai sectorului, într-o istorie de depășire a obiectivelor succesive care au determinat turismul de la Lisabona să genereze, înainte de pandemie, 14,7 miliarde de euro de venit anual, fiind regiunea care a contribuit cel mai mult la venitul național. De asemenea, a oferit peste 200.000 de locuri de muncă și a contribuit cu 20,3% la PIB-ul regional si cu 15,4% la ocuparea forței de muncă.
Lisabona a fost Capitala Verde Europeană în 2020. Care este strategia voastră pentru durabilitate?
Sustenabilitatea turismului în Lisabona trece printr-o nouă perspectivă teritorială care asigură gestionarea fluxurilor turistice și calitatea ofertei în centrele cu cea mai mare cerere, în armonie cu rezidenții. Împreună cu alte inițiative, în colaborare cu diferitele municipalități, zona metropolitană a Lisabonei devine o destinație cu soluții de transport din ce în ce mai ecologice. Eficiența energetică, gestionarea durabilă a apei, economia circulară și emisiile reduse de carbon sunt, de asemenea, câteva dintre domeniile la care s-a lucrat și care vor continua pe agenda acestui an.
Sursă: hosteltur.com